Vingevest
Fra : Ukendt

Dato : 05-05-04 08:33

Hej,

Hvilken vingevest skal man vælge? Skal umiddelbart kun bruges til
rekreationelle dyk, men jeg kan forstå at de kan udbygges alt efter behov!

Har set lidt på "Eclipse Single Tank Wings", nogen der har erfaringer med
den?

Hvor skal man købe, pris/service?

Kan det anbefales at tage et "DIR Fundamentals Course"?

Er der andet jeg skal tænke på?

Vh,

Allan

Fra : Tigeren

Dato : 06-05-04 07:33

Hej Allan.

Min kæreste og jeg har en MOD vest fra Divesystem hver. Der er en vest
jeg varmt kan anbefale. Den kan tilpasses til alle tænkelige formål og
bygges
om som man lyster. Det varer helt bestemt lang tid inden vi vil tænke
på at skifte den ud. Det er iøvrigt også en vest som er til at betale.

Mvh

Lasse

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-05-04 14:05

"Allan" <allan> skrev i en meddelelse
> Hvilken vingevest skal man vælge? Skal umiddelbart kun bruges til
> rekreationelle dyk, men jeg kan forstå at de kan udbygges alt efter behov

Det var da et godt spørgsmål :)

> Har set lidt på "Eclipse Single Tank Wings", nogen der har erfaringer med
> den?

Ja jeg har haft min Pioneer, som er stort set den samme vinge bare en ældre
model i lidt over et års tid nu og jeg synes det er den mest fantastiske BC.
Jeg har intet at udsætte på den.

> Hvor skal man købe, pris/service?

Der er en på årets elevhold som har købt sin hos Ocean Dive Exploerers i
København. Ellers kan du finde forhandlere på www.halcyon.dk

> Kan det anbefales at tage et "DIR Fundamentals Course"?

Jeg har personligt fået meget ud af det, så jeg vil gerne anbefale det. Men
vær opmærksom på hvem du får som instruktør.

> Er der andet jeg skal tænke på?

Kom ud at dykke i det gode vejr?

Fra : KC

Dato : 06-05-04 17:12

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Allan" <allan> skrev i en meddelelse
behov

Ja, hvis du overvejer GUE skal du jo ikke vælge en vingevest

> [...]
ældre
> model i lidt over et års tid nu og jeg synes det er den mest fantastiske

Ditto

> Der er en på årets elevhold som har købt sin hos Ocean Dive Exploerers i
> København. Ellers kan du finde forhandlere på www.halcyon.dk

Absolut...
Suverænt kursus...

> Jeg har personligt fået meget ud af det, så jeg vil gerne anbefale det.
Men
> vær opmærksom på hvem du får som instruktør.

Ja, det lærer man jo på Fundamentals eller når man læser JJ's bog. Man kan
finde CV'ere på samtlige GUE-instruktører på gue.com. Men det er nok svært
at være krævende hvis man vil tage kurset i Danmark, det er trods alt stadig
begrænset med udbudet. Jeg er meget tilfreds med Achim Schöffel...

Øh... ja hvis du vil dykke DIR er der jo mange mange ting. Læs først og
fremmest Jarrod Jablonskis bog.

> Kom ud at dykke i det gode vejr?

Nemlig..

KC

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-04 22:48

Jonas Lüttichau wrote:

> Ja jeg har haft min Pioneer, som er stort set den samme vinge bare en
> ældre model i lidt over et års tid nu og jeg synes det er den mest
> fantastiske BC. Jeg har intet at udsætte på den.

"stort set den samme vinge bare en ældre model" har du nu også helt ret i
det, så vidt jeg ved så er Eclipse mindre end Pioneer og er tiltænkt som en
rejse ving til tynd dragt og alu flaske, til brug her hjemme skal man jo nok
have ne Pioneer 27

kan det ikke passe eller er det mig der husker forkert ?

--
for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
erstat "(snabel-A)" med "@"

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : Henrik

Dato : 06-05-04 23:20

> [...]
nok
> have ne Pioneer 27
>
> kan det ikke passe eller er det mig der husker forkert ?

Det er ikke hvad den bliver præsenteret som, nærmere som en viderudvikling
af Pioneer vingen, med den forskel at du på Eclipsen skal bruge en
enkeltflaske adapter det behøves du ikke på en Pioneer. Eclipse fås i en 30
og en 40 lbs og har CE mærke.

Til dk. forhold vil jeg nu vælge en 36 specielt hvis du dyker tørdragt

Hilsen Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-05-04 23:29

"Morten Dall" <mrnews(snabel-A)tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> kan det ikke passe eller er det mig der husker forkert ?

Den eneste forskel er at der er en lynlås til blæren og feederen er også en
ny model.

Fra : KC

Dato : 07-05-04 19:43

> "Morten Dall" <mrnews(snabel-A)tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> Den eneste forskel er at der er en lynlås til blæren og feederen er også
en
> ny model.

Det er ikke den eneste forskel:

Facon er anderledes - luften ligger anderledes.
Der er også forskellige feedere på Pioneer afhængig af "årgang".
Der skal bruges flaskeadapter på Eclipse.

