Import af varer fra USA
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-05-04 11:53

Jeg skal importere en del varer fra USA på vegne af nogle venner. Jeg tjener
ikke noget på det.

Hvilke regler omkring moms, told og porto bør jeg kende?

Fra : Ferb.

Dato : 05-05-04 13:08

On Wed, 5 May 2004 12:53:00 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>Jeg skal importere en del varer fra USA på vegne af nogle venner. Jeg tjener
>ikke noget på det.

Er det med henblik på videresalg fra dine venner?

>Hvilke regler omkring moms, told og porto bør jeg kende?

Det kommer helt an på varen, er det parallelimport, kræver det særlig
import tilladelse osv, du må komme med lidt flere oplysninger.

Hvorfor importere dine venner iøvrigt ikke varene selv?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-05-04 13:42

"Ferb." <nospame@spam.com> skrev i en meddelelse

> Er det med henblik på videresalg fra dine venner?

Nej.

> Det kommer helt an på varen, er det parallelimport, kræver det særlig
> import tilladelse osv, du må komme med lidt flere oplysninger.

Det er ikke parallelimport.

> Hvorfor importere dine venner iøvrigt ikke varene selv?

Fordi vi håber på at kunne spare porto og lignende, ved at importere dem
samlet. Måske kan vi også opnå noget mængderabat.

Fra : Ferb.

Dato : 05-05-04 14:40

On Wed, 5 May 2004 14:42:28 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>Det er ikke parallelimport.

>Fordi vi håber på at kunne spare porto og lignende, ved at importere dem
>samlet. Måske kan vi også opnå noget mængderabat.

Du kommer ikke uden om at skulle betale told og moms.
Ring til dit lokale toldcenter og få oplyst den aktuelle toldsats på
den pågældende vare(gruppe),
Momsen er jo 25 % og du skal også betale moms af fragten.

Fra : Funky Boris

Dato : 05-05-04 19:37

> Du kommer ikke uden om at skulle betale told og moms.
> Ring til dit lokale toldcenter og få oplyst den aktuelle toldsats på
> den pågældende vare(gruppe),
> Momsen er jo 25 % og du skal også betale moms af fragten.

Vær i øvrigt opmærksom på hvad det er for et firma tingene bliver sendt med.
De har mange forskellige måder at håndtere det med told og afgifter på.
F.eks. bør man for mindre og mellemstore forsendelser gå en lang bue udenom
"Airborne Express", da de har et ret specielt forhold til told og afgifter.
De har nemlig et kontor i Kastrup Lufthavn, hvor de når pakken ankommer,
pakker den op, og takstserer den med told&afgifter, hvorpå de sender den
videre. Jeg tror det er global politik, da jeg kan forestille mig at
toldmyndighederne i andre lande kan være hårdhændede, og overtakstsere
varene..
Det der bare sker er at de (uanset pakkens størrelse) opkræver et gebyr på
125kr, således at du kommer til at betale det oveni told og afgifter, som så
bliver opkrævet samlet gennem Post Danmark, der bærer pakken det sidste
stykke af vejen. Derudover har de været i stand til (med deres "fine" track
and trace) at miste en pakke komplet. En uge efter den var afsendt, var den
havnet i "transit" i Stockholm, hvor den iflg. deres system befandt sig et
par uger, til de til sidst bare slettede pakken...

Og ja, det er både MOMS af varen og forsendelsen.

- Boris

Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-05-04 21:00

On Wed, 5 May 2004 20:36:44 +0200, "Funky Boris"
<funkyboris@funkyboris.dk> wrote:

>Og ja, det er både MOMS af varen og forsendelsen.

Og af toilden!

Pris+told+forsendelse=momspligtigt beløb

/Knud

Fra : Mark Beaumont

Dato : 05-05-04 22:52

Knud Berggreen wrote:
> Pris+told+forsendelse=momspligtigt beløb

Det må være mere korrekt med:
Pris + forsendelse = toldpligtigt beløb
Toldpligtigt beløb + told = momspligtigt beløb

Vejledning om internethandel for private, kan findes på
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137519&ov_id=200341

Vh Mark

Fra : Knud Berggreen

Dato : 07-05-04 10:12

On Wed, 5 May 2004 23:52:06 +0200, "Mark Beaumont" <no@email.invalid>
wrote:

> [...]
>Pris + forsendelse = toldpligtigt beløb
>Toldpligtigt beløb + told = momspligtigt beløb
>Vejledning om internethandel for private, kan findes på

Ja, jeg kan godt se at det er anført på den måde, men jeg mente nu
ikke at der var told på forsendelsen. Hvad gør man ved blandede
forsendelser, hvor der er varer med forskellige toldsatser i samme
pakke?

/Knud

Fra : Nico de Jong

Dato : 07-05-04 11:20

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke at der var told på forsendelsen. Hvad gør man ved blandede
> forsendelser, hvor der er varer med forskellige toldsatser i samme

Der er også importmoms på forsikring. Som regel (min erfaring ihvertfald)
vil forsikringen være indeholdt i leveringsmåden (CIF) eller blive
faktureret som en særskilt linie på leverandørfakturaen.

Jeg sidder her med en formular A12 foran mig. Pkt. 47, Beregning af
afgifter, har mulighed for flere linier. Man kan således godt blande
forsendelser, idet der i pkt. 31 kan angives "Kolli og varebeskrivelse".
Dett er specielt nyttigt hvis man importerer f.eks. en hel container med
blandet gods. Pkt 47 bruges også til afregning af punktafgifter.

Nico

---