Kuglegrill
Fra : Tina Nilsson

Dato : 04-05-04 17:07

Hej,

Som ny kuglegrill's bruger søger en masse gode opskrifter og ideer til at
putte på grillen. Er der nogen der ligger inde med opskrifter eller websider
som de gerne vil dele ud af?

Grillhilsner
Tina

Fra : mcloud

Dato : 05-05-04 07:53

"Tina Nilsson" <tina_nilsson@subdimension.com> skrev i en meddelelse

Er der nogen der ligger inde med opskrifter eller websider
> som de gerne vil dele ud af?
>
> Hej Tina
Brug din grill ganske som en varmluftovn ,læg kullene i siderne og sæt din
steg eller hvad kylling i midten med en fedtopsamlimgsbakke under.
Du kan selvfølgelig også bruge grillen på normal vis direkte over gløderne
uden låg.
Men her er et par link :

http://www.bruglaaget.dk/
http://www.weberbbq.com/bbq/
http://www.weberforum.dk/

--
mvh. Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Tina Nilsson

Dato : 05-05-04 15:36

Tak skal du have, men jeg syntes ikke der er så mange opskrifter igen. Jeg
har købt weber store grillbog, men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt
erfaringer fra andre der bruger kuglegrill og om de evt har nogle tips til
et godt resultat.

Grillhilsner Tina

Fra : SB

Dato : 05-05-04 20:34

> [...]
> erfaringer fra andre der bruger kuglegrill og om de evt har nogle tips til

De fleste opskrifet der passer til en ovn, kan i store træk også bruges i
din grill, bare mere saftig og mere smag i det.
Det første du bør købe er nok et stegetermometer, der er jo ikke en knap man
kan regulere varmen på, når man griller, det bliver reguleret med antal kul.
Igen er det så ikke alle kul der giver samme varme fra sig og holder lige
lang tid, gå efter nogen der ikke er under 23.000 i brændværdi. de klare
nemt en steg på 2½ time.
Så termometeret er nødvendig. Mit er trådløst, men jeg griller også både
sommer og vinter, og gider ikke gå ud på terassen for at kigge hvad
temperatur det har, når der er minus 10 grader

ellers kan man lære lidt ved at købe Glæsels grillbøger der står meget andet
end opskrifter i.

Søren

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-05-04 22:10

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Så termometeret er nødvendig. Mit er trådløst, men jeg griller også både
> sommer og vinter, og gider ikke gå ud på terassen for at kigge hvad
> temperatur det har, når der er minus 10 grader

Wow.... lyder godt nok smart!
Er der et mærke, du vil anbefale/fraråde? Jeg skal have købt et
stegetermoter til at bruge sammen med min kuglegrill.

Mvh. Lisbeth

Fra : SB

Dato : 06-05-04 17:49

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:409958fb$0$11551$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> Er der et mærke, du vil anbefale/fraråde? Jeg skal have købt et
> stegetermoter til at bruge sammen med min kuglegrill.

Man kan få et fra OBH det har fået rimelig gode anmeldelser, det jeg har er
et kvickly havde til 180 kr. engang, ikke verdens bedste, men det virker
udemærket når altså først man har fået sender og modtager til at finde
hinanden

OBH'n koster vist lidt mere, tror det er små 400 kr. men er pengene værd,
bedre at sidde i sofaen med et glas rødvin og stadig se stegens temperatur,
frem for at stå og fryse ude på terassen

Ellers laver Weber vist også et, Bauhaus havde det engang, koster omkring de
500 kr. så vidt jeg husker

Men når mit engang går i stykker, vil jeg nok snuppe det fra OBH, det plejer
at være okay det de stykker sammen

Søren

Fra : Heidi

Dato : 06-05-04 20:55

SB wrote:

> Ellers laver Weber vist også et, Bauhaus havde det engang, koster
> omkring de 500 kr. så vidt jeg husker

Man kan få et Weber her til 379:

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=110&produkt=2228
(De har også alle de andre Weber ting til under butikspriser - har dog
ikke prøvet at handle med dem).
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 06-05-04 21:20

> Det første du bør købe er nok et stegetermometer, der er jo ikke en knap
man
> kan regulere varmen på, når man griller, det bliver reguleret med antal
kul.

Hej Søren

Jeg vil lige kommentere, at det altså er muligt at regulere varmen i en
kuglegrill. Det gøres ved at justere top- og bundspjæld, men det fungere
selvfølgelig ikke helt ligesom en alm ovn .

Mvh.
Mette

Fra : Ralph

Dato : 06-05-04 21:30

"Mette Nylander Sørup" <bio_freak1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil lige kommentere, at det altså er muligt at regulere varmen i en
> kuglegrill. Det gøres ved at justere top- og bundspjæld, men det fungere
> selvfølgelig ikke helt ligesom en alm ovn .

Beskrivelse tak, kunne forestille mig at helt åbent bund- og topspjæld giver
max. varme, men hvad sker der hvis man lukker ½ for hhv top- og bund-?

Bare nysgerrig, jeg klarer mig fint med af og på. Men kunne måske overveje
en dag at stege lidt kyllingebryst, og der skal ikke meget varme til. Eller
ikke ret lang tid.

--
venligst
Ralph

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 06-05-04 21:46

> Beskrivelse tak, kunne forestille mig at helt åbent bund- og topspjæld
giver
> max. varme, men hvad sker der hvis man lukker ½ for hhv top- og bund-?

Hej Ralph

Det er rigtigt, at et fuldt åbent spjæld i både top og bund giver en meget
høj varme, da der tilføres masser af ilt og cirkulation til forbrændingen.
Den reneste forbrænding opnåes ved at regulere varmen med bundspjædet -
ellers kan grillen ikke komme af med overskydende luft/ røg. Jeg har ikke
lavet forsøg med, hvor varm grillen er ved forskellige indstiller af
grillen - hos os regulerer vi varmen på slump . Så forsøg dig frem.

Mvh.
Mette