Stalker - Udskiftning af dele
Fra : Jens Hansen

Dato : 06-05-04 09:15

Hej NG!

Jeg købte for en 3 ugers tid siden en brugt Gilera Stalker.

Der er nogle ting jeg undre mig over.

Når nu jeg giver gas kommer der lige en lyd inden maskinen tager ved.
Hvis jeg ikke giver ret meget gas bliver lyden ved med at være der.
Er det de hersens ruller i varromatic'n man kan kører, og er der skidt
hvis man kan høre dem? Maskinen har lige rundet de 25.000km, så
det kan vel godt være de snart skal skiftes. Da jeg har kigget lidt på
ruller på nettet, skulle de åbenbart være ret tunge (16g). Er de
overhovedet til at finde, syntes ik jeg ser tungere end 9g. Hvis man nu
sætter nogle andre ruller i, er der så ikke noget med at man skal ha' ny
potte på. Tror ik den er original den der sidder på. Den hedder Endy,
men ligner egentlig en ganske normal potte, men øjet kan vel nemt
snydes på det punkt :).

Tophastigheden ligger på omkring 50, så jeg regner ik med at den er
100% lovlig, da det er en 30'er. Går dog ud fra den er hæmmet af et
eller andet da den ikke har en stabil topfart. man ligger sådan
50-52-50-52-etc. hele tiden som om man møder modstand. Hva kan
det skyldes? Ringen inde ved vario'n?

Indimellem har mit styr det med at give sådan et "Klonk". Det kommer
som regel efter jeg har kørt scooteren ud for at køre (den skal op af
en ca. 45 graders hældning). Dårlige støddæmpere?

Hvis man vælger at afdrosle den. Er der så andre begrænsninger
end ringen i vario'n, forrøret og udstødningen? Evt. nogle gode hints til
hvor tunge rullerne skal være og hvilken udstødning man skal sætte på.
Den skulle helst se lovlig ud, og behøves ik køre stærk. De 50 den
render nu er ok, men lidt mere ville da ik gøre noget.

Når man nu alligevel skal ha' kigget indenfor i maskinen. Er der så andre
ting man lige så godt kan skifte med det samme. Kilremmen?

Den der trykfjeder, skal man passe meget på den? Ville nødig ha' den
smækker mig en på hovedet.

Jens

Fra : Alex \"Nick Berg\" L~

Dato : 23-05-04 16:23

rullerne skal skiftes hver 5000 km.. så ja hvis de ikke er blevet skifter er
det fadnme på tide.. køb nogle lettet tuller .. måske 7-8 gram.. så burde
knallerten lyde bedre med det samme.. efter du har gjort det kan du skrive
tilbage og fortælle hvad der nu er galt hehe...

Fra : Jens Hansen

Dato : 25-05-04 19:56

Tjaa, lad os se. Der er kommet lidt nyt på den siden sidst.

Ruller (7g)
Nåleleje
Stempel (+ringe, fjedre og krydspind)
Cylinder (40mm)
Tændrør (B8ES)

Jeg udskiftede cylinderen og stemplet da den pludselig tabte topfart og
acceleration
og folk mente at det var stempelringene der var gået. Desvære så stemplet ik
pænt
ud og selve cylinderen var temmelig rustent. Indgrebet hjalp dog på
acceleration og topfart.

Problemet nu er at den ligesom "prutter" i forhold til før, og så kommer der
sådan nogle små hurtige ryk når man er i topfart.

Det eneste jeg skulle mene der er anderledes end det der sad før er vægten
på rullerne.
Har dog fundet ud af at tændrøret som den normalt bruger er B9ES.

Nogen der kan sige mig hva' jeg har gjort forkert eller har glemt at tænke
på?

Vil prøve at skifte til B9 tændrøret i morgen og se om det hjælper.
Har osse en ny membran liggende jeg gerne vil ha' på. Kan det evt. være den
der trænger til fornyelse?

Jens

"Alex "Nick Berg" Leszkowicz" <alex_ok1234@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40b0c1f5$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Brian A.

Dato : 25-05-04 23:05

"Jens Hansen" <jczmb@mail.ikasths.dk> skrev i en meddelelse

> Stempel (+ringe, fjedre og krydspind)

Hvilke fjedre er det?

Fra : Jens Hansen

Dato : 25-05-04 22:25

Øhh, dem der holder krydspinden, men de hedder måske ik fjedre?

Fra : Brian A.

Dato : 25-05-04 23:36

> Øhh, dem der holder krydspinden, men de hedder måske ik fjedre?

Låseringe skulle jeg mene :)

Fra : Jens Hansen

Dato : 26-05-04 07:48

Nå, ja undskyld. Lidt begynder problemer har man vel altid
når man giver sig i kast med noget man slet ik har prøvet før.

Fra : Jens Hansen

Dato : 26-05-04 22:22

> [...]
>
> Vil prøve at skifte til B9 tændrøret i morgen og se om det hjælper.
> Har osse en ny membran liggende jeg gerne vil ha' på. Kan det evt. være

Skiftede tændrør og membran i dag. Det resulterede i at den blev rigtig sløv
optrækket, men til gengæld fik lidt højere topfart når den med tiden endelig
kom op i omdr.. Jeg skal så lige love for at der skete ting og sager da jeg
fjernede pladen ved indsugningen. Så fik optræk og topfart dælme endnu et
hak opad. Nu hakker den dog en del mere på toppen og "prutter" stadig,
så jeg vil lige forsøge at dyse op, og håbe det er det der lige mangler for
at den kommer til at køre godt igen.

Er jeg på rette spor med at dyse op, eller har jeg slet ik fattet noget af
hvordan
man roder med sådan noget?

Jens

Fra : Brian A.

Dato : 27-05-04 00:42

> [...]
> at den kommer til at køre godt igen.
> Er jeg på rette spor med at dyse op, eller har jeg slet ik fattet noget af

Har du dyset op en gang før? Det lyder som om den får for meget at leve
af...

Fra : Jens Hansen

Dato : 27-05-04 08:25

Øhh, jeg prøvede faktisk engang at dyse op engang, men det kom den til at
køre
dårligt af, sløv i optræk og nedsat topfart, så jeg ændrede tilbage til std.
dyse.

Da jeg så skiftede membran og tændrør (fra B8 til B9) kom den osse til at
køre dårligere, som dengang jeg tidligere dysede op. Det hjalp så gevaldig
da jeg tog pladen i indsugningen. Derfor jeg ville tog man skulle dyse op.
Først fik den for meget benzin, men da pladen var væk fik den for meget
luft.Så jeg ville opveje den større luftmængde med en større dyse i håb
om det kom til at passe.

Nå, jeg vil smutte ud og købe nogen dyser, både større og mindre, så
må vi se hvad der passer bedst. Er nok først tilbage engang på mandag.

Jens