Verus Israel
Fra : Cyril Malka

Dato : 06-05-04 11:00

Israel, fra at være et land, blev, efter templets fald i 70, hurtigt til
et begreb. Tilbage var der farisæerne, som byggede på teksterne og
troen, og derfor ikke var afhængige af et land eller en by, og de
kristne. De kristne, som påkaldte sig at være 'verus Israel', det ægte
Israel. Jøderne skulle frarøves arven.

Jeg takker dem fra denne nyhedsgruppe som har bidraget med deres citater
til den artikel. Jeg havde ikke plads til dem allesammen og nøjedes med
dem, der kunne understøtte artiklen.

http://www.nytestamente.org/content/view/11/2/

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-05-04 11:17

Cyril Malka wrote:
> [...]
> citater til den artikel. Jeg havde ikke plads til dem allesammen og
> nøjedes med dem, der kunne understøtte artiklen.

Tjah, vi kristne burde vist historisk set hellere have holdt os langt, langt
væk fra GT, for det er jo sådan set derfra, vi desværre har lært den
grusomme, religiøse intolerance baseret på udvælgelsestanken...

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 06-05-04 12:47

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:409a10a1$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> væk fra GT, for det er jo sådan set derfra, vi desværre har lært den
> grusomme, religiøse intolerance baseret på udvælgelsestanken...
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Tjaa!))
Måske er det derfor der sælges så mange Ny Testamenter? I starten undrede
jeg mig over det, men jeg kan bedre se idéen nu.

Hilsen
Jens Erik

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 06-05-04 14:07

I news:20040506115955.7b60544a@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]
> [...]
> citater til den artikel. Jeg havde ikke plads til dem allesammen og
> nøjedes med dem, der kunne understøtte artiklen.

Ja, og hvor er det herligt at se at forvanskeren Malka tage citater
til indtægt for antisemitisme som intet har med antisemitisme at gøre.

Dette burde sige alt om hvilken form for usaglighed, useriøsitet, samt
forvrængende manipulation vedkommende står for.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-05-04 17:07

Andreas, Ravsted wrote:
> [...]
>
> Dette burde sige alt om hvilken form for usaglighed, useriøsitet, samt
> forvrængende manipulation vedkommende står for.

I det mindste bør vi nok passe på med at udnævne ham stereotypt til "jøden",
selv om der måske er en del mere polemiske Jesus-ord, som sikkert kunne
bruges yderst fordelagtigt i denne sammenhæng.

Jeg håber virkelig for dette pseudo-jødiske ægtepar (ja, dem begge!) at de
må være i stand til at erkende Kristendommens mirakuløse, åndsnærværende
fornuft: "Det er ikke hvad DU SELV gør dig til, men hvad GUD gør DIG til,
der betyder noget!"

"Tilbagefaldet" til Jødedommen ligner vel nærmest en udbombet
retræteposition, hvor de ikke engang kan stå inde for selve Jødedommens
grundliggende sandhed, nemlig at jøderne blev værdige til at kaldes Guds
Folk?

Tag nu bare salmerne: Hvis man ikke virkelig kan tro på Guds mirakuløse
indgriben ved Exodus og Sinajpagt, med hvilken berettigelse skulle man så
overhovedet kunne kalde sig jøde? Det er jo netop dèr, hvor hebræerne blev
jøder, dvs. med, under og efter Sinajpagten, som er det teologiske jødiske
udgangspunkt ligesom Påsken år 29 er for os kristne med Kristi Nadverpagt.

Jeg tror (historisk) på begge pagter, men hvad tror Malka'erne på, om noget?

Pagter kan jo fornyes, hvad der mig bekendt netop er lovet jødefolket med
profeterne?

Så hvorfor ikke med Kristus? Hvad er det for en irrationel antipati?

"Kun os, og ingen andre - FOR VI HAR SELV GJORT OS FORTJENT!"?

Yeah, right! Til hvad?

Den jødiske egenstolthed er temmelig problematisk...De glemmer vist at det
nu engang er Gud, der sætter betingelserne?

Hvor bliver den universelle monoteisme overhovedet af? Er den bare druknet i
etnisk selvforherligelse?

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-04 14:36

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:409a6289$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvor bliver den universelle monoteisme overhovedet af? Er den bare druknet
> etnisk selvforherligelse?

Britt Malka kan dårligt - hverken nu eller i al fremtid - dyrke
jødisk/etnisk selvforherligelse, og Cyril kan kun tilnærmelsesvis, hvis vi
da skal tage hans ord for gode varer; og det er der jo efterhånden meget,
der tyder på, at vi ikke skal...

--
-Jens B.