Lægeerklæring
Fra : Karin Høgh

Dato : 04-05-04 23:07

Vi skal dykke i Spanien til sommer, og dér kræver de en lægeunderskrevet
sundhedserklæring, eller sådan noget. Det er lov i Spanien, siger de.

Hvem ved, hvad det indebærer, og hvad koster det?

Fra : Søren Reinke

Dato : 05-05-04 07:04

"Karin Høgh" <karin.hoegh@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Vi skal dykke i Spanien til sommer, og dér kræver de en lægeunderskrevet
> sundhedserklæring, eller sådan noget. Det er lov i Spanien, siger de.
>
> Hvem ved, hvad det indebærer, og hvad koster det?

Snak med et dansk dykkercenter, de kan sikkert lokkes til at give dig PADI
lægeerklæring, så udfylder du den selv, og tager den med til din læge som
checker dig i hoved og r*v Og underskriver den.

Denne erklæring afleverer du så i spanien.

Om lægen vil havde noget for den er ikke til at sige, jeg fik min
københavnske læge til at give mig underskriften gratis, da det som hun selv
sage ikke var en 'normal lægeerklæring' set ud fra hendes synspunkt.
Men det kan godt være din læge vil havde penge for den.

p.s. Vis du ikke kan få fat i papirerne kontakt mig lige per Email så finder
jeg dem til dig.
--
Best regards
Søren Reinke

Fra : Karin Høgh

Dato : 05-05-04 10:29

Kære Søren

Tak for svar. Det lyder som en meget god løsning. Vi prøver det.

vh.

Karin

Fra : Troels F. Smit

Dato : 05-05-04 18:12

Da jeg arbejde i Spanien krævede vi kun lægeerklæring hvis folk skulle
tage et kursus. Hvis folk bare skulle med ud og dykke krævede vi blot et
gyldigt dykker certifikat.
Har indtryk af at dykkercentret overholdt den spanske lovgivning.

Mvh.
Troels

On 2004-05-05, Karin Høgh <karin.hoegh@vip.cybercity.dk> wrote:
> Kære Søren
>
> Tak for svar. Det lyder som en meget god løsning. Vi prøver det.

> [...]

Troels F. Smit
Email: smit@NOSPAM.ehp.dk

He that teaches himself has a fool for a master.
      -- Benjamin Franklin

Fra : Troels F. Smit

Dato : 05-05-04 19:34

On 2004-05-05, Troels F. Smit <troels@santadeb.ehp.dk> wrote:
> [...]
> gyldigt dykker certifikat.
> Har indtryk af at dykkercentret overholdt den spanske lovgivning.

Lovgivningen kræver tilgengæld at du har en dykkerforsikring. Så hvis
du ikke har en med prakker de dig en på til ~ 6 euro per dag eller 18 euro
for en måned så vidt jeg husker.

/Troels

> Mvh.
> Troels

--
Mvh.
Troels F. Smit
Email: smit@NOSPAM.ehp.dk

lp1 on fire
   -- One of the more obfuscated kernel messages

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-05-04 11:45

> Vi skal dykke i Spanien til sommer, og dér kræver de en lægeunderskrevet
> sundhedserklæring, eller sådan noget. Det er lov i Spanien, siger de.
>
> Hvem ved, hvad det indebærer, og hvad koster det?

De har de samme regler i Frankrig og der plejer jeg at bilde dem ind at mit
DSF bevis er et bevis på at man har været til den årlige lægeundersøgelses.
Det plejer at gå. Ellers bliver man sendt til en læge der tilfældigvis bor
lige i nærheden og bliver blokket for 300-400 kr.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-05-04 16:46

> [...]
de.

> Hvem ved, hvad det indebærer, og hvad koster det?

De sidste par gange har jeg fået min egen læge til at skrive en
erklæring,
uden beregning. Den plejer at lyde nogenlunde sådan her.

<dato>

I have examined <navn> and find him/her fit for scubadiving.

<Læge sign>

Mere skal der ikke til.

Men den erstatter selvfølgelig ikke en dykkermedicinsk
undersøgelse som alle bør få foretaget jævnligt.

