Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta DiMAGE A1?????
Fra : Lene Vang

Dato : 06-05-04 15:03

Hejsa alle sammen.
Jeg har brug for lidt hjælp og vejledning.
Jeg står og skal have udskiftet mit digitalkamera til et bedre.
Jeg har fundet ud af jeg godt kan li at rende rundt og ligne en japansk
turist.
Så nu skal jeg have noget bedre...
Jeg har kigget lidt på Minolta DiMAGE A1
jeg har skrevet lidt ned hvad jeg gerne vil ha mit nye kamera skal kunne,
det er sikkert lidt urealistisk.

Jeg er totalt uerfaren, så I må helst ikke grine alt for meget af mig

Men her min liste:
Den skal starte hurtigt op
Den skal være klar til at tage billeder hurtigt efter at det lige har taget
et billede.
Den skal have en god blitz, skal kunne tage billeder af katteøjne..
Den kan have et "kighul"
Den skal have en fed zoom
Den skal kører på genopladelige batterier (AA-batterier)
Den skal kunne tage billeder af objekter i høj hastighed
Point and shoot
Helst ikke for teknisk svær.
Så hvis I ville dele ud af jeres meninger og viden, vil jeg være rigtig
glad

--

Hilsen

Lene Vang
http://community.webshots.com/user/lene_vang
http://community.webshots.com/user/lenevang

---

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 06-05-04 15:47

Hej Lene Vang ....

Må jeg så ikke anbefale Minolta DiMAGE 7Hi det
har jeg haft siden 1. november 2003 og det tror jeg
vil opfylde dine krav ...

Når du lære det at kende virker det *logisk* der er
en god dansk brugervejledning til ...

Du virker kræsen så måske skulle du tænke på en
ekstra blitz - men ellers er jeg sikker på at dine
krav vil blive honoreret med DiMAGE 7Hi ...

Eneste minus jeg har funder er at det fremstår lidt
klodset - det vil sige at jeg har et Canon PoweShot A70
til lige at ha' med og mit Minolta kun når jeg ved det
drejer sig om en Foto tur ud i det blå - udstilling du kan
sikkert følge mig - mit A70 er standartudstyr i min
*fjældræv* ..

Med venlig hilsen
Keld

--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th. 9900 Frederikshavn

Fra : Poul

Dato : 06-05-04 20:17

Hej Lene

A1 er klar ca. 2 sek. efter opstart.
Det kan tage ca. 3 billeder /sek.
Den indbyggede blitz er OK, men man får bedste resultat med en separat (udvendig) blitz.
Kighul - OK
Zoom fra 28mm. - 200mm. = 7X = fed zoom
Det bruger Lithium-Ion batteri (1 stk.) hvilket er langt bedre end AA (som sidder i det ældre 7Hi). Du kan typisk tage
over 300 billeder på een opladning (der tager ca. 2 timer).

Billeder af høj-hastigheds objekter er en længere historie. Det afhænger af lys, lukker, blænde, ISO
(følsomhed) indstillinger. Tag et foto kursus, den viden tager du med dig resten af livet...

P & S - ja, men det kan så fandens meget mere...
Layout er meget intuitivt - forvent dog ikke at lære alle faciliteter på samme dag...

Mit A1 har nu været med på adskellige rejser og jeg har testet det grundigt. De billeder jeg har fået printet står
knivskarpt og uden støj. Jeg har taget indendørs billeder uden blitz på lukkertider omkring 1/2 sek - uden rystelser
pga. AS (Anti Shake) systemet. Hvis man vil undgå den lille rystelse der kan opstå når man trykker på knappen, kan man
bruge 2 sek. forsinkelse (eller 10 sek. hvis man selv vil med på billedet). Online histogram giver dig mulighed for at
checke eksponering inden du tager billedet. Det kan skifte automatisk mellem LCD display og EVF (kighul) når du sætter
det op til øjet. Eksponering kan indstilles til spot - midt vægtet - gennemsnit. Bracketing giver dig mulighed for at
tage det samme billede i flere versioner, eksponeret forskelligt.

Hvis du køber det, vil jeg anbefale:

1. Skift til flex-point fokus (auto fokus med lille kryds i midten). Du sigter med krydset hvor du vil fokusere, trykker
knappen halvt ned (venter på beep beep, ca. 1 sek.), vender kameraet så du får det rigtige snit, trykker knappen helt
ned.

2. Skift til ISO 100 (brug ikke auto-ISO). Der er ingen grund til at bruge højere ISO end nødvendigt, det giver bare
mere støj. ISO 200 giver dog også rimelige resultater, billederne kan altid efterbehandles.

3. Brug ikke zoom efter fokusering, det kan kameraet ikke finde ud af (billeder bliver uskarpe).

Spørg hvis du vil vide mere!

Mvh. Poul

Fra : Johnny Andersen

Dato : 06-05-04 23:08

Prøv at kigge på et Minolta Z2 - har godt nok kun 4 megapix...Men opfylder
dine krav, også koster den kun ca. 3200 kr.
Ps. Er forbedret betydligt i forhold til Z1 - (GT-linse, bedre video, 4
megapix)

/Johnny