radeon 9800 pro, skuffende performance :-(
Fra : Jakob

Dato : 04-05-04 21:01

Jeg har lige fået mit nyindkøbte radeon 9800 pro fra connect3d, 128 mb
ram. Forventningerne var store da jeg skulle spille battlefield men jeg
er sgu noget skuffet.

Jeg har spillet i 11.. X 864 i 32 bit 85 Hz. Alt slået på max. Da jeg
spillede på nettet var det meget lag, og derfor prøvede jeg at spille
lokalt på egen pc. Men men men det hakker stadig......

Kan det virkelig passe, resten af mit system er en athlon 1700 xp, 512
mb ram, winxp.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-05-04 21:14

"Jakob" <nomail@nomail.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> spillede på nettet var det meget lag, og derfor prøvede jeg at spille
> lokalt på egen pc. Men men men det hakker stadig......

Hvis det er Battlefield:Vietnam har det stadig en del fejl og mangler.
Bl.a. lagger online spil en del.
Det vil også gerne have 1GB Ram i maskinen, ellers vil det lagge kraftigt i
starten af en bane.
Særligt på højeste detaljering.
Garfikkortet trækker jo ikke spillet alene.

Hvilken opløsning er det helt præcist, den du har beskrevet kan jeg ikke
lige kende?

> Kan det virkelig passe, resten af mit system er en athlon 1700 xp, 512
> mb ram, winxp.

Processoren er heller ikke vanvittig hurtig, faktisk langtfra.

Prøv at slå shadows fra inde i spillet, sæt evt. også detaljeringen en smule
ned.
Det skulle meget gerne hjælpe en del, men spillet har som sagt en del fejl.

Hvis det er Battlefield:1942, skulle du ikke have de store problemer.

Fra : Jakob

Dato : 04-05-04 21:20

Jeg skal lige sige at det er battlefield 1942 jeg taler om, men jeg har
faktisk overvejet vietnam også...

MHt opløsningen var det bare fordi jeg ikke kunne huske at det hedder
1152 x 864

> Processoren er heller ikke vanvittig hurtig, faktisk langtfra.

Jeg ved det, men havde håbet på at et stærkt grafikkort kunne opveje det
, tror du der ville være stor forskel med foreksempel en Barton 2500+

> Prøv at slå shadows fra inde i spillet, sæt evt. også detaljeringen en smule
> ned.

Ahhh det piner mig at jeg ikke kan spille på max når jeg nu har fået
sådan et fint kort

Men det må jeg prøve, tak for dine inputs. Du skulle ikke tilfældigvis
vide om en 512/512 forbindelse er godt nok ???

Hygge

Jakob

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-05-04 21:32

> [...]
>
> Jeg ved det, men havde håbet på at et stærkt grafikkort kunne opveje det
> , tror du der ville være stor forskel med foreksempel en Barton 2500+

Det vil det helt sikkert, min ydelse steg markant da jeg skiftede fra en
gammel TBird til en AXP OC'et til 2.0 GHz.
I dit tilfælde vil forkskellen være på ca. 400 MHz, jeg vil skyde på en
ydelsesfremgang (processormæssigt) på ca. 30%.

Da spillet konstant skriver til enten ram eller swap fil på hd, vil det også
være en god idé at have hurtig ram og en defragmenteret hd.

> Ahhh det piner mig at jeg ikke kan spille på max når jeg nu har fået
> sådan et fint kort

Det er heller ikke Ati's skyld, skyd skylden på EA/DICE hhv. udgiver og
udvikler.

> Men det må jeg prøve, tak for dine inputs. Du skulle ikke tilfældigvis
> vide om en 512/512 forbindelse er godt nok ???

Kører selv med en 512/128, det giver en ganske god ping.

Fra : Jakob

Dato : 04-05-04 21:38

> Kører selv med en 512/128, det giver en ganske god ping.

OK tak for dine meget hurtige svar

MVH

Jakob

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-05-04 21:40

"Jakob" <nomail@nomail.no> skrev i en meddelelse
> Jeg skal lige sige at det er battlefield 1942 jeg taler om, men jeg har
> faktisk overvejet vietnam også...

Ups, havde ikke lige set at det var 1942.
Det burde derimod køre ok, men prøv det med acceleration af lyd.

Jeg havde ikke nogen problemer med BF:1942, da jeg spillede det.
Det loadede endda også ganske hurtigt, det jeg skrev i det andet indlæg
gælder BF:Vietnam.
Men du kan da prøve om noget af det virker.

