Beskatning af ADSL/telefon
Fra : Jesper

Dato : 04-05-04 14:41

Jeg har hjemmefra adgang til min arbejdsplads via ADSL, og har hørt flere
forskellige regler for beskatning af dette. Jeg må indrømme at jeg er blevet
ret forviret.

Lige nu betaler jeg alt privat, men hvad bør jeg gøre? Skal jeg give mine
regninger til arbejdsgiveren som så modregner i min løn, eller skal jeg selv
betale dem, og så påskrive et fradrag på min selvangivelse? Er der
maksimum-grænser for noget af det, eller hvorledes?

Jesper.

Fra : Omeg@ Support

Dato : 05-05-04 17:05

"Jesper" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> betale dem, og så påskrive et fradrag på min selvangivelse? Er der
> maksimum-grænser for noget af det, eller hvorledes?

Der er flere løsninger:

1) Din arbejdsgiver opretter en ADSL forbindelse til dig. Du betaler alle
oprettelseopkostninger inkl. montør m.v. af din løn efter skat. Det løbende
abonnement fratrækkes i din løn FØR AM-/SP-bidrag, A-skat, pension,
ferietillæg m.v. Dvs. at koster en ADSL kr. 350 inkl. moms, så betaler
skattevæsenet op til ca. 63,5% svarende til 1+8% i SAM-bidrag og 59% i
marginalskat af resten. Denne løsning hedder medarbejderbredbånd.

På din årsopgørelse og selvangivelse skal din arbejdsgiver så opgive, at du
har "fri telefon", og du bliver som udgangspunkt så beskatter af kr. 3.000.
I dette beløb kan du så fradrage alle private telefonomkostninger MED
abonnement, som du selv betaler. Du kan ikke fradrage mere end kr. 3.000,
dvs. tallet kan ikke blive < 0.

Din arbejdsgivers udgift er = 0, idet han han fradrage omkostningen til din
ADSL, og du går ned i løn med samme beløb. Der er "kun" lidt administartivt
besvær.

2) Din arbejdsgiver betaler alle dine telefonregninger og din ADSL. Du
bliver igen beskattet af kr. 3.000 i fri telefon, men da du ikke har nogle
private telefonregninger at fradrage, så koster den op mod kr. 1.800 i skat
pr. år.

Punkt 2 kan "bøjes" så fx "kun ADSL og mobiltelefon betales af
arbejdsgiveren, og du så selv betaler fastnet telefonen.

Regningen på fastnet telefonen skal sendes til arbejdsgiveren, for at han
kan fradrage halvdelen af momsen på din telefonregning.

I regnestykket har jeg ikke taget højde for, at SP-bidraget bortfalder pr.
1.6.2004.

mvh
Jørgen