Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon IXUS 400-500
Fra : Claus

Dato : 04-05-04 17:20

Hej

Jeg har tænkt mig at købe et af følgende digi kameraer:
Canon IXUS 400, 430 eller 500

Jeg kan ikke umiddelbart se den store forskel andet end antal pixels.
Hvad ville være det mest fornuftige køb til følgende formål?

Det skal anvendes til familie ferien og alm. fotografering. Efter hjemkomst
printes ud på max. A4 størrelse.
Jeg er ikke den store foto entusiast, men kan godt lide at billedet ser
ordentligt ud.

Prisen på ovennævnte Canon er næsten den samme, så hvis i ville være venlige
at hjælpe mig med at beskrive de væsentlige forskelle på emne (synes ikke at
finde meget brugbar hjælp på nettet). Så vil jeg på baggrund af jeres hjælp,
tage en beslutning om hvilket kamera det skal være.

Hvordan er batterilevetiden typisk på et sådan kamera (mellem hver
opladning)?

På forhånd tak

Claus

Fra : Morten

Dato : 04-05-04 17:28

"Claus" <mobilmania@mailfjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak
>
> Claus
>
> Et eller andet sted på nettet (en dansk test) har jeg læst at IXUS 500
havde mere "støj" på billederne end IXUS 400
kem

Fra : Peter Holm

Dato : 04-05-04 20:12

Claus wrote:
> Hej
>
> Jeg har tænkt mig at købe et af følgende digi kameraer:
> Canon IXUS 400, 430 eller 500

Jeg vil foreslå dig at købe et Ixus II istedet.
Det er ca. 5-700kr billigere end de andre, og til dit formål vil du absolut
ingen forskel bemærke.
Jeg har selv brugt 2000kr på at skifte fra Ixus V til Ixus 400 og forstår
ikke i dag hvad de penge gik til. Det er stort set ingen forskel på de to
kameraer, bortset fra mit gamle Ixus V var lidt pænere.

Brug istedet de sidste 500kr på et stort CompactFlash-kort og måske et extra
betteri. Det er jeg 100% sikker på, du vil få større glæde af i længden. Om
du har 3,2 eller 4 megapixels, eller 2 eller 3 x zoom er fuldstændigt lige
meget efter min erfaring.

Fototeknisk er alle Ixus-modellerne identiske (næsten)

Mvh
Peter

Fra : April

Dato : 05-05-04 08:15

> Fototeknisk er alle Ixus-modellerne identiske (næsten)

Jeg ville anbefale et Ixus 430 med 4 mill. pixels til kr. ca. 2.900,- jf.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=76633 . Ixus 400 har også 4 mill.
pixels og blev markedsført februar 2003. Ixus 430 og 500 er nyeste modeller
fra februar i år. Ixus 500 har 5 mill. pixels og har som noget nyt i forhold
til Ixus 400 mulighed for video i format 640x480,
men kun med 10 fps og kun i 30 sekunder.....!
Hvilket er det mest stumfilmsagtige hakkende man kan forstille sig. I lavere
opløsning 320 x 240 er det fortsat kun 15 fps som i Ixus 400 og 430,
hvilket også hakker en del. Så de 10 fps giver kun mening hvis man vil bruge
billeder i en serie, men så
er formatet for lille, så funktionen giver stort set ingen mening. Anvendes
"continuos shooting" bemærkes, at denne er 2.5 fps for 400 og 430, men kun
2.2 fps for 500 - dvs langsommere. Ixus gemmer fortsat billederne
komprimeret i JPEG-format, max. i format 2272 x 1704 i Ixus 400 og 430, mens
Ixus 500 max. gemmer i 2592 x 1944 og 2048 x 1536. Der er marginal mere
digital zoom i 500 i forhold til de to andre, men optikken og den optiske
zoom er den samme (x 3) i alle 3 modeller og alle 3 modeller har 9 punkts
AiAF, DIGIC og iSAPS. Så umiddelbart får man udover 1 megapixel mere intet
reelt brugbart ved at investere i Ixus 500 versus de to andre, måske endog
tværtimod. Ixus 400, 430 og 500 understøtter FAT 32 og CF kort over 2 GB.
Ixus II er et fortrinligt kamera til ca. kr. 2.300,- jf.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38342 men har kun 3.2 mill. pixels
med max. format 2048 x 1536 og anvender SD-kort, hvor 400, 430 og 500
anvender CF-kort.
Har selv med stor succes anvendt et Ixus 400 siden marts 2003.

