Opsigelseproblemer med webhotel
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 05-05-04 12:01

Hej,

Har aldrig været udsat for dette problem før, men nu gik den så ikke
længere - jeg kan ikke komme ud af firmaet!

Det drejer sig om www.adactive.dk - d. 22/04-2004 faxer jeg dem min
opsigelse med underskrift (har udskriftkvittering), men i dag d. 05/05-2004
modtager jeg så et nyt indbetalingskort med posten - det gør mig sur!

Forinden d. 22/04-2004 havde jeg sendt dem tre e-mails, hvor jeg fortæller
at jeg ønske at opsige mit abbonoment - dem har jeg ikke få svar på.

Desuden har jeg op til 20 gange prøvet at ringe til firmaet - også uden
held! De tager simpelthen ikke telefonen! Èn gang fik jeg fat dem på og der
fik jeg så af vide at jeg skulle faxe min opsigelse.

Det lugter væk af fupperi!

Jeg ved ikke om jeg i sidste ende kan ende i Ribers, men det vil jeg bare
ikke - fandeme ikke retfærdigt!

Hvad gør jer?

Mange tak,

/Glenn
(Please delete "REMOVETHIS" in my e-mail to reply.)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-04 12:10

Glenn Rasmussen skrev:

>Det drejer sig om www.adactive.dk - d. 22/04-2004 faxer jeg dem min
>opsigelse med underskrift (har udskriftkvittering), men i dag d. 05/05-2004
>modtager jeg så et nyt indbetalingskort med posten - det gør mig sur!

Hvad står der om opsigelsesvarsel i din aftale med firmaet?

--
Bertel

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 05-05-04 12:23

Hej Bertel,

> Hvad står der om opsigelsesvarsel i din aftale med firmaet?

Den er på 1 måned, men derfor skal de jo ikke sende mig en ny regning?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-05-04 12:33

"Glenn Rasmussen" <tyrannorex@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Bertel,

> Den er på 1 måned, men derfor skal de jo ikke sende mig en ny regning?

Hvis der er en opsigelsesfrist på en måned, og der feks. skal opsiges til
den 1. i en måned (meget normalt), så vil en opsigelse i løbet af april
betyde, at abonnementet ophører 31/5.

Frem til den 31/5 skal der altså betales. Hvis ikke du har gjort det før, må
du jo gøre det nu.

Hvad lyder regningen på?

/Per

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 05-05-04 13:14

Hej Per,

Det kan godt tyde på, at jeg står i en uheldig situation...

> Hvis der er en opsigelsesfrist på en måned, og der feks. skal opsiges til
> den 1. i en måned (meget normalt), så vil en opsigelse i løbet af april
> betyde, at abonnementet ophører 31/5.

Jeg var overbevist om, at der var flere mdr. til en ny periode, men efter at
jeg har været mine kontoudtog igennem kan jeg se, at jeg sidst har betalt d.
29/04-2003 . Min nye periode siger fra d. 01/05-2004-30/04-05.

> Frem til den 31/5 skal der altså betales. Hvis ikke du har gjort det før,

> du jo gøre det nu.

Det vil sige, at jeg faktisk skal betale hele beløbet og ikke kan få noget
godtgjort for de 11 mdr., hvor jeg ikke bruger webhotellet?

> Hvad lyder regningen på?

Den lyder på kr. 391,25.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-05-04 13:24

> Det vil sige, at jeg faktisk skal betale hele beløbet og ikke kan få noget
> godtgjort for de 11 mdr., hvor jeg ikke bruger webhotellet?

Ja, hvis abonnementet er fortløbende.

/Per

Fra : TGD

Dato : 06-05-04 18:41

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Ja, hvis abonnementet er fortløbende.

Mon ikke det er lidt for skråsikkert, svjv. kører FS en sag mod ViaSat ang.
deres fortløbende abonnementer, de mener ikke man kan blive bundet år efter
år -kun det første år.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-04 13:22

Glenn Rasmussen skrev:

>Den er på 1 måned, men derfor skal de jo ikke sende mig en ny regning?

