Ukrudt fra naboen
Fra : Erik Andersen

Dato : 06-05-04 20:15

Jeg har et ganske nyt raftehegn i skellet til min nabo. Min nabo har en Guds
velsignelse af skvalderkål og brombær lige på den anden side af hegnet.
Brombærrene er de værste, for de kravler adskillige meter under jorden før
de dukker op inde hos mig.
ALLE gode idéer ønskes. Jeg har tænkt på at grave noget lodret et eller
andet ned langs med hegnet, men vil gerne undgå at underminere det. Har
nogen prøvet det, findes der noget brugbart materiale til at grave ned eller
er der andre gode idéer - så er jeg efterhånden meget modtagelig.
Round-Up virker ikke særlig godt på brombær - er der noget der gør det?
Med venlig hilsen
Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-05-04 22:05

On Thu, 6 May 2004 21:15:29 +0200, "Erik Andersen"
<eandersn@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>nogen prøvet det, findes der noget brugbart materiale til at grave ned eller
>er der andre gode idéer - så er jeg efterhånden meget modtagelig.

Er du sikker på det er rodskud der kravler ind til dig?
Jeg ved ikke rigtig om brombær sætter rodskud, de gør de sikkert nok.
Men jeg ved til gengæld at de nemt sår sig selv. Og hvis det er
frøplanter som vokser frem inde hos dig, så hjælper det ikke noget at
grave plader eller lign. ned i jorden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-05-04 08:17

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> Men jeg ved til gengæld at de nemt sår sig selv. Og hvis det er
> frøplanter som vokser frem inde hos dig, så hjælper det ikke noget at

Hej

Jeg skal da love for, at de brombær jeg har sætter rodskud. Jeg kan
følge rødderne op til 4-5 meter væk når jeg trækker dem op.

mvh
Ole-J

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-05-04 20:31

On Mon, 10 May 2004 09:16:36 +0200, Ole Jensen
<o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

>Jeg skal da love for, at de brombær jeg har sætter rodskud. Jeg kan
>følge rødderne op til 4-5 meter væk når jeg trækker dem op.

Så blev jeg så klog Tak for oplysningen.
Den brombær jeg har er en tornefri variant, og den sætter ingen rodskud.
Men jeg har altid gået ud fra at den tornede kun spredte sig ved frø.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Richard Møller

Dato : 08-05-04 18:22

Hej Erik
Jeg kender udmærket problematiken.
Jeg har gjort følgende - med ret godt resultat: I stedet for rafter har
vi plantet en hæk af bambus, som i løbet af et par år er blevet så tæt,
at der ikke er ret meget ukrudt, der kan trænge igennem. Det er ret
fantastiskt. Dog er der enkelte steder, hvor de meget hårdnakkede
ukrudter: tidsel og senegræs lejlighedsvis kan genere. Der har vi
nedgravet plastik tagplader i ca 40 cm dybde. Så er vi sikret 100%.
Venligst
Richard