Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En tur i skoven
Fra : Casper Bang

Dato : 06-05-04 21:46

I hjalp mig for små to måneder siden med at købe mit første digitale kamera.
Den gang var der nogen der nævnte at jeg ville fortryde ikke at bruge flere
penge på et endnu bedre kamera, men da jeg aldrig har været den store
fotograf regnede jeg ikke med at jeg ville få brugt kameraet specielt meget.
Jeg har nu taget de vel første 300 billeder - og ville ønske jeg havde et
bedre kamera ;)

Nå, men jeg var en tur ude med hunden i skoven i dag, og skød en del
billeder... de måler sig nok ikke med dem i andre kan tage, men jeg er selv
tilfredse med dem. Jeg vil dog godt have lidt kritik, og forslag til hvordan
jeg med det kamera jeg har til rådighed kan gør det bedre.

http://www.secretsofwar.net/hotcut/billeder/skov.jpg
http://www.secretsofwar.net/hotcut/billeder/vand.jpg
http://www.secretsofwar.net/hotcut/billeder/vovse.jpg

Jeg har ikke behandlet billederne efter fotoet er taget... ved ikke hvad der
skal gøres ved dem.

Jeg er selv ret vild med det første billede; det med skoven. Fuglene som man
kan se i toppen flyver desværre lidt for hurtigt; de ligner mere en klat
sort blæk, end en fugl.

På forhånd tak!

~Casper Bang

Fra : Emil

Dato : 06-05-04 22:53

Casper Bang skrev:

> [...]
>tilfredse med dem. Jeg vil dog godt have lidt kritik, og forslag til hvordan
>jeg med det kamera jeg har til rådighed kan gør det bedre.

Jo, så prøver jeg lidt fra dit stade. Billedet er totalt
intetsigende. Opmærksomheden fanges helt af højspændingsmaster og
-ledninger.
Forslag: Læg dig på maven, så der kommer noget mere forgrund
(ukrudt eller vandplanter) med på billedet, og drej det (søgeren)
lidt mere mod venstre, så kun naturen kommer med på billedet.

>http://www.secretsofwar.net/hotcut/billeder/vand.jpg

Dette billede er det bedste af de tre. Igen er der et
forstyrrende element i højre side af billedet, som derved
ødelægges fuldstændigt.
Forslag som ovenstående.

>http://www.secretsofwar.net/hotcut/billeder/vovse.jpg

Igen et kedeligt billede.
Forslag 1: Beskær så stenen fylder nederste venstre hjørne af
billedet. Hundens blikretning vil automatisk udfylde resten af
billedet.
Forslag 2: Næste gang smider du dig *helt* ned på maven, så
rovdyret står som en statue på en sokkel.

>Jeg har ikke behandlet billederne efter fotoet er taget... ved ikke hvad der
>skal gøres ved dem.

Generelt skal billederne beskæres. Det skal helst ske før/under
optagelserne, så du får mest muligt materiale at arbejde videre
med.

Hvis mine kommentarer giver mening for dig, kan jeg anbefale dig
at låne nogle fotobøger om komposition.
Det er faktisk ret spændende når man/du har "set lyset".

>Jeg er selv ret vild med det første billede; det med skoven. Fuglene som man
>kan se i toppen flyver desværre lidt for hurtigt; de ligner mere en klat
>sort blæk, end en fugl.

I dette tilfælde ville jeg retuschere fuglene bort. Det er en
smagssag. Har fuglene medvirket til en stor oplevelse for dig,
bør du naturligvis ikke fjerne dem. Men rent billedmæssigt er de
uden betydning.

>På forhånd tak!

Velbekomme. Det er da rart at se, at der findes andre amatører
end jeg selv.

m.v.h. Emil

Fra : Casper Bang

Dato : 07-05-04 06:46

> [...]
> (ukrudt eller vandplanter) med på billedet, og drej det (søgeren)
> lidt mere mod venstre, så kun naturen kommer med på billedet.

Ok, det er nok en god idé.
Jeg er enig i at ledningerne er et forstyrende element.

> Dette billede er det bedste af de tre. Igen er der et
> forstyrrende element i højre side af billedet, som derved
> ødelægges fuldstændigt.
> Forslag som ovenstående.

Ja, den bygning skal klart beskæres væk.

> Igen et kedeligt billede.
> Forslag 1: Beskær så stenen fylder nederste venstre hjørne af
> billedet. Hundens blikretning vil automatisk udfylde resten af
> billedet.

Det har du selvføgelig ret i. Håber at jeg kan få hende til at have åbne
øjne næste gang jeg prøver.

> Forslag 2: Næste gang smider du dig *helt* ned på maven, så
> rovdyret står som en statue på en sokkel.

det lyder som en rigtigt god idé

> [...]
> at låne nogle fotobøger om komposition.
> Det er faktisk ret spændende når man/du har "set lyset".

Ok, det vil jeg kigge på en af dagene. Er altid interesant at lære lidt mere
om ens interesser.

> Velbekomme. Det er da rart at se, at der findes andre amatører
> end jeg selv.

Du skal have mange tak for hjælpen. Hvis vejret er godt og forholdene er til
det, vil jeg gå samme tur i dag, og prøve at tage de samme billeder om.

Fra : Puntofisken

Dato : 06-05-04 23:06

Hej Casper

Nu er jeg selv rimelig "grøn" havd angår billeder og beskæring, men jeg vil
nu alligevel foreslå dig at beskære det første billede så linien ved
vandkanten bliver lige. Jeg bliver næsten "skæv i hovedet" af at kigge på
det Derudover ville jeg nok "klippe" de sorte pletter (fuglene) ud når
de ikke er tydeligere end de er.

Ellers synes jeg er der nogle gode billeder du har taget - jeg kan specielt
godt lide nummer to.

Fortsat god fornøjelse med dit kamera!

Trine

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:409aa3f8$0$789$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : Casper Bang

Dato : 07-05-04 06:51

> [...]
> nu alligevel foreslå dig at beskære det første billede så linien ved
> vandkanten bliver lige. Jeg bliver næsten "skæv i hovedet" af at kigge på

Havde jeg faktisk ikke selv lagt mærke til før du siger det, men ja det skal
lige rettes op en gang.

> Derudover ville jeg nok "klippe" de sorte pletter (fuglene) ud når
> de ikke er tydeligere end de er.

Ja, vil jeg gøre hvis jeg kan få det til at se godt ud :)

> Ellers synes jeg er der nogle gode billeder du har taget - jeg kan
specielt
> godt lide nummer to.

Jeg er da glad for at høre de ikke er helt uden potentiale :) Men jeg har da
klart stadig meget at lære.

> Fortsat god fornøjelse med dit kamera!

Hvad synes i egentligt om den tekniske kvalitet af billederne? De er bedre
end jeg havde regnet med, fra et kamera til 750 kroner. I solskin tager det
ret skarpe billeder.