Søren Arnvig

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 05-05-04 21:51

In newsgroup dk.fritid.dykning wrote, Karin Høgh, this, the Wed, 5 May
2004 00:07:26 +0200:

Hello Karin Høgh,

>Hvem ved, hvad det indebærer, og hvad koster det?

Før du blev dykker, fik du selvfølgelig en dansk dykkerlæge til at
tjekke dig, om det var forsvarligt at smide dig i vandet, ikk sandt?

Jesus...

Kristian Krautwald
Kristian Krautwald

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 11-05-04 20:31

I PADI-regi skal du kun til doktor hvis du svarer ja til ét eller flere af
de oplistede heldredsspørgsmål, eller hvis du er over 45 år (puha, var lige
blevet 43 selv...)
Ellers er det nok at du selv underskriver erklæringen.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-05-04 22:14

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> wrote in message
> [...]
flere af
> de oplistede heldredsspørgsmål, eller hvis du er over 45 år (puha,

Ja, det var heldigt, så er du jo på den sikre side
Al respekt for PADI, men deres holdning til helbredserklæring og
lægeundersøgelse er bare ikke god nok.

> Ellers er det nok at du selv underskriver erklæringen.

Hvis man selv underskriver den, så er det ikke en lægeerklæring
men en personlig helbredserklæring. Enhver instruktør/dykkerleder
med respekt for sig selv og andres helbred, bør forlange at de dykkere
som vedkommende har i sin varetægt, har fået foretaget en rigtig
dykkermedicinsk undersøgelse af en læge med erfaring i hyperbar
medicin.

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-05-04 07:20

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> "Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> wrote in message
> flere af
> var lige
>
> Hvis man selv underskriver den, så er det ikke en lægeerklæring

Korrekt, det er der heller ikke nogen der kalder den, det er en 'medical
statement'

> men en personlig helbredserklæring. Enhver instruktør/dykkerleder

Igen korrekt,

> [...]
> som vedkommende har i sin varetægt, har fået foretaget en rigtig
> dykkermedicinsk undersøgelse af en læge med erfaring i hyperbar

Nå ja ligesom en HT bus chaffør skal have lægeerklæring på at folk ikke
bliver køresyge, en pilot på at folk ikke blive syge under det lavere tryk i
flyet, osv.

/Søren

Fra : Allan

Dato : 12-05-04 07:44

> Nå ja ligesom en HT bus chaffør skal have lægeerklæring på at folk ikke
> bliver køresyge, en pilot på at folk ikke blive syge under det lavere tryk
> flyet, osv.

Hmm - sarkasme ?

Jeg ved ikke om det er den gennerelle holdning blandt kommercielle
kursusudbydere Søren udtrykker her. Hvis jeg skal oversætte sætningen bliver
det noget i retningen af

"Eleven udfylder selv helbredserklæringen og tager dermed selv ansvaret for
at den er korrekt udfyldt og dermed ansvaret for sit eget liv og helbred i
forbindelse med dykningen."

Det med at tage ansvar for sig eget liv og helbred i forbindelse med dykning
anspirer dykkeren til at tænke sig om, hvilket jo er en sund ting i
forbindelse med dykning. Men det er vel ikke givet at en kommende dykker er
i stand til at vurdere sit eget helbred i forhold til en sport som han/hun
endnu ikke er uddannet i? Man kan også lide af skavanker som endnu ikke har
givet symptomer.

Jeg håber derfor at man i centrene opfordrer eleverne til at få lavet en
rigtig lægeerklæring, selvom dette ikke er et formelt krav fra
uddannelsesorganisationen.

<Sarkamsme til>
Eller er man mere optaget af folks kreditværdighed en helbred?
</Sarkasme fra>

Kunne nogle af de dødsulykker der har været med folk under uddannelse eller
nyligt uddannede, hvor den forulykkede har fået et ildebefindende eller
hjertestop være forhindret ved at disse var blevet sorteret i starten af
kurset på grund af dårligt helbred? Jeg ved det ikke.

