Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan det passe?
Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 05-05-04 09:41

Hej,

allerførst undskyld, hvis det er den forkerte gruppe (men det var den
eneste dk-foto-gruppe jeg ku' finde).

Jeg har for nylig fået fremkaldt 4 ruller goe gammel dags billeder. Ud
af disse var der nogle enkelte som jeg ville ha' genbestilt i 13x18 cm.

Da jeg efter at have modtaget disse (og selvfølgelig mistet posen de var
i) konstaterer at billederne er (meget) mørkere end originalen kontakter
jeg igen foto-forretningen (VEFA, Vejle) for at høre om det kan passe.

Jeg får at vide at det ikke kan lade sig gøre at få dem lavet om uden
beregning, da jeg ikke har org. posen, som billederne blev leveret i.
Derudover siger de, at man aldrig kan være sikker på at de
genbestillinger man får ligner originalen!

Og så er mit spørgsmål: Kan det passe?

Udover at jeg aldrig mere vil bruge VEFA, kan det så virkelig være
rigtigt at man ikke kan være sikker på at genbestillinger svarer til
originalen?

Nå, det var en masse, men jeg skulle lige have mine frustrationer ud!
Håber I bærer over med mig

Med venlig hilsen,

Mikkel Lautrup

Fra : Peter Schroeder

Dato : 05-05-04 10:03

"Mikkel Lautrup" skrev
> [...]
> Derudover siger de, at man aldrig kan være sikker på at de
> genbestillinger man får ligner originalen!

Det er op til den enkelte forretning. Posen er din
kvittering og forretningen kan kræve at du har
en kvittering ved en evt. reklamation.
At billederne ikke ligner de første billeder du fik
lavet kan også nemt forekomme. Personen som
kontrollerer kvaliteten har jo ikke din preference.
Hvis du vil være sikker på lighed mellem de forskellige
billeder er du næsten nødt til at sende en prøve med.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-05-04 10:09

"Mikkel Lautrup" <tatjingJeghaderspam@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> originalen?
>
> Nå, det var en masse, men jeg skulle lige have mine frustrationer ud!

Yep - det kan sagtens passe !
Der er mange forhold, der spiller ind under fremkaldelsen - både at filmen
og af papir-billederne.
Maskinerne (1 til hver fremkaldelse (film/papir)) er måske ikke de samme
hver gang på en lidt større
anstalt. Den enkelte maskines grundjustering blir' måske ikke foretaget
korrekt hver gang.
Fremkalderbadene er måske ikke lige friske hver gang - eller har ikke samme,
korrekte, temperatur
hver gang. OSV.....
Huskede du at medsende papir-billederne så de ku' se hvordan du vil have
kopierne ?
Endelig bør sådan noget faktisk laves som håndarbejde, da der så er langt
mere styr over processen -
i det mindste i forhold til dit første sæt kopier.
Dette er blot nogle af de umiddelbare forhold, der spiller ind i processen.
Jeg vil hverken bebrejde eller
undskylde hverken dig eller laboratoriet - blot liste nogle af de forhold,
der spiller ind undervejs

Hvis du _vil_ have rigtigt gode og ensartede resultater er der kun to veje:
fremkaldelse hos professionelle
anstalter (der hvor de "rigtige" fotografer går hen) eller gøre det selv !
Første mulighed er ret dyr og snart svær at finde - digitale billeder har
taget livet af rigtigt mange i den
bransche !
Anden mulighed siges at være en rigtig sjov hobby, men mit indtryk er at der
også er ganske dyrt og
pladskrævende - har aldrig gidet begynde på det selv.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 05-05-04 10:20

Mikkel Lautrup wrote:
> [...]
> originalen?
>
> Nå, det var en masse, men jeg skulle lige have mine frustrationer ud!

ØV!

Men tak for svarene.

Jeg havde ikke medsendt originaler, da jeg ikke regnede med at det kunne
give problemer...Men det har jeg jo så lært til en anden god gang...

Mikkel

Fra : Max

Dato : 05-05-04 13:23

> Men tak for svarene.
>
> Jeg havde ikke medsendt originaler, da jeg ikke regnede med at det kunne
> give problemer...Men det har jeg jo så lært til en anden god gang...

Ja det er ikke en nem verden

Men dertil vil jeg sige at VEFA ved paladspassagen(hvis det var den du
brugte), har general dårligt kundeservice...om ikke andet en dårlig og
uproffiesionel tilgang deres arbejde...

Ovenstående er min opfattelse af butikken...

/Max

Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 05-05-04 13:39

Max wrote:

> [...]
> uproffiesionel tilgang deres arbejde...
>
> Ovenstående er min opfattelse af butikken...

Hej Max,

Det var den.

Hvilken foto-biks vil du anbefale at jeg bruger i fremtiden?

Mikkel

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 05-05-04 13:53

Mikkel Lautrup <tatjingJeghaderspam@sol.dk> wrote in news:4098a889$0$279
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jeg får at vide at det ikke kan lade sig gøre at få dem lavet om uden
> beregning, da jeg ikke har org. posen, som billederne blev leveret i.

Dette er et juridisk / forbruger spørgsmål gående på hvorvidt en forretning
kan forlange at du medbringer både kvittering (den går jeg ud fra at du har)
og posen som billederne blev leveret i. Prøv evt. i dk.forbruger hvis du vil
forfølge sagen..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 05-05-04 14:40

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> [...]
har)
> og posen som billederne blev leveret i. Prøv evt. i dk.forbruger hvis du

I de fleste tilfælde når vi snakker fotoposer, så sidder kvitteringen typisk
på selve posen, i form af en klister mærkat, ved dog ikke om det også var
således i denne sag.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 06-05-04 12:59

Tholo - www.tholofoto.dk wrote:

> [...]
> på selve posen, i form af en klister mærkat, ved dog ikke om det også var
Jeg har en "rigtig" kvittering med beløb osv. Posen skal de bruge, for
at kunne spore hvilken maskine etc...eller noget i den retning....

Mikkel

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 06-05-04 13:46

> Jeg har en "rigtig" kvittering med beløb osv. Posen skal de bruge, for
> at kunne spore hvilken maskine etc...eller noget i den retning....

Det er meget muligt at de skal det, men lovgivningsmæssigt burde det være nok
med kvitteringen. Det er længe siden jeg læste jura og købeloven er blevet
opdateret siden da, så check lige i dk.forbruger hvis du vil forfølge sagen..