Venligst

Fra : Johnt

Dato : 05-05-04 12:15

"April" <april@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ville anbefale et Ixus 430 med 4 mill. pixels til kr. ca. 2.900,- jf.
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=76633 .

Jeg købte i marts 2004 et Ixus 430 efter at have læst om alle mulige
kameraer, og sammenlignet utallige forskellige billeder. Ligemeget hvilket
kamera man køber må man gå på kompromis med et eller andet.

Jeg er utrolig glad for mit Ixus 430. Jeg købte et 256 mb kort, og dette
dækker fint mit behov (cirka 120 billeder i højeste opløsning). Samtidig
købte jeg et batterie i den blå avis til kr. 160. Dette kunne jeg godt have
undværet, da jeg syntes at batteriet holder utrolig lang tid. Jeg legede med
kameraet i den første måned før batteriet bad om at blive opladet.

Jeg har fået fremkaldt billeder op til 30x40 cm hos www.pixum.de uden at man
kan se at der er tale om et digitalkamera.

Hilsen

Johnt

Fra : April

Dato : 08-05-04 09:22

> [...]
med max. format 2048 x 1536 og anvender SD-kort, hvor 400, 430 og 500

Så lige at Ixus II har bedre vidooptagelse end Ixus 400, 430 og 500. Kan
således optage i format 640 x 480 med 15 fps, hvor 400 og 430 slet ikke
magter 640 x 480 og 500 kun kan optage med 10 fps.
Til gengæld er blitzen i Ixus II en anelse svagere, rækker således kun 3 m,
hvor Ixus 400, 430 og 500 rækker 3.5 m.

Venligst

Fra : Peter Holm

Dato : 08-05-04 16:20

April wrote:
> [...]
> Til gengæld er blitzen i Ixus II en anelse svagere, rækker således
> kun 3 m, hvor Ixus 400, 430 og 500 rækker 3.5 m.

jeg vil lige sige - glem alt om at tage ordentlige indendørs blitz-billeder
med Ixus - jeg har haft ixus v og ixus 400, men stort set aldrig taget et
billede uden totalt røde øjne, hvis ikke man har hjælp af en stor del
sollys.

Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-04 02:13

On Sat, 08 May 2004 17:20:02 +0200, Peter Holm wrote:

> [...]
> blitz-billeder med Ixus - jeg har haft ixus v og ixus 400, men stort set
> aldrig taget et billede uden totalt røde øjne, hvis ikke man har hjælp

Korrekt.

Mit IXUS er også MEGET slem til røde øjne...

Men udendørs tager den dræberbilleder IMHO. De er meget flotte.

Erfaringmæssigt set så er det svært, at tage gode billeder indendørs
uanset kamera. Det bliver bare ikke nemmere når alle damerne har røde
øjne

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : nyrup

Dato : 05-05-04 21:51

IXUS II bruger så vidt jeg husker ikke CF-kort!!
Det er det store minus. Det har også mindre zoomområde, så vidt jeg
husker...
Jeg tror ikke der i praktisk brug er den store forskel på
de nævnte tre modeller. Mit IXUS 400 er jeg godt tilfreds med til det jeg
har købt det til: let at ha' med i lommen og god kvalitet på billederne og
et fint design.

Fra : Peter Holm

Dato : 06-05-04 06:14

nyrup wrote:
> IXUS II bruger så vidt jeg husker ikke CF-kort!!
> Det er det store minus. Det har også mindre zoomområde, så vidt jeg
> husker...

Det er rigtigt at Ixus II bruger CD-kort istedet for CF. Men jeg slog
priserne op på kortene, og der var ikke nogen forskel i pris på de to
slags - derfor så jeg ikke noget problem i det.
Jeg er klar over at CF bruges i flere forskellige apperater end SD, men hvis
det blot skal sidde permanent i et kamera, så er det vel ligemeget. Eller er
SD et langsommere medie?

Mvh
Peter

Fra : Claus

Dato : 05-05-04 12:31

Tak skal i alle have.

Jeg tror det ender med et 430, da April omtalte det på en særdeles positiv
måde. Der er i hvert fald ingen grund til at investere i et 500, som jeg kan
forstå det.

Claus

Fra : Peter Holm

Dato : 05-05-04 12:50

Der er i hvert fald ingen grund til at investere i et
> 500, som jeg kan forstå det.

I agree.

/p

Fra : Per P.

Dato : 06-05-04 16:39

> [...]
> måde. Der er i hvert fald ingen grund til at investere i et 500, som jeg

Gør du trygt det.

Hilsen endnu en tilfreds IXUS430 ejer