Alfa 146 1.6 TS
Fra : TBP

Dato : 05-05-04 19:54

Hejsa

Har set på subj. årgang 2000 og bestilt en prøvetur.

Men da jeg ikke besidder megen mekanisk snilde(om nogen),ville et par gode
råd være velkomne

Hvad skal jeg specielt være opmærksom på? Bilen har kørt godt 90.000
km........

Hvordan er det med reservedels priserne og servicering? Dyrt eller hur?

Gode råd modtages med tak.

Hilsen

Torben

Fra : Olesen

Dato : 05-05-04 19:58

"TBP" <torbenbp@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Har set på subj. årgang 2000 og bestilt en prøvetur.

> Hvad skal jeg specielt være opmærksom på? Bilen har kørt godt 90.000
> km........

Knastforstilleren holder 1 år, så skal den skiftes (igen).
Min fatters er på sin 2...(som også raller)..

Fra : TBP

Dato : 05-05-04 20:02

Knastforstiller??????????

Hvad er det,og mere vigtigt : Hvad koster det?

MvH

Torben

Fra : Olesen

Dato : 05-05-04 22:26

> Knastforstiller??????????
>
> Hvad er det,og mere vigtigt : Hvad koster det?

Er ikke helt klar over hvad det er mere præcist
andet end det var ret dyrt, men garantien
dækkede 1. gang.
Nu raller den 2 sekunder igen ved koldstart.
Jævn træls lyd i en ellers moderne motor (går jeg ud fra).

Når du sætter dig ind og drejer nøglen, så
lyt godt efter. Har den en let rallen i 1-2
sekunder efter start, så vil et værksted
være interesseret i at afhjælpe fejlen (går jeg ud fra)..

Bilen er iøvrigt urimelig lavgearet synes jeg.

MVH

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-05-04 14:04

> [...]
> dækkede 1. gang.
> Nu raller den 2 sekunder igen ved koldstart.
> Jævn træls lyd i en ellers moderne motor (går jeg ud fra).

Denne knastforstiller er denne motortypes akilleshæl. Det er en ventil der
sidder i enden af knastakslen til indsugningsventilerne. Dens opgave er at
forstille indsugningstidspunktet ved at dreje knastakslen i forhold til
krumtappen. Dette er selvfølgelig styret af motorstyringen. Problemet med
den skulle svjv. være en fjeder indeni der bliver for slap.
Jeg har fået at vide af en Alfa mekaniker at kan man leve med at den lyder
som en diesel er der ikke nogen grund til at skifte den. Den virker godt nok
og ødelægger ikke noget.

> Når du sætter dig ind og drejer nøglen, så
> lyt godt efter. Har den en let rallen i 1-2
> sekunder efter start, så vil et værksted
> være interesseret i at afhjælpe fejlen (går jeg ud fra)..

Min larmer ikke kun når den startes. Den kan også gøre det når den er varm.
Nogen gange gør den det slet ikke. Jeg kan ikke rigtig sætte system i hvor
når den gør.

> Bilen er iøvrigt urimelig lavgearet synes jeg.

Ok. Hvorfor synes du det? Jeg mener ikke den er lavgearet, men det kan måske
virke sådan fordi den trækker rpm.nålen helt til det røde felt selv i 5.
gearet. Det skyldes, imho, at knasten forstilles så du har en optimal
knaststilling både ved lave og høje rpm. Selv om momentkurven topper helt
oppe ved svjh. 42-4300 rpm, skulle den allerede ved 2200 rpm. være oppe på
90% af max. momentet.

MVH Niels
Alfa 146 TS L+

Fra : Olesen

Dato : 06-05-04 16:33

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oppe ved svjh. 42-4300 rpm, skulle den allerede ved 2200 rpm. være oppe på

Jeg har dog kun direkte sammenlignet med
min brors Mondeo 1.8 som går ca. 500 omdr. mindre
ved 100 km/t i 5. gear end Alfa'en.
Og ja, Alfa'en tar' omdrejninger og er sjov
at skyde af, men det er knabt så fedt
ved 140 på motorvejen eks.
Der synes jeg Mondeo'en er lidt rarere.

