sort natskygge
Fra : Tanja Petersen

Dato : 04-05-04 12:33

Er der nogen der ved hvordan man slipper af med sort natskygge.

Den er giftig for får og geder.

Hilsner
Tanja

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 06-05-04 08:59

Tanja Petersen wrote:
> Er der nogen der ved hvordan man slipper af med sort natskygge.

Lysbro hakkejern kan anbefales, har selv med held brugt metoden.

--
Ejvind

Fra : Tanja Petersen

Dato : 08-05-04 13:08

Hmmmm det var nu ikke lige den løsning jeg søgte, da vi har prøvet.

Problemet er at den er at finde i fårefolden, og er dødsensgiftig for dem.
Mistede lam sidste år, og en vædder, af den grund, men fik først af vide at
det var den der var årsagen til dødsfald.

Nu er det hele begyndt at vokse igen efter vinter, og vil nødig miste får
igen.

Det må da være en anden metode, uden at man skal sidde på vagt ude i folden
for at fårene ikke skal æde dem.

Det er ikke de store muligheder for at flytte folden, da fårene så ikke kan
komme ind i skygge.

Hilsner
Tanja

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-05-04 14:32

Tanja Petersen <mosters@tdcspace.dk> skrev:

> Det må da være en anden metode, uden at man skal
> sidde på vagt ude i folden for at fårene ikke skal æde
> dem.

Så skal du jo sprøjte det væk, men det er jo heller ikke
sundt for dyrene - eller miljøet. Hvor slemt er problemet?
Hvor mange planter er der?

Den men hakkejernet er nok den bedste løsning.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Niels

Dato : 08-05-04 22:46

"Tanja Petersen" <mosters@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> det var den der var årsagen til dødsfald.

Hej

Jeg har også lidt sort natskygge hos mine får, og jeg prøver at minimere det
ved at trække planterne op så snart jeg kan identificere dem.
Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om det er selve planten eller
hovedsageligt frugterne, som er giftige. Og hvad er forgiftningssymptomerne
og hvordan behandler man hvis det er muligt?

Men heldigvis har jeg endnu ikke haft problemer.

Mvh Niels