Jeg kørte det med alt på max i 1024x768, men jeg kan dårligt tro at det
ville have ændret meget hvis jeg kørte i 1280x960.

Husk forresten at opdatere BF:1942 til nyeste version, det kørte også
rædsomt til at starte med.
Til sidst kom der faktisk et ok produkt ud af de mange, store, patches.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 04-05-04 21:26

Martin Johansson wrote:
> Det vil også gerne have 1GB Ram i maskinen, ellers vil det lagge
> kraftigt i starten af en bane.

Bare for at få begreberne på plads:
- Lag opstår som følge af, at forbindelsen til nettet ikke kan følge med,
eller en given server er for langsom.
- Hak opstår som følge af, at ens PC ikke er kraftig nok til at afvikle den
ønskede software.

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Jakob

Dato : 04-05-04 21:27

OK jeg skal prøve at være mere præcis

Hygge

Jakob

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-05-04 22:02

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller en given server er for langsom.
> - Hak opstår som følge af, at ens PC ikke er kraftig nok til at afvikle

Ja ok, men begreberne bruges ofte i flæng.
I dette tilfælde benytter du faktisk et engelsk ord om den ene ting, og et
dansk ord om den anden.

Lag betyder dette iflg. min lille ordborg
lag¹ [læg]
1. vb. komme bagefter; bevæge sig langsomt; smøle;
2. sb. forsinkelse; det man er bagefter; efterslæb;
. lag behind komme (, være) bagefter

Lag og hakkeri betyder sådan set næsten det samme i denne kontekst.
Kort sagt, lag kan skabe hakkeri.
Lag opstår når der er en forsinkelse i modtagelsen af information fra
serveren. Dette viser sig så ved hakkeri.

Det er jo sådan set det samme der sker, det er dog korrekt at der er to
forskellige ophav til opførslen.
Men den korrekte engelske betegnelse for hakkeri i spil, på engelsk, er nok
choppy gameplay eller stuttering.

Og ja jeg burde nok have skrevet hakkeri i spillet, men skidt, meningen gik
ikke tabt.

Så lad os se:
UK: Lag/stutter, choppy
DK: Forsinkelse/hakkeri

Så er det hele forklaret og oversat.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 05-05-04 08:47

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message

> [...]
er nok
> choppy gameplay eller stuttering.
>
> Og ja jeg burde nok have skrevet hakkeri i spillet, men skidt,

Bare ikke så godt

UK: Lag <-> DK: Linieproblem pga. forsinkelse
UK: Stuttering <-> DK: hakkende (billeddannelse)
UK: Choppy <-> DK: Kan ofte være en kombination af ovenstående men som
regel menes "stuttering".

Et linieproblem som giver forsinkelse f.eks. pga høje ping tider betyder
ikke nødvendigvist at spillet ikke kan køre med 100 fps konstant. Andre
aktører i spillet kan enddog bevæge sig normalt men i ineraction mellem
dem vil der opstå problemer. Dette er dog meget spil afhængigt.

Hakkende billeddannelse er det man ser når ens pc'er ikke er kraftig nok
til at holde en konstant fps værdi. Årsagen er som regel grafikkortet
men også cpu/ram men ikke mindst de andre programmer man måtte have
kørende i baggrunden. Årsagen kan også skyldes et linieproblem hvis
spillet er programmeret til kun at opdatere billedet når pc'eren
modtager nye data fra andre spillere.

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-05-04 10:12

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> UK: Stuttering <-> DK: hakkende (billeddannelse)
> UK: Choppy <-> DK: Kan ofte være en kombination af ovenstående men som

Det var sådan set også det jeg skrev, måske ikke på den bedste måde.
Men det skulle vise, at det der stod på den samme side af skråstregen er det
samme.
Laver lige en ny mini oversigt.

DK/UK
Forsinkelse/lag
Hakkeri/stuttering
Choppy, benyttes ofte når det er en kombination af hakkeri og forsinkelse.
Eller hvis man ikke ved hvad der er ophavet til opførslen.

> [...]
> aktører i spillet kan enddog bevæge sig normalt men i ineraction mellem
> dem vil der opstå problemer. Dette er dog meget spil afhængigt.

Det er korrekt.

