Chilier
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-05-04 16:11

I marts såede jeg chili-frø fra forskellige sorter og de fleste frø
spirede fint og jeg har fået en del fine planter. Planterne virker dog
umiddelbart ikke ret store, ca. 10 cm, og væksten virker ret langsom i
forhold til den første måned.
Der er lidt billeder af mine planter på http://www.miljokemi.dk/chili
Kvaliteten er ret lav da jeg kun har et billigt webcam.

I forhold til billederne, der kan findes på
eksempelvis http://www.chili-balkon.de/ virker mine planter meget små.
Er det forventligt under danske forhold eller er der en risiko for, at
planterne er gået i stå? Såfremt sidstnævnte er tilfældet hvad kan jeg
have gjort galt?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 06-05-04 17:36

scipsit "Morten Bjergstrøm"
> [...]
> spirede fint og jeg har fået en del fine planter. Planterne virker dog
> umiddelbart ikke ret store, ca. 10 cm, og væksten virker ret langsom i

Ud fra mine endnu sparsomme erfaringer vil jeg mene, at marts er lidt sent
at så dem i, men at de snildt kan nå at bære frugt. Så lang tid bladene ser
så sunde ud, er der næppe noget i vejen med dem.

--

¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-05-04 18:11

On 6 May 2004 15:11:16 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

> [...]

>Er det forventligt under danske forhold eller er der en risiko for, at
>planterne er gået i stå? Såfremt sidstnævnte er tilfældet hvad kan jeg

Planterne ser meget lyse ud - altså lysegrønne i bladene. Det er et
typisk tegn på gødningsmangel, hvilket også gør at de ikke gror så godt.

Kunne det være årsagen?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-05-04 18:36

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev:

> Planterne ser meget lyse ud - altså lysegrønne i bladene.

Billederne snyder nok lidt pga. overbelysning. Farverne er nogenlunde
som på http://www.chili-balkon.de/balkon03/balkon-2505-5.jpg undtagen
for Habaneroen, der er meget lys og Cayenne er mørkere.

> Det er
> et typisk tegn på gødningsmangel, hvilket også gør at de ikke gror
> så godt.
>
> Kunne det være årsagen?

Ved stort set hver vanding får planterne noget flydende gødning N:P:K,
7:1,3:5 (noget blomstergødning af en art) fortyndet 50-100 gange med
vand efter vejledningen på emballagen. Kan jeg roligt øge tilsætningen
af gødning uden risiko for at skade rødderne?

Hvor store burde planterne i øvrigt overslagsmæssigt være et par
måneder efter spiring?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-05-04 22:04

On 6 May 2004 17:36:11 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Billederne snyder nok lidt pga. overbelysning. Farverne er nogenlunde
>som på http://www.chili-balkon.de/balkon03/balkon-2505-5.jpg undtagen
>for Habaneroen, der er meget lys og Cayenne er mørkere.

Så er det jo straks en anden sag....

> [...]
>vand efter vejledningen på emballagen. Kan jeg roligt øge tilsætningen
>af gødning uden risiko for at skade rødderne?

Du skal ikke overskride den mængde der (formentlig) står på flasken.

Men hvis farven er den mørkegrønne, så er det næppe gødningsmangel.

>Hvor store burde planterne i øvrigt overslagsmæssigt være et par
>måneder efter spiring?

aner det ikke - jeg har ikke forstand på chilier - men lyse blade, som
det så ud til dine havde, er tit mangel på gødning.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Richard Møller

Dato : 06-05-04 23:05

Det varierer efter sort samt pasning. Jeg har nogle, der er sået
samtidig med dine, men som er 45 centimeter. En anden sort: Poblano er
kun 10 cm.
Chili vil gerne have varme og er følsomme overfor nattekulde. Ellers er
de bestemt ikke vanskelige og ikke grådige som f.eks. tomatplanter.
Venlig hilsen
Richard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-05-04 06:50

On Fri, 07 May 2004 00:04:34 +0200, Richard Møller
<r.moller@sweetmail.com> wrote:

>Det varierer efter sort samt pasning. Jeg har nogle, der er sået
>samtidig med dine

<klip>

Jeg har ikke sået nogle chilier

(As in: Du svarer på mit indlæg men det er Mortens spørgsmål du svarer
på.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars Ehlers

Dato : 07-05-04 02:51

> [...]

>Er det forventligt under danske forhold eller er der en risiko for, at
>planterne er gået i stå? Såfremt sidstnævnte er tilfældet hvad kan jeg

Planterne virker en anelse små, men det er sikkert fordi, at du har
sået lidt sent, og at du dyrker indendørs. Mine planter er mellem 30
og 50 cm høje nu (jalapeno, serrano, thai dragon, og super cayenne),
og de dyrkes udenfor sammen med tomatplanter.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-05-04 11:46

Lars Ehlers <NOSPAMehlers@hotmail.com> skrev:

> Planterne virker en anelse små, men det er sikkert fordi, at du
> har sået lidt sent, og at du dyrker indendørs.

Jeg håber.

> Mine planter er
> mellem 30 og 50 cm høje nu (jalapeno, serrano, thai dragon, og
> super cayenne), og de dyrkes udenfor sammen med tomatplanter.

Ja der er jo lidt bedre klimaforhold i San Francisco end herhjemme.

I øvrigt tak til alle for svar og råd.

--
Morten http://miljokemi.dk