Jo. Hvis du har sagt op første gang *efter* den 1/4, så kan du
ikke nå at sige op til den 1/5 med det aftalte varsel. Derfor kan
din opsigelse først træde i kraft til den 1/6.

Hvis du ydermere har aftalt at du betaler for et år ad gangen, så
forfalder der faktisk betaling for et helt år medmindre firmaet i
sine betingelser skriver noget andet.

Sådan er de aftaler f.eks. som jeg har med to udbydere, og det
samme gjaldt en nu opsagt aftale med en tredje.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 06-05-04 18:43

<KLIP>

> Hvis du ydermere har aftalt at du betaler for et år ad gangen, så
> forfalder der faktisk betaling for et helt år medmindre firmaet i
> sine betingelser skriver noget andet.

Gælder der da specielle regler for webhoster end for andre der tilbyder
serviceydelser - tænker på FS vs. Viasat med helt samme indehold?

> Sådan er de aftaler f.eks. som jeg har med to udbydere, og det
> samme gjaldt en nu opsagt aftale med en tredje.

Hmmm så må jeg bare vide om fordi det gælder for dig det så er korrekt?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-04 18:59

TGD skrev:

>Gælder der da specielle regler for webhoster end for andre der tilbyder
>serviceydelser - tænker på FS vs. Viasat med helt samme indehold?

Næ.

>Hmmm så må jeg bare vide om fordi det gælder for dig det så er korrekt?

Det er ikke fordi det gælder mig. Det er fordi en aftale er en
aftale. Men der står også i aftaleloven:

§ 36.   En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller
   delvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med
   redelig handlemåde at gøre den gældende. Det samme gælder
   andre retshandler.

Det er måske det der er spørgsmålet?

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 06-05-04 19:12

<KLIP>

> [...]
> delvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med
> redelig handlemåde at gøre den gældende. Det samme gælder

Ja men så kan du hellere ikke hævde at det er "lovligt" at binde folk i
yderligere 12 mdr.

Her sakset fra forbrug.dk:

Sagen kort:
Forbrugerombudsmanden mener, at Viasat benytter sig af urimelige
kontraktsvilkår, når Viasat anvender en uopsigelig abonnementsperiode på 12
måneder, som automatisk forlænges med en ny abonnementsperiode, hvis ikke
kunden opsiger abonnementet senest 1 måned før den første periodens udløb.

Sådanne vilkår mener Forbrugerombudsmanden binder kunderne ud over det
rimelige.

Link til stævning:

http://www.forbrug.dk/fileadmin/fs-images/jura/fjura/viasat-staevning.pdf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-04 19:43

TGD skrev:

>Ja men så kan du hellere ikke hævde at det er "lovligt" at binde folk i
>yderligere 12 mdr.

Bevares, men hvad skal vi så kalde det?

Enhver aftale kan jo gøres til genstand for diskussion om
hvorvidt det er urimelige aftalevilkår. Er alle aftaler så
ulovlige?

Udgangspunktet må være at en aftale binder. Hvis der så falder
dom for at en konkret aftale eller et givet princip er urimeligt,
så kan vi kalde det urimelige aftalevilkår.

Ulovligt er nok lige stærkt nok.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 06-05-04 19:51

<KLIP>

> Ulovligt er nok lige stærkt nok.

Hvis der falder dom til FSs fordel er en sådan bindning ulovlig og derved
urimlig.

Nuvel skal det ikke gå op i blå hat og briller mener bare at det udfald er
interessant i Glenns tilfælde idet han - hvis sagen falder udtil FSs
fordel - kan kræve at få sine penge igen.

Nu ved jeg ikke hvor tit FS taber sager men iflg. statestikken fra et MEGET
gamelt indlæg herinde fra, er det sjældent.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 06-05-04 20:15

NG,

Jeg må desværre indse, at aftalen jeg accepterede hos Adactive ikke var god
for mig. Der er nemlig én måneds opsigelsesvarsel og den krydser desværre
ind over en ny periode.

Nu skal jeg så bare kæmpe for at få opsagt mit abonnement og dermed
webhotel. De tager aldrig telefonen, svarer ikke på mails eller noget som
helst.