> [...]
> kørende i baggrunden. Årsagen kan også skyldes et linieproblem hvis
> spillet er programmeret til kun at opdatere billedet når pc'eren

Det er også korrekt.
Det kan dog også skyldes et fejlfyldt/mangelfuldt spil, det er ofte
tilfældet.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 05-05-04 16:08

Martin Johansson wrote:
> Så er det hele forklaret og oversat.

Det må man sige. Det var heller ikke ment på den måde, men bare at der er
mange der koncekvent skriver det ene eller det andet uden ane at det er to
forskellige ting... hvilket du fik uddybet udemærket med supplement fra
Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-05-04 16:36

> [...]
> forskellige ting... hvilket du fik uddybet udemærket med supplement fra

Jeg ved godt at der ikke blev ment noget med det.
Men det er altid en god idé at skære det hele ud i pap.
Så kan alle forstå det.

Englændere og amerikanere kan heller ikke kende forskel, de roder også rundt
i begeberne.
De har det dog lidt lettere da de kun bruger et sprog.
I Danmark bliver begreberne rodet sammen og brugt både på engelsk og dansk.

Fra : Ivan [7100]

Dato : 05-05-04 21:14

Nu er battlefield så også noget være skrammel at sætte ordenligt op.....det
kan du ikke klandre dit grafikkort for. Prøv lige at slå acceleration af lyd
fra i DirectX.......se om det ikke kører. Hvis ikke: Prøv i spillet at sætte
sampleraten ned fra 44 til 22 kHz.....

Du drømmer ikke om hvor mange der har haft ballade med at få det spil til at
køre fornuftigt. Så det er givetvis ikke hardwarens skyld....

Meld tilbage hvis intet af overstående virker.....bare rolig. Det kommer til
at køre super.

Fra : Jakob

Dato : 04-05-04 21:23

> Nu er battlefield så også noget være skrammel at sætte ordenligt op.....det
> kan du ikke klandre dit grafikkort for. Prøv lige at slå acceleration af lyd
> fra i DirectX......

Øhhh hvordan er det lige man gør det ???

> Meld tilbage hvis intet af overstående virker.....bare rolig. Det kommer til
> at køre super.

Godt at høre, håber du har ret

De bedste hilsner

Jakob

Fra : Ivan [7100]

Dato : 05-05-04 21:40

> Øhhh hvordan er det lige man gør det ???

start->kør->dxdiag

under sound kan du slå acceleration fra

åååh......en xp1700? Ikke sikkert den kan udnytte det grafikkort optimalt.
Mener at have læst at 9800-serien gerne vil have mere saft i processoren...

Men jeg har da set det køre flydende i mindre maskiner, så mons tro ikke??

Fra : Jakob

Dato : 05-05-04 00:08

In article <c78tql$ucl$1@news.net.uni-c.dk>, nej@desværre.du says...
> [...]
> fra i DirectX.......se om det ikke kører. Hvis ikke: Prøv i spillet at sætte

Nu har jeg gjort begge dele og det har hjulpet. Det kører fint ny med
alt slået til i grafik i 1152 x 864 så det ser ud til at jeg kan undgå
budkort/processor opgradering i denne omgang, nu håber jeg bare at det
kommet til at gå ligeså fint med vietnam

Hygge

jakob

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-05-04 21:42

Jakob <nomail@nomail.no> crashed Echelon writing

> Jeg har spillet i 11.. X 864 i 32 bit 85 Hz. Alt slået på max. Da jeg
> spillede på nettet var det meget lag, og derfor prøvede jeg at spille
> lokalt på egen pc. Men men men det hakker stadig......

Hvilken driver version? Nyeste fra ATi.com?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jakob

Dato : 04-05-04 21:49

> Hvilken driver version? Nyeste fra ATi.com?

Øhh jeg hentede den for et par uger siden. Den har det mundrette navn
catalyst-8-00-040322a-014266c.exe

Den er vel temmelig ny

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-05-04 21:56

> Øhh jeg hentede den for et par uger siden. Den har det mundrette navn
> catalyst-8-00-040322a-014266c.exe

Nu ved jeg ikke om du har lavet reinstallation eller lign. Men Chipset AGP
driver installeret og væk er alt snask fra gammelt grafikkort?

Er driveren for grafikkort sat op med std. mellem kvalitetsudseende af
grafik?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jakob

Dato : 04-05-04 23:17

> Nu ved jeg ikke om du har lavet reinstallation eller lign.

