Centralstøvsugere
Fra : Jacob

Dato : 03-05-04 21:51

Hej NG

Er der nogen har i gruppen, som har erfaring med brug og installation af
centralstøvsugere. Vi har et hus på 210 m2 hvor vi gerne vil have
installeret sådan en fætter. Den skal stå på loftet og rørene trækkes ned
tre steder. Jeg har søgt nettet men fandt primært Frithiof - er det virkelig
den eneste på markedet. Jeg har heller ikke set dem i butikkerne - hvem
forhandler den slags.

Hilsen Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-05-04 22:