KC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-05-04 20:35

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Facon er anderledes - luften ligger anderledes.

Ikke nævneværdig

> Der er også forskellige feedere på Pioneer afhængig af "årgang".

Ja de nye pioneer har fået den nye feeder

> Der skal bruges flaskeadapter på Eclipse.

nej.

Fra : Henrik

Dato : 10-05-04 08:58

> nej.

Der tror jeg du tager fejl, på Eclipsen er der ikke lavet mulighed for at
montere camstraps, der er kun de to huller til en bolt gennemførelse, og
hvis du skal have det på en enkeltflaske så skal du bruge en adapter der
hvor jeg kommer fra. Læs mere på www.halcyon.net her skriver de. jeg citere:
Eclipse wings require a single tank adapter to mount with your Secure
Harness backplate system. Citat slut.

Hilsen Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-05-04 11:14

"Henrik" <palshoej@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> Eclipse wings require a single tank adapter to mount with your Secure
> Harness backplate system. Citat slut.

Ikke desto mindre så har en af mine elever en Eclipse og bruge ikke en
adapter.

Fra : Henrik

Dato : 10-05-04 14:13

> Ikke desto mindre så har en af mine elever en Eclipse og bruge ikke en
> adapter.

Hvordan har han i givet fald båret sig ad med den konstellation?? Med mindre
han selvfølgelig har ændret på vingen..

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-05-04 16:08

"Henrik" <wtj@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan har han i givet fald båret sig ad med den konstellation?? Med
mindre
> han selvfølgelig har ændret på vingen..

Ligesom på pioneer vingen..

Fra : KC

Dato : 10-05-04 18:14

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Henrik" <wtj@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> mindre
>
> Ligesom på pioneer vingen..

Med dine svar er jeg TILBØJELIG til at tro, at du blander noget sammen. Der
er en del forskel på Pioneer og Eclipse's facon. Og det med flaskeadapteren
forstår jeg ikke.

KC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-05-04 19:23

> [...]
Der
> er en del forskel på Pioneer og Eclipse's facon. Og det med

Så må du forklare hvad det er du tror jeg blander sammen?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-05-04 19:26

> [...]
Der
> er en del forskel på Pioneer og Eclipse's facon. Og det med

Jeg skal da hurtigt indrømme at den eneste Eclipse jeg har set er den
vedkommende har købt, og han kan selvfølglig have misforstået om det er en
Pioneer eller en Eclipse da Halcyon ikke skriver produktets navn på
produktet.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 22:33

Hej Jonas

On Mon, 10 May 2004 20:26:11 +0200, "Jonas Lüttichau"
<jluttichau@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vedkommende har købt, og han kan selvfølglig have misforstået om det er en
>Pioneer eller en Eclipse da Halcyon ikke skriver produktets navn på

Ja, undskyld jeg blander mig lidt sent i denne diskussion, men jeg
tror jeg kan rede trådene ud.

Det største synlige forskel på de to modeller er følgende:

Pioneer vingerne:
Pioneer vingerne har huller, hvor tankbånd kan gå igennem, således
adapteren ikke er nødvendig.

se http://www.halcyon.net/mc/pioneer.shtml

endvidere har pioneer vingerne ingen lynlås, da den ikke har en
seperat blæer.

Eclipse vingerne:
Disse vinger har en lynlås inde for inden

se http://www.halcyon.net/mc/eclipse.shtml

Eclipse vingerne har _ingen_ huller til tankbånd og derfor skal der
bruges adapter.

Endvidere har eclipse en lidt smallere form ind pioneer vingerne, men
det kan være lidt svært at se med mindre man har begge vinger
liggende.

Jeg håber dette kan tage lidt af misforståelsen.
---
Rene B. Laursen

PADI og GUE uddannelser, samt DIR udstyr <http://www.divepoint.dk>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-05-04 22:59

<lister[at]net-point.dk (Rene B. Laursen)> skrev i en meddelelse
> Jeg håber dette kan tage lidt af misforståelsen.

Ikke rigtig da min påstand er at jeg har en elev der har købt en eclipse som
har huller til cambands. Men jeg vil nu undersøge nærmere hvad det rent
faktisk er han har købt.

Fra : KC

Dato : 11-05-04 20:37

> [...]
som
> har huller til cambands. Men jeg vil nu undersøge nærmere hvad det rent

God idé

KC

Fra : Henrik

Dato : 12-05-04 17:49

> Ikke rigtig da min påstand er at jeg har en elev der har købt en eclipse
> som
> >

> God idé

Vi venter spændt!!!

Fra : Henrik

Dato : 12-05-04 17:47

> [...]
> vedkommende har købt, og han kan selvfølglig have misforstået om det er en
> Pioneer eller en Eclipse da Halcyon ikke skriver produktets navn på
Jeg tror også at det er her den døde hund ligger, for det er med garanti en
Pioneer vinge, for det kan ikke være en Eclipse. Så en eller anden har hørt
forkert her.

mvh.