Jeg fjernede nvidia driver i tilføj/fjern programmer og installerede det
nye kort og derefter den nye driver og det er alt hvad jeg har gjort

> Er driveren for grafikkort sat op med std. mellem kvalitetsudseende af
> grafik?

Øhh her er jeg ikke helt med. Jeg har ikke været inde og rode her, er
det i ati kontrolpanelerne under skærmindstillinger eller hvad ??

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-05-04 23:25

> Jeg fjernede nvidia driver i tilføj/fjern programmer og installerede det
> nye kort og derefter den nye driver og det er alt hvad jeg har gjort

Prøv evt. at installere denne:
http://www.3dnews.ru/files/pub/drivers/nvidia/nfr_04.zip

den scanner maskinen for Nvidia filer mhp total fjernelse.

HVad med AGP/Chipset driver, noget du har haft installeret evt. opdateret?

> Øhh her er jeg ikke helt med. Jeg har ikke været inde og rode her, er
> det i ati kontrolpanelerne under skærmindstillinger eller hvad ??

Under fanebladet Direct3D eller OpenGL (alt efter driver der benyttes i
spillet, BF1942=D3D)

--
Bjarke Andersen

Fra : Jakob

Dato : 05-05-04 00:06

> Under fanebladet Direct3D eller OpenGL (alt efter driver der benyttes i
> spillet, BF1942=D3D)

OK det checker jeg imorgen, men efter jeg slog lydacceleration under
directx fra og gik ned til 22 khz samplerate i spillet har det hjulpet
meget nu kører det, igen med alt grafik slået til , så jeg er mindre
depri nu

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-05-04 10:14

> [...]
> directx fra og gik ned til 22 khz samplerate i spillet har det hjulpet
> meget nu kører det, igen med alt grafik slået til , så jeg er mindre

Hmm, hvad lydkort har du?
Er det noget Crative halløj?

Jeg har som sagt kørt BF1942 fint med 44 KHz samplerate med mit onboard
nVidia SoundStorm.
Alle andre indstillinger var også på max.
Du havde husket at opdatere til nyeste version, ikke?

Fra : Jakob

Dato : 05-05-04 17:52

> Hmm, hvad lydkort har du?
> Er det noget Crative halløj?

Ja det er sgu et godt spørgsmål, det er et noname kort jeg købte i bilka
på et tidspunkt, men jeg er sgu ikke helt tryg ved det. JEg har haft en
del problemer med skype, og jeg kan ikke få windows til at opdatere
driveren til det.

Når jeg kigger med everest står der at det er et C-Media CMI8738/C3DX
Audio Device   PCI, men andet kan jeg ikke finde ud af.

Hygge

Jakob

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-05-04 21:20

> [...]
>
> Når jeg kigger med everest står der at det er et C-Media CMI8738/C3DX
> Audio Device PCI, men andet kan jeg ikke finde ud af.

I denne diskussion er dit lydkort nævnt, der står dog ikke meget.
http://www.abxzone.com/forums/showthread/t-24350.html

Men man kan se at BF1942 havde lige så mange problemer som BF:V har nu.

Iflg. denne tråd:
http://www.gamingforums.com/showthread.php?p=495712#post495712
Kan det være dit onboard lydkort der laver ballade.
Har du prøvet at opdatere driver til lydkortet, eller slå lyden fra?
Det kunne være interessant at se om ydelsen stiger hvis du slår lyden fra.

Her er også en med problemer og samme lydkort.
http://www.spieleforum.de/forum/t54216/s.html

Fra : Jakob

Dato : 05-05-04 23:58

Tak for dine links. Hvordan er det ny at man slår det ene og andet
bunkort til og fra (onboared vs. pci) ?? Er det i bios ??

Jeg vil prøve at lege lidt med det. Sjovt nok har jeg haft en del
problemer med skype også, kan være at det bare er en dårlig lydkort.

MVH

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 07-05-04 21:04

> Du havde husket at opdatere til nyeste version, ikke?

Jeg har fundet en driver jeg prøvet at opdatere med, derudover er
spillet i nyeste udgave.

MVH

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 05-05-04 00:14

In article <Xns94E042836ECbjoegdk@130.225.247.90>,
usenet@*spammer*bjoeg.dk says...
> Prøv evt. at installere denne:
> http://www.3dnews.ru/files/pub/drivers/nvidia/nfr_04.zip

Nu har jeg kørt den og fjernet et par filer, der kom dog en lidt
skræmmende dialogboks men jeg håber det går....

MVH

Jakob