/Allan

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-05-04 08:08

> Hmm - sarkasme ?

Lige netop.

> [...]
> anspirer dykkeren til at tænke sig om, hvilket jo er en sund ting i
> forbindelse med dykning. Men det er vel ikke givet at en kommende dykker

Yeps,

> [...]
> endnu ikke er uddannet i? Man kan også lide af skavanker som endnu ikke

Det samme kan alle andre sportsudøvere, de bliver heller ikke undersøgt mig
bekendt.

> Jeg håber derfor at man i centrene opfordrer eleverne til at få lavet en
> rigtig lægeerklæring, selvom dette ikke er et formelt krav fra
uddannelsesorganisationen.

Det tør jeg ikke svare på om man gør.

> <Sarkamsme til>
> Eller er man mere optaget af folks kreditværdighed en helbred?
> </Sarkasme fra>

LOL

> [...]
> hjertestop være forhindret ved at disse var blevet sorteret i starten af
> kurset på grund af dårligt helbred? Jeg ved det ikke.

Det er nok svært at svare på uden man laver en seriøs undersøgelse.

Desværre er en lægeerklæring ikke en garanti for at man ikke kan få
problemmer alligevel, jeg synes man i de seneste år har set at læger faktisk
laver fejldiagnoser jævnligt.
Selvfølgelig må man håbe at en læge med speciale i dykkermedicin er mere
præcis i sine undersøgelser, men en garanti er det ikke.

Jeg mener ikke umiddelbart det er mere vigtigt at en kommende dykker bliver
lægeundersøgt, end en kommende fodboldspiller, jæger, bilist eller lignende.
Det er rigtigt nok som du siger at der kan være symptomer der aldrig har
vist sig før, men det samme er tilfældet for alle andre ting man laver hvor
det kan gå ud over ens eget eller andres liv.

Personligt synes jeg man skal gøre som den organisation man dykker under
foreslår, både CMAS, PADI, osv. er så store og har kompetente folk ansat at
de på hver deres egen måde nok går det rigtigt.
Om man så har et religiøst forhold til den ene eller anden organisation er
irelevant.

Hilsen Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-05-04 11:56

Søren Reinke wrote:
> Det samme kan alle andre sportsudøvere, de bliver heller ikke
> undersøgt mig bekendt.

Tennis har heller ikke helt samme dødsstatistik som dykning har.

> Desværre er en lægeerklæring ikke en garanti for at man ikke kan få
> problemmer alligevel, jeg synes man i de seneste år har set at læger
> faktisk laver fejldiagnoser jævnligt.

Alt andet lige må det forebygge nogle problemer.

> Selvfølgelig må man håbe at en læge med speciale i dykkermedicin er
> mere præcis i sine undersøgelser, men en garanti er det ikke.

Der er ikke tale om behov for en garanti, men et behov for at minimere
risiko.

> Jeg mener ikke umiddelbart det er mere vigtigt at en kommende dykker
> bliver lægeundersøgt, end en kommende fodboldspiller, jæger, bilist
> eller lignende.

Så er du vist ikke helt klar over hvad kroppen bliver udsat for når vi
bevæger os ned gennem vandsøjlen?

>Det er rigtigt nok som du siger at der kan være
> symptomer der aldrig har vist sig før, men det samme er tilfældet for
> alle andre ting man laver hvor det kan gå ud over ens eget eller
> andres liv.

Ja, det er rigtigt men der befinder du dig ikke i et ekstremt fjendtligt
miljø.

> Personligt synes jeg man skal gøre som den organisation man dykker
> under foreslår, både CMAS, PADI, osv. er så store og har kompetente
> folk ansat at de på hver deres egen måde nok går det rigtigt.

Nu må du meget undskylde men det er godt nok en naiv indstilling til
problemet. Du kan ikke stole på at en organisation som lever af at lære så
mange som muligt at dykke og som samtidig fraskriver sig alt ansvar, vil
have dit helbred som deres største prioritet.

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-05-04 12:41

> Tennis har heller ikke helt samme dødsstatistik som dykning har.

