Kan man det? (veg. olie på umodificeret bi~
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-05-04 18:26

Jeg sad og så et videoklip fra Top Gear, hvor de hælder en gang vegetabilsk
olie blandet med sprit eller sådan noget, på en gammel Volvo 240 Diesel. De
viste at bilen var fuldstændigt tømt for diesel inden, hældte et par liter
på, og kørte.
Kan det lade sig gøre på en moderne HDi f.eks? Selvom det måske er lidt
besværligt, kan jeg godt se charmen ved at give ca. 2 kr for en liter
diesel - især når man så kører 20 km/l ;)

/Kasper Hansen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-05-04 18:33

> olie blandet med sprit eller sådan noget, på en gammel Volvo 240 Diesel.
De

Så lige klippet igennem igen. Det er ikke sprit (tror jeg), men
opløsningsmiddel (solvent) "A non-carosene based white spirit" - er der
nogen der evt. kan omsætte det til dansk?

/Kasper Hansen

Fra : Rasmus

Dato : 06-05-04 18:39

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
> De
>
> Så lige klippet igennem igen. Det er ikke sprit (tror jeg), men
> opløsningsmiddel (solvent) "A non-carosene based white spirit" - er der
> nogen der evt. kan omsætte det til dansk?

Kerosen er vist nok petroleum???

......men hvorfor får du ikke bygget din bil om?, den kan jo stadig køre på
diesel

mvh
Rasmus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-05-04 20:10

> Kerosen er vist nok petroleum???

Det lyder da meget sandsynligt. Det var vist noget med afgifterne...

> .....men hvorfor får du ikke bygget din bil om?, den kan jo stadig køre på
> diesel

Som jeg også har skrevet til TGD's indlæg, så var det egentligt mest af
nysgerrighed. Og desuden er der jo formodentligvis en del forskel på en
Diesel Volvo traktor og en 1,4 HDi, så det kunne jo godt være at det ikke
ville virke i min?

/Kasper Hansen

Fra : TGD

Dato : 06-05-04 20:23

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> nysgerrighed. Og desuden er der jo formodentligvis en del forskel på en
> Diesel Volvo traktor og en 1,4 HDi, så det kunne jo godt være at det ikke

Det virker på suge og Turbo raketter.... Selv på en Lupo der ellers har et
meget fint følsomt brændstof system

Fra : TGD

Dato : 06-05-04 19:36

> [...]
> besværligt, kan jeg godt se charmen ved at give ca. 2 kr for en liter
> diesel - især når man så kører 20 km/l ;)

Et sæt til 6500 kr så kan din bil køre på rapsolie diesel og andre olier der
minder om førnævnte, bilen kan synes med sættet.

Men husk rapsolien til 2,5-3 kr skal der betales brændstofsafgift af, hvis
du er så hæderlig at fortælle at du ikke er glad for friture med kører på
det.

Der findes en hjemmeside hvor der er info og salgssteder om sættet.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-05-04 20:07

> [...]
> du er så hæderlig at fortælle at du ikke er glad for friture med kører på

Jeg ved godt at det ikke er skide dyrt at få bygget den om - men det var nu
lige så meget af nysgerrighed. Desuden er min bil leaset, så jeg er ikke så
sikker på at forhandleren der har købt bilen på forhånd er så glad for en
sådan ombygning - men jeg ved det da ikke.
Desuden snakkede de om i top gear at en liter af deres hjemmeblanding
kostede ca. 35 øre + afgift og ca. 2-3 kr med afgift.
Jeg klarer mig nok som det er nu - for det meste kan jeg jo alligevel tanke
til 5-6 kr literen....

/Kasper Hansen