Ladekap. på batteriet
Fra : Me & my pc.

Dato : 05-05-04 20:55

Hej alle sammen

Måske er spørgsmålet OT, men jeg forsøger alligevel.

I min gamle Fiat Regatta ( Må den hvile i fred ), sad der 3 små dioder, som
viste hvad ladestanden ( kapaciteten ? ) var på batteriet.

Praktisk, når batteriet var blevet gammelt, for var dioden rød, skulle der
starthjælp til. Gul så kunne den lige med hiv og sving. Grøn, så hoppede den
nærmest af glæde over at blive startet.

Jeg har været inden ved diverse elektronik forhandlere for at finde dette
stykke elektronik, men uden større held.

Er der nogle af jer som ved hvad det var og hvor man kan finde sådan en
fætter ?

Mvh

Kim

Fra : Thostrup

Dato : 06-05-04 07:43

"Me & my pc." <test@test.dk> wrote in message

> [...]
> nærmest af glæde over at blive startet.
>
> Er der nogle af jer som ved hvad det var og hvor man kan finde sådan en

Mon ikke bare det var et lille kredsløb der fungere på samme måde som en
almen batterimåler der måler Volt. Så ved 12-14Vdc lader den den grønne
diode lyse, ved 10-12Vdc den gule og mindre end 10Vdc den røde eks. ?!?

Mvh Thostrup

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-05-04 07:54

Thostrup wrote:

> [...]
> almen batterimåler der måler Volt. Så ved 12-14Vdc lader den den grønne
> diode lyse, ved 10-12Vdc den gule og mindre end 10Vdc den røde eks. ?!?

Ved 10volt er dit batteri ubrugeligt.

Ved 27graders varme er der 12.75 volt på en ubelastet fuld opladt
akkumulator.

12.8 100%
12.6 75%
12.4 50%
12.0 25%
11.8 færdigt.

Så hvis den er grøn over 12.6, gul ned til 12.4 og rød under passer
pengene sikkert nogenlunde da der næppe er 27grader varmt når man mest
har brug for sin akkumulator.

--
Roberto Saldo

Fra : TGD

Dato : 06-05-04 20:12

"Me & my pc." <test@test.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Er der nogle af jer som ved hvad det var og hvor man kan finde sådan en
> fætter ?

Amperameter kan bruges og kan findes i elektronikforretninger fra små 100
kr.