Men denne rallen ved knastforstilleren,
er det ikke en metal-uden-olie-lyd ?

Derfor MÅ den vel slide....selvom
det nok er ganske lidt ?

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-05-04 22:01

> [...]
> min brors Mondeo 1.8 som går ca. 500 omdr. mindre
> ved 100 km/t i 5. gear end Alfa'en.
> Og ja, Alfa'en tar' omdrejninger og er sjov

Fonøjelsen af at prøve en Mondeo har jeg endnu til gode. Så jeg kan ikke
rigtig påstå du ikke har ret. :)

> Men denne rallen ved knastforstilleren,
> er det ikke en metal-uden-olie-lyd ?

Tja min lyder bare som en diesel.

> Derfor MÅ den vel slide....selvom
> det nok er ganske lidt ?

Metal uden olie lyd er ikke godt, og burde da som du skriver give slid. Men
det vil så i dette tilfælde kun være tandhjulene inde i ventilen der går
til. Så det vil ikke ødelægge andet end selve forstilleren.

MVH Niels

Fra : Olesen

Dato : 06-05-04 22:17

> [...]

> det vil så i dette tilfælde kun være tandhjulene inde i ventilen der går
> til. Så det vil ikke ødelægge andet end selve forstilleren.

OK.
Men jeg synes det er en for høj lyd til det 'kun'
er et par tandhjul..;o/

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-05-04 22:19

"TBP" <torbenbp@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal jeg specielt være opmærksom på? Bilen har kørt godt 90.000
> km........

Om den har fuld servicebog og om tandremmen er skiftet.

Tag et kig på denne side her er der masser af guldkorn at hente.
http://www.alfasmeden.dk/forumdk/default.asp

> Hvordan er det med reservedels priserne og servicering? Dyrt eller hur?

Det ved jeg ikke. Jeg har ikke købt noget endnu til min endnu. Jeg har dog
også kun haft den i 2 mdr. og har stadigvæk garanti.

Mvh Niels
Alfa forever

Fra : TBP

Dato : 06-05-04 22:34

Hej

Takker for svarene..............

Så er det imorgen, der skal køres en tur
Glæder mig .........

Skal den forresten serviceres ved 100.000 km?

Hilsen

Torben

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-05-04 22:58

> Hej

Hej

> Takker for svarene..............

Velbekomme.

> Så er det imorgen, der skal køres en tur
> Glæder mig .........

Kan jeg godt forstå.

> Skal den forresten serviceres ved 100.000 km?

Ja. Ved 100.000 km er det bl.a. tid til at få skiftet tændrør. Jeg mener de
8 tændrør koster omkring en 15-1600 kr. Men så holder de også 100.000 km.

MVH Niels

Fra : TBP

Dato : 07-05-04 21:52

Hej

Subj. var desværre i en temmelig miserabel tilstand:

Revnet forrude,en tågelygte knust - den anden revnet,ridser og skrammer
overalt,et par buler - den ene tilsyneladende fra en fodbold !- ,
huller efter cigaretgløder i sæderne,motorrummet møgbeskidt,knasen ved
nedgearing til 2. gear,dækkene af unævnelig kvalitet.

Ikke til at forstå,at bilen kun har 4 år og 94K km. på
bagen.................dog var alle service eftersyn overholdt til punkt og
prikke.

Sælger var dog villig til at rette de fleste af disse ting: Skifte ruden
samt tågelygterne,få lavet bulerne,ordne problemet med 2. gearet ( noget med
en syncromesh ring ?). Derudover en ordentlig gang polering,samt et 100.000
km. service eftersyn inc. skift af tændrør.

