Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
OLympus OM10 igen
Fra : rfl

Dato : 03-05-04 23:15

Hej Benny Og Peter

Det ER en sådan ring til at bruge mine 42mm gevindmonterede linser på mit
OM10.

Olympus Danmark, kunne kun oplyse at der ikke laves noget til OM serien
mere.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 04-05-04 08:17

"rfl" skrev
> Det ER en sådan ring til at bruge mine 42mm gevindmonterede linser på mit
> OM10.

Der er faktisk to forskellige slags 42mm gevind.
Der er dét der kaldes Pentax gevind (eller 42mm std. gevind)
Og så er der dét som hedder T2 gevind som altid skal
påskrues en adapter også selv om kameraet er født
med Pentax gevind.
Bl.a. Soligor var eksperter i objektiver med T2 gevind, de
såkaldte kakkelovnsrør.

Du kan sagtens får en T2/OM adapter stadig.
Hama laver en T2/OM adapter med Art. nr. 30705
Og de laver dæleme også en M42/OM adapter
med Art. nr. 30505, så se lige bort fra mit første svar
Begge dele skal antagelig bestilles hjem fra Tyskland.
Ring evt. til Hama for detaljer 47173666

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : rfl

Dato : 04-05-04 08:25

Jeg siger mange tak for hjælpen.

MVH René

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 04-05-04 10:41

> [...]
> Og så er der dét som hedder T2 gevind som altid skal
> påskrues en adapter også selv om kameraet er født

Hej

Nej, der findes da, efter min mening, kun en type 42mm gevind, et gevind der
var i de fleste gamle kameraer, T2 er en adapter som man bruger for at få
f.eks en uoriginal optik til at passe på flere forskellige mærker kameraer
med forskellige bajonetfatninger, denne adapter fås også med 42mm gevind, så
man også kan montere optikken på et hus med 42mm gevind.

Men der kan da være noget jeg er gået forkert af !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Peter Schroeder

Dato : 04-05-04 12:18

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" skrev
> [...]
> med forskellige bajonetfatninger, denne adapter fås også med 42mm gevind, så
> man også kan montere optikken på et hus med 42mm gevind.

Nej, du har fuldstændig ret. Problemet er at de
to gevind, M42 og T2 ligner hinanden meget.
Jeg har faktisk set et gl. Soligor kakkelovnsrør
skruet i en Zenit uden T2 adapter. Det var ikke kønt...
Og som fyren sagde: "den var ikke nem at få i" Hehe.
Det gav iøvrigt også knas med fokuseringen. Der
manglede jo 1 cm i rørets længde.
Spørgsmålet er jo så, hvad der sker med, rent
fokuseringsmæssigt, med en M42/OM adapter...

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 04-05-04 12:46

> Spørgsmålet er jo så, hvad der sker med, rent
> fokuseringsmæssigt, med en M42/OM adapter...

Det kan nok give problemer med af fokusere på uendelig.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-05-04 13:26

Peter Schroeder wrote:
> Spørgsmålet er jo så, hvad der sker med, rent
> fokuseringsmæssigt, med en M42/OM adapter...

Det kommer an på om adapteren er lavet så der er samme afstand ind
til film/sensor som på de huse M42 oprindeligt er fremstillet til..

Til Canon EOS er det fx. ikke noget problem, har jeg hørt.. jeg har
dog endnu ikke fået købt mig en adapter.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Peter Schroeder

Dato : 04-05-04 13:37

"Hans Joergensen" skrev
> Det kommer an på om adapteren er lavet så der er samme afstand ind
> til film/sensor som på de huse M42 oprindeligt er fremstillet til..

Så vidt jeg kan se på Hamas produkt, vil objektivet
ligge til mod kamerahuset. M42 gevindet er under
alle omstændigheder mindre end OM bajonetten.
Så er der vist kun tykkelsen på selve kamerahuset
tilbage...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-05-04 13:53

Peter Schroeder wrote:
> [...]
> ligge til mod kamerahuset. M42 gevindet er under
> alle omstændigheder mindre end OM bajonetten.
> Så er der vist kun tykkelsen på selve kamerahuset

Kender du i øvrigt til nogle der forhandler EF->M42-adaptere i
Danmark?

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Peter Schroeder

Dato : 04-05-04 14:59

"Hans Joergensen" skrev
> Kender du i øvrigt til nogle der forhandler EF->M42-adaptere i
> Danmark?

Hama (jeg har ingen aktier i bixen, men jeg har
et katalog) har faktisk to til Canon.
En "Canon" Art. nr. 30504 og en
"Canon EOS" Art. nr. 30545
Jeg aner ikke hvad forskellen er