Det er rigtigt, men hvor mange dykkerdødsfald kunne være undgået ved en
lægeundersøgelse ?
Sidst jeg læste data om ulykker ved dykning, var årsagen oftest folk dykkede
uden for de grænser de var uddannet til, eller var direkte dumme.

Vil du så mene man skal mental undersøges også ?

> Ja, det er rigtigt men der befinder du dig ikke i et ekstremt fjendtligt
> miljø.

Okay hvis du vil havde det på den måde.

Hvad med faldskærmsudspringere, skiløbere, osv, de er også i fjendtlige
miljøer.

> [...]
> mange som muligt at dykke og som samtidig fraskriver sig alt ansvar, vil
> have dit helbred som deres største prioritet.

Tja det er din holdning, personligt mener jeg det er ganske fornuftigt at
fraskrive sig det juridiske ansvar over for folk.
Men hvis du gerne vil sagsøges ind i helvede fordi en du dykker sammen med
har løjet i sin medical statement, eller opfører sig dumt, så skal du da
være velkommen til dette.

Men du kan vel dokumentere at den lægeundersøgelse nogle organisationer
forlanger, direkte er skyld i færre ulykker, end hos de organisationer der
ikke kræver det.

Hilsen Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-05-04 13:48

Søren Reinke wrote:
> Det er rigtigt, men hvor mange dykkerdødsfald kunne være undgået ved
> en lægeundersøgelse ?

Hvor mange skal der til før det berettigere til en lægeundersøgelse?

> Sidst jeg læste data om ulykker ved dykning, var årsagen oftest folk
> dykkede uden for de grænser de var uddannet til, eller var direkte
> dumme.

Sidst jeg tjekkede var der ikke fyldestgørende statistikker.

> Okay hvis du vil havde det på den måde.
>
> Hvad med faldskærmsudspringere, skiløbere, osv, de er også i
> fjendtlige miljøer.

Du sidestiller hermed en skiløber og en faldskærmsudspringer med en dykker?
Så vidt jeg ved er det udbredt at drikke sig en kæp i øret inden man tager
ud og står på ski, det samme slipper du ikke fra hvis du dykker, dette burde
give dig et vink med en vognstang om at det ikke er helt det samme hvad
angår en persons fysiske tilstand.

> [...]
> Men hvis du gerne vil sagsøges ind i helvede fordi en du dykker
> sammen med har løjet i sin medical statement, eller opfører sig dumt,

Det problem har jeg ikke, der er nemlig en læge der har sagt god for at min
makker må dykke.

> Men du kan vel dokumentere at den lægeundersøgelse nogle
> organisationer forlanger, direkte er skyld i færre ulykker, end hos
> de organisationer der ikke kræver det.

Næh og du kan ikke dokumentere det modsatte, ellers ville vi jo ikke have
denne diskussion nu?

Fra : JpJ

Dato : 15-06-04 15:47

> [...]
burde
> give dig et vink med en vognstang om at det ikke er helt det samme hvad

Skal det forstås i den retning, at du så sidestiller faldskærmsspringere med
skiløberne ? - Uden jeg på nogen måde at vil udtale mig om skiløbernes
alkoholvaner eller -politikker, for dem kender jeg ikke - det gør du måske ?
Men jeg kender "en del" til sikkerheden omkring det at hoppe ud af
flyvemaskiner. Eller fornemmer man lidt af en der ikke ved ret meget om dén
side af sagen ? - If so, så kan jeg fortælle dig, at enhver ansvarlig
instruktør, på et jumpsite, grounder enhver han har mistanke til
desangående.

Det er omvendt korrekt, at der ikke kræves lægeerklæring for at gennemgå
uddannelsen til faldskærmsspring, og jeg er også udemærket klar over at den
trykmæssige påvirkning, både positiv og negativ, er langt mindre i luft end
i vand.

Diskusionen om man skal have en lægeerklæring fra en dykkerlæge, eller kan
nøjes med en Medical statement, vil jeg ikke gå ind i. Det er alligevel en
af de diskusioner, der aldrig hverken kan eller vil ende, sålænge der er
forskellige uddannelsessystemer.