Derudover kørte den sgu som en drøm!

Torben

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-05-04 23:12

TBP wrote:

> [...]
> en syncromesh ring ?). Derudover en ordentlig gang polering,samt et 100.000
> km. service eftersyn inc. skift af tændrør.

Hold dig langt væk fra den, en misligeholdt Alfa er kun til
problemer. Det er fint nok at sælger vil udbedre de ting, men det
du skriver bærer generelt præg af en ligegyldighed overfor bilen.

> Derudover kørte den sgu som en drøm!

Gør dig selv en tjeneste og prøv et par stykker mere, der er ingen
grund til at købe andet end et velplejet eksemplar..

--
Hygge..
Thomas

Fra : TBP

Dato : 08-05-04 06:06

Hej

Køber ikke bilen,dertil er den for mishandlet.

Skal ud og se på en anden,om et par dage. Den kan næppe på nogen måde være
ringere.............

Men for fanden, hvor er det synd at misligeholde en Alfa på den måde !

Hilsen

Torben

Fra : TBP

Dato : 08-05-04 19:08

Nå,har nu prøvet endnu en Alfa.

Styrtøjet rystede _voldsomt_ ved 120 km/t,motoren havde en meget tydelig
tikken,bremse kunne den ikke.
Var på prøveturen standset for at kigge bilen lidt efter i ro og
mag,hvorefter den ikke kunne starte...........fladt batteri!
Hvorefter jeg gik tilbage til forhandleren,men det var da også fint vejr

Konfronterede sælger med problemerne (Lindholm Biler i Viborg),hvortil
svaret var: Det er da muligt,det ved jeg ikke................mens han
stirrede lægselsfuldt,efter parret der kiggede på en brugt bil til små
200.000............................

Derudover var bilen 1 år ældre end opgivet,havde kørt lidt længere,og havde
ikke som lovet overholdt service............

Så sagde jeg pænt farvel og tak......................

Torben

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-05-04 19:21

On Sat, 8 May 2004 20:07:47 +0200, "TBP" <torbenbp@tele2adsl.dk>
wrote:

>Så sagde jeg pænt farvel og tak......................

Er du medlem af Alfa-klubben? -> www.alfaklub.dk
Bagi bladet er der annoncer fra klubbens medlemmer - der er langt
mellem vrag dér. Man kan også se nogle af annoncerne hér:
www.alfaklub.dk/bsalg.htm

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : TBP

Dato : 08-05-04 19:49

> Er du medlem af Alfa-klubben? -> www.alfaklub.dk

Næh,føles lidt forkert da jeg ikke har en Alfa. Har een mere i
kikkerten,hvorefter det stilles i bero en tid.
Det er naturligvis ikke noget problem at finde en OK bil,hvis prisen er uden
betydning.
Men vil max gi´ 100.000 for en brugt bil og så skal den sgu` også være
iorden.
Skulle helst handle ved en forhandler ,da jeg har en bil der skal tages i
bytte.

MvH

Torben

Fra : Brian

Dato : 08-05-04 20:44

Hejsa

TBP skrev:

> Men vil max gi´ 100.000 for en brugt bil og så skal den sgu` også være
> iorden.

Alt andet lige får du mere bil for pengene ved privat handel.
Det eneste du betaler ekstra for ved en forhandler, er en "garanti"
du højst sandsynligt/forhåbentligt ikke vil udnytte i praksis.

Jeg gør det, at jeg tager en tur forbi min mekaniker med bilen,
så han kan tjekke den igennem på ordentlig vis.
Hvis sælger har et problem med det, så er han ikke værd at handle med.

> Skulle helst handle ved en forhandler ,da jeg har en bil der skal
> tages i bytte.

Medmindre det virkelig er en nedslidt slæde, vil den også indbringe
mere ved privat salg....

/Brian

Fra : TBP

Dato : 08-05-04 21:08

> [...]
> så han kan tjekke den igennem på ordentlig vis.
> Hvis sælger har et problem med det, så er han ikke værd at handle med.

