Kontere varelager
Fra : Therese Kelstrup

Dato : 05-05-04 20:35

Jeg sidder og lægger sidste hånd på årsregnskabet (endelig) og har et
problem:

Hvor skal jeg modpostere Varebeholdningen? Jeg har varebeholdning på 1781
kr, som jeg posterer som kredit på kontoen af samme navn under
Aktiver-Status (SummaS.: 55100) Hvor skal jeg modpostere?

Ubetalte fakturaer har jeg konteret som følgende: 1781 kr kredit, konto Salg
OG 1781 kr debet, konto Debitorer (aktiver 56100). Er det korrekt?

--
Therese Kelstrup
Elverdalsvej 82

Fra : Therese Kelstrup

Dato : 05-05-04 21:03

I en tidligere tråd har jeg fundet dette:

"I en lille "biks" optæller man varelageret ultimo regnskabsåret. 1. år
debiteres værdien heraf på lagerkonto (aktivkonto) og krediteres
vareforbruget (resultatopgørelse). "

Jeg er bare så meget regnskabsmongol (åbenbart) at jeg i Summa ikke kan
finde ud af hvilken konto under vareforbrug, jeg skal bruge. Et helt
specifikt kontonr. vil være fantastisk.

Mange hilsner
--
Therese Kelstrup
Elverdalsvej 82

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-05-04 21:03

> Hvor skal jeg modpostere Varebeholdningen? Jeg har varebeholdning på 1781
> kr, som jeg posterer som kredit på kontoen af samme navn under
> Aktiver-Status (SummaS.: 55100) Hvor skal jeg modpostere?

En varebeholdning er et aktiv for en virksomhed - og er derfor en
debet-konto´- og kr. 1.781,- skal derfor posteres i debet på
varelagerkontoen under aktiver.

Ud fra oplysningerne vil jeg mene, at modposten er lagerregulering placeret
under varekøbs-gruppen i driften.

Har du ikke tidligere haft et lager og hvad med den løbenede bogføring af
varekøb?

> Ubetalte fakturaer har jeg konteret som følgende: 1781 kr kredit, konto
Salg
> OG 1781 kr debet, konto Debitorer (aktiver 56100). Er det korrekt?

Det stemmer fint, når der er tale om salgsfakturaer ja.

Fra : Therese Kelstrup

Dato : 05-05-04 21:17

"Michael Sørensen" skrev i en meddelelse

> Ud fra oplysningerne vil jeg mene, at modposten er lagerregulering
placeret
> under varekøbs-gruppen i driften.

Jeg har en varekøbskonto, der hedder 2200, så kan jeg lave en koto, 2500,
der hedder lagerregulering. Vil det være korrekt, eller skal jeg bare køre
det under konto 2200?

> Har du ikke tidligere haft et lager og hvad med den løbenede bogføring af
> varekøb?

Firmaet startede i 2003, og mit varelager har en størrelse af 6-10 enheder
af gangen, så jeg har fået at vide at lagerstyring ikke er nødvendig.

Mange hilsner
--
Therese Kelstrup
Elverdalsvej 82

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-05-04 21:22

> [...]

> Firmaet startede i 2003, og mit varelager har en størrelse af 6-10 enheder
> af gangen, så jeg har fået at vide at lagerstyring ikke er nødvendig.

Så¨vil jeg vælge at oprette den konto, som du nævner, der hedder 2500
lagerregulering og en gang årligt, når du årsafslutter lave en
lagerregulering. Afhængig af om lageret vokser eller falder i forhold til
sidste år, så skal du debitere hhv. kreditere varelagerkontoen og gøre det
modsatte på lagerregulering.

I det konkrete eksempel bliver lageret kr. 1.781 større, hvorfor du
debiterer varelageret med pågældende beløb og krediterer lagerregulering.

I praksis bliver dit resultat derved også kr. 1.781 bedre, hvilket skyldes,
at din varelagersaldo er varer købt i året, men som endnu ikke er forbrugt
(derved vareforbrug) og derfor ikke skal indgå under vareforbrugsgruppen,
men først tælle med i det år, hvor varerne sælges / udgår fra lageret.

Håber, at det er hjælp nok, ellers må du spørge engang til

Fra : Therese Kelstrup

Dato : 05-05-04 21:23

Jeg foreslog selv:

> Jeg har en varekøbskonto, der hedder 2200, så kan jeg lave en koto, 2500,
> der hedder lagerregulering. Vil det være korrekt, eller skal jeg bare køre
> det under konto 2200?

Det har jeg prøvet nu, men den meddeler, at udgifter skal føres under debet,
så det må være en varesalgskonto i stedet??!!

--
Therese Kelstrup
Elverdalsvej 82

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-05-04 21:26

> Jeg foreslog selv:

> Det har jeg prøvet nu, men den meddeler, at udgifter skal føres under
debet,
> så det må være en varesalgskonto i stedet??!!

Hej Therese,

du skal ignorere den meddelelse. I pågældende tilfælde vil de kr. 1.781
blive en form for "indtægt" og skal derfor krediteres jvf. mit tidligere
indlæg.

Du har nu købt varer for mere end du har forbrugt og derfor skal
vareforbruget reduceres med det beløb, der stadig er på lager, som ikke skal
udgiftsføres i dette regnskabsår.

Fra : Therese Kelstrup

Dato : 05-05-04 21:32

Tusinde tak. Man tror jo man jokker i det, når de meddelelser kommer. Jeg
konterer det, som du siger og trykker bogfør. Så må det være det.
Så kan jeg komme i gang med dette kvartals momsregnskab.

Mange hilsner
--
Therese Kelstrup
Elverdalsvej 82

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-05-04 21:38

> [...]
> konterer det, som du siger og trykker bogfør. Så må det være det.
> Så kan jeg komme i gang med dette kvartals momsregnskab.

Velbekomme Therese.