BTW, så er jeg ikke selv uddannet dykker endnu, og JA, jeg har valgt PADI.
*shoot me if you want*
Men, din kommentar vedr. faldskærmsspringere pissede mig lige "lidt" af dér.

JpJ

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-05-04 16:26

"Søren Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message
> Hvad med faldskærmsudspringere, skiløbere, osv, de er også i
fjendtlige
> miljøer.

Lad de andre organisationer finde ud af hvad der er nødvendigt
for deres sport. Her snakker vi dyknng, det er det vi ved noget om.

> [...]
sammen med
> har løjet i sin medical statement, eller opfører sig dumt, så skal

Der findes mennesker som ikke vil/kan tage ansvar for deres egne
handlinger,
og de vil sagsøge dig, lægen, instruktøren, klubben, forbundet og det
offentlige
for ikke at have forhindret dem i at komme galt afsted.

Det bedste man kan gøre er at sikre sig på forhånd, f.eks. ved at lade
en
kvalificeret dykkerlæge tage stilling til helbredet, istedet for at
overlade
dette til den enkelte dykker eller instruktør.

Når man udfylder en helbredserklæring, bliver der jo ikke cheket noget
som helst. Det er ikke tilfældigt at man ved en rigtig dykkermedicinsk
undersøgelse afleverer en urinprøve og får foretaget en "puste"prøve.

> [...]
organisationer
> forlanger, direkte er skyld i færre ulykker, end hos de

Det ville kræve at alle ulykker blev analyseret for, om en
fyldetsgørende
lægeundersøgelse kunne have forhindret eller mindsket ulykken og det
ville nok i sagnes natur være ganske få, hvor det kunne gøres gældende
uden nogen tvivl. Men det er egentlig heller ikke interessant. Det der
er
vigtigt er, at sikre sig at den enkelte ikke bærer rundt på en skjult
risiko
for sig selv eller andre.

Men den enkelte dykker kan jo også gøre op med sig selv om de tør
dykke med en makker som ikke er blevet lægeundersøgt.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 11:41

Hvor længe er sådan en gyldig..?

Kenneth

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 13-05-04 15:21

Formentlig lige indtil du flyder ovenpå af dig selv
For lige at vende tilbage til trådens indgangsspm., så handlede det jo ikke
om hvorvidt Cmas og Padi gør det korrekt osv.
Desuden tror jeg heller ikke, at vi skal falde på knæ for en læges erklæring
om hvorvidt man er egnet til dykning, med mindre der er tale om en desideret
"dykker-læge". Huslægen vil utvivlsomt stille de samme spm. som der står i
et Padi-medical-statement" (eller kigge i din journal), men tage stilling
til om en gennemsnitsperson er uegnet til dykning, tror jeg at afkrydsningen
klarer lige så fint, forudsat at men ikke lyver for sig selv.
Men det er måske mere udbredt end godt er, eller hva....
Mvh Niels

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-05-04 16:08

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
afkrydsningen
> klarer lige så fint, forudsat at men ikke lyver for sig selv.

Nu foretager lægen sig jo lidt mere end at spørge dig om du har det godt..
måler blodtryk, lungevolumen, måler mængden af protein i din urin. Jeg kan
ikke helt huske det (nu er det jo et stykke tid siden), men det er mere
omstændigt end at spørge dig om du har det godt. Indtil for kort tid siden
var der også krav om at få taget et røntgen billede af dine lunger for at se
om der er arvæv.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-05-04 16:18

"K Rasmussen" <krasmussensnabelastofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor længe er sådan en gyldig..?

Den gælder i CMAS regi i 5 år og skal herefter fornys hvis du vil
videreuddanne dig. Hvis du er lidt smart så får du den foretaget hvert 5. år
selv om det ikke er et krav.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-05-04 13:33

Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:
<40a20335$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Tennis har heller ikke helt samme dødsstatistik som dykning har.

Der skal nok være flere der dør af hjerteanfald under tennis end under
dykkerture... :)

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>