Lyder ualmindeligt fornuftigt..........har bare altid handlet ved
forhandlere,vel en dårlig vane?

> Medmindre det virkelig er en nedslidt slæde, vil den også indbringe
> mere ved privat salg....

Det er den nu ikke : Renault Megane 1,6 16V Privilege STC,købt fra ny i Feb.
2001, 41.000km. på tælleren.
Fik tvillinger,så en stationcar skulle der til. Nu er pladsbehovet mindre,og
en bil med mere sjæl ønskes. _Derfor_ har jeg kastet min kærlighed på
146`eren.

Havde før Meganen en ny Punto af "næstsjoveste " model,har overrasket en hel
del større biler

Torben

Fra : Brian

Dato : 08-05-04 22:30

Hejsa

TBP skrev:

> Lyder ualmindeligt fornuftigt..........har bare altid handlet ved
> forhandlere,vel en dårlig vane?

For nogen er det.
Hvis man ikke har den mindste forstand på biler, eller stoler på
sin mekaniker, er man bedre tjent ved en forhandler.

> Det er den nu ikke : Renault Megane 1,6 16V Privilege STC,købt fra ny
> i Feb. 2001, 41.000km. på tælleren.

Så er den da ihvertfald ikke svær at sælge

> Fik tvillinger,så en stationcar skulle der til. Nu er pladsbehovet
> mindre,og en bil med mere sjæl ønskes. _Derfor_ har jeg kastet min
> kærlighed på 146`eren.

Det er også en fin bil, dog synes jeg helt klart man skal gå efter en
2.0.... det er sgutte en hel let bil, vægtmæssigt

Jeg er selv meget tændt på Alfa, men det er min forsikring
desværre ikke

> Havde før Meganen en ny Punto af "næstsjoveste " model,har overrasket
> en hel del større biler

Næstsjoveste model af en punto.... sådan en SLX med 75 heste kan virkelig
vinde mange lyskrydsdueller

Kender godt fornemmelsen. En kammerat har en Uno Turbo der heller ikke
ser ud af meget for de uindvidede... men det er jo en ren go-kart

/Brian

Fra : TBP

Dato : 09-05-04 06:44

> Næstsjoveste model af en punto.... sådan en SLX med 75 heste kan virkelig
> vinde mange lyskrydsdueller

Den havde nu knap 90 heste

Torben

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-05-04 20:58

TBP wrote:

> Næh,føles lidt forkert da jeg ikke har en Alfa.

Det har jeg da heller ikke for tiden, men derfor kan jeg nu
anbefale det alligevel hvis du bare har en smule "alfa-bacille" i
kroppen..

> [...]
> betydning.
> Men vil max gi´ 100.000 for en brugt bil og så skal den sgu` også være

Der er to stk 2.0 til salg på alfaklubbens webside, begge til
under 100.000..

> Skulle helst handle ved en forhandler ,da jeg har en bil der skal tages i
> bytte.

Okay, det bliver nok lidt svært ved privat handel.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-05-04 21:18

On Sat, 08 May 2004 21:57:46 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Det har jeg da heller ikke for tiden, men derfor kan jeg nu
>anbefale det alligevel hvis du bare har en smule "alfa-bacille" i
>kroppen..

Jep - således var min start

>Der er to stk 2.0 til salg på alfaklubbens webside, begge til
>under 100.000..

Genau -

>Okay, det bliver nok lidt svært ved privat handel.

Måske, men man kan da forsøge. Jeg "fik" min 1. Alfa ved at henvende
mig trods byttebil. Det lykkedes...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : TBP

Dato : 08-05-04 21:15

> Der er to stk 2.0 til salg på alfaklubbens webside, begge til
> under 100.000..

Ja,har set dem

Gad vide hvad min forsikring siger til dem......................

MvH

Torben