Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe InDesign: Ændre billedetilstand på u~
Fra : Miss007

Dato : 05-05-04 09:32

Hejsa

Hvis jeg i et dokument i InDesign 2.0 har et ønske om, at jeg vil fjerne
farveinformation fra udvalgte billeder, så de vil fremstå/udskrives som
sort/hvid, hvordan gør jeg så det? (Hvis det da i det hele taget kan lade
sig gøre)...

Jeg har skimtet manualen samt F1 hjælp-filen, uden jeg har fundet svar. Det
virker til, at det kun er ALLE grafiske elementer -og ikke udvalgte, man kan
fjerne farveinformationerne fra, og det er ikke hvad jeg leder efter

Ved én af i andre grafiske nørder, hvordan man evt. kan gøre??

En mulighed (hvilken jeg ser som den eneste) er, at gøre dem sort hvid i
Photoshop, men så skal man til at have 2 udgaver liggende af hver
billedefil, det er ikke så cool, for hvad så når man ''i en fart'' vil have
ét af billederne tilbage i farve-tilstand igen...hmmm.

--
Miss007 - Trine
8500 Grenå

:.: Mobil: Nokia 6230 (hvid)
:.: Teleselskab: TDC
:.: Ved E-mail kontakt: miss@abc.dk (fjern a og b)

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-05-04 10:15

In article <4098a691$0$256$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Miss007
<miss@abc.dk> wrote:

> [...]
> billedefil, det er ikke så cool, for hvad så når man ''i en fart'' vil have
> ét af billederne tilbage i farve-tilstand igen...hmmm.

Bare træk billedet over i InDesign - du behøver ikke at gemme det.
Så har du kun det sort/hvide billede som et InDesign dokument.
Det samme gælder filer fra Illustrator.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Miss007

Dato : 05-05-04 10:25

> Bare træk billedet over i InDesign - du behøver ikke at gemme det.

Bare?? Hmmm...

> Så har du kun det sort/hvide billede som et InDesign dokument.
> Det samme gælder filer fra Illustrator.

Tjaaah, jeg synes ikke jeg bare kan trække det? Jeg trækker det sort/hvide
billede fra Photoshop, og slipper det i InDesign, og i InDesign vises det
bare sådan et ''forbudt'' tegn i stedet for musen (cirkel med streg
igennem). Både hvis jeg vil slippe et somt sted, og hvis jeg vil slippe den
over et billederamme.

Hvad gør jeg galt???

(Indesign 2 og Photoshop 7)

--
Miss007 - Trine
8500 Grenå

:.: Mobil: Nokia 6230 (hvid)
:.: Teleselskab: TDC

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-05-04 11:45

In article <4098b2ee$0$285$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Miss007
<miss@abc.dk> wrote:

> [...]
> bare sådan et ''forbudt'' tegn i stedet for musen (cirkel med streg
> igennem). Både hvis jeg vil slippe et somt sted, og hvis jeg vil slippe den

Kan evt. være billedet er for stort til dokumentet.
Jeg prøvede lige igen med InDesign 2 og Photoshop 7 - det fungerer fint
her, på Mac altså - men det skulle ikke have nogen betydning. (Normalt
bruger jeg CS programmerne)

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Miss007

Dato : 05-05-04 12:06

> [...]
> Jeg prøvede lige igen med InDesign 2 og Photoshop 7 - det fungerer fint
> her, på Mac altså - men det skulle ikke have nogen betydning. (Normalt

Det har ingen betydning hvad størrelse det er. Jeg har både prøvet med
300*600 px og 1100*1400 px ingen af dem kan trækkes over. Det er fra en TIFF
fil i Photoshop, jeg forsøger at hive over...no luck.

Jpeg har jeg også prøvet med. Enten stinger PC i forhold til MAC, eller også
gør jeg det forkert, der er bare ikke så meget at misforstå ved det...trække
billedet fra Photoshop til Indesign...hm...Har også prøvet CTRL+C og
CTRL+V...heller ingen effekt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-04 15:31

Miss007 skrev:

> [...]
> prøvet med 300*600 px og 1100*1400 px ingen af dem kan trækkes
> over. Det er fra en TIFF fil i Photoshop, jeg forsøger at hive

Jeg kan trække og slippe fra Photoshop 7.01 til InDesign CS, men
jeg kan ikke trække og slippe fra Photoshop 7.01 til InDesign 2.02
(WinXP Pro SP1).

Det er nok også værd at bemærke, at hvis jeg trækker fra PS 7 til
InDesign CS, så får jeg kun indsat den lavopløste skærmudgave i
InDesign-dokumentet. Der kommer altså ingen links til billedet i
Links-paletten, så hvis du skal bruge billedet til tryk eller
print, er det nok ikke den smarteste metode. Om det fungerer på
en anden måde på Mac OS, ved jeg ikke.

Jeg vil nok tilføje et justeringslag til billedet i Photoshop
som rykker farven ud. Det er jo nemt at slukke og tænde for
efter behov.

Prøv at indsætte følgende billede i InDesign. Højreklik så på
det og vælg punktet Grafik > Rediger original.
Hvis TIFF-filer er associeret med Photoshop, vil Photoshop åbne,
hvor du så blot klikker på øjet ud for justeringslaget i lag-
paletten, gemmer billedet under samme navn og skifter tilbage
til InDesign. Så slipper du også for at have to udgaver af det
samme billede liggende.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/palme_sort_hvid.zip>
(1,75 MB).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Miss007

Dato : 06-05-04 07:50

> Jeg kan trække og slippe fra Photoshop 7.01 til InDesign CS, men
> jeg kan ikke trække og slippe fra Photoshop 7.01 til InDesign 2.02
> (WinXP Pro SP1).

Nej ikke fra PS 7 -> ID 2, det synes jeg nok

> [...]
>
> Jeg vil nok tilføje et justeringslag til billedet i Photoshop
> som rykker farven ud. Det er jo nemt at slukke og tænde for

Nogle af billederne er Tiff andre er Jpeg. Jeg har lavet dem der var Jpeg om
til Tiff og lavet et ekstra lag, som du foreslog.

> [...]
> paletten, gemmer billedet under samme navn og skifter tilbage
> til InDesign. Så slipper du også for at have to udgaver af det

Tak!!! Milioner gange tak!

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/palme_sort_hvid.zip>
> (1,75 MB).

Tak Thomas.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-05-04 20:39

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Links-paletten, så hvis du skal bruge billedet til tryk eller
> print, er det nok ikke den smarteste metode.

Hvis man gør det fra Photoshop CS's file browser til enten InDesign 2
eller InDesign CS, vil der komme et link til filen i Links-paletten,
så det virker delvist fra Photoshop CS til InDesign. Ærgerligt at den
file browser er så sløv.
Jeg kan ikke få det til at fungere fra file browseren i Photoshop 7
til InDesign.

--
Hilsen
Madsen