Derfor tillader jeg mig selv at sende dem den samme e-mail hver dag indtil
jeg modtager en bekræftelse på, at mit webhotel er opsagt. Hvis jeg ikke for
svar fra dem indenfor en uge må jeg evt. sende et rekomenderet brev og så
vil jeg betragte mit webhotel lukket, mit abonnement opsagt og sagen slut.

Andet kan jeg vel ikke gøre for at sikre mig imod, at de til næste periode
opkraver igen.

Det skal siges at jeg har faxet dem min opsigelse, men jeg stoler ikke på at
de tager det til efterretning.

Fra : TGD

Dato : 06-05-04 20:17

"Glenn Rasmussen" <tyrannorex@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Det skal siges at jeg har faxet dem min opsigelse, men jeg stoler ikke på
at
> de tager det til efterretning.

Gem kvitteringen fra faxen det er det bedste bevis og billigste ((fra FSs
hjemmeside).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-04 20:37

Glenn Rasmussen skrev:

>Nu skal jeg så bare kæmpe for at få opsagt mit abonnement og dermed
>webhotel.

Nej, du behøver ikke kæmpe. Én opsigelse er nok.

>Derfor tillader jeg mig selv at sende dem den samme e-mail hver dag indtil
>jeg modtager en bekræftelse på, at mit webhotel er opsagt. Hvis jeg ikke for
>svar fra dem indenfor en uge

Der behøves ikke et svar for at opsigelsen bliver gyldig.

Du har brug for et skriftligt, dateret bevis for at du har
opsagt. Det skaffer du sig sålunde:

Skriv et papirbrev med din opsigelse. Tag en kopi. Send det som
et almindeligt brev, men send det via posthuset så du kan få en
kvittering for afsendelsen. Gem kopi og kvittering. Det er nok.

Hvis du derefter modtager opkrævninger baseret på at du ikke har
sagt op i tide, meddeler du dem blot én gang at de tager fejl
samt at du har beviser på at din opsigelse er i orden. Meddel dem
samtidig at du med sindsro imødeser en retssag som du vil have
stor fornøjelse af at deltage i, men at du i øvrigt ikke har i
sinde at foretage dig yderligere.

Derefter kan du skrotte henvendelser fra dem medmindre det skulle
være en indkaldelse til en retssag. En evt. inkassoskrivelse skal
du dog også reagere på én gang med en afvisning efter cirka samme
mønster.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-05-04 10:36

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Hvis der falder dom til FSs fordel er en sådan bindning ulovlig og derved
> urimlig.

Men ikke før.
Og dommen er ikke faldet endnu.

Endvidere skal dommen studeres konkret, - den er kun en afgørelse på en
enkelt sag, og præmisserne for den er meget afgørende for om den kan bredes
ud til andre forhold.

Så du har ret et stykke ad vejen...

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-05-04 12:13

> Jeg ved ikke om jeg i sidste ende kan ende i Ribers, men det vil jeg bare
> ikke - fandeme ikke retfærdigt!

Du kommer ikke i Ribers, hvis du bestrider regningen.

> Hvad gør jer?

Check dine abonnementsbetingelser, så du er sikker på, at opsigelsen er sket
rettidigt.
Skriv et brev til (på rigtigt papir...), hvori du fortæller dem, at du ikke
kan anerkende regningen, fordi du har opsagt abbonnementet.

Vedlæg dokumentation for opsigelsen.

Skriv til dem, at du hermed anser sagen for afsluttet.

Gem kopi af brevet. hvis du vil være helt sikker får du en attest på
posthuset for afsendelsen.

Du behøver principielt så ikke foretage dig yderligere.
Hvis der kommer en inkassoskrivelse, gentager du sekvensen med brevet
overfor dem også.

/Per

Fra : Bo

Dato : 06-05-04 09:58

> [...]
05/05-2004
> modtager jeg så et nyt indbetalingskort med posten - det gør mig sur!

Du er ikke alene om at have problemer med dem. Det er vist simpelthen den
måde de driver forretning på.

http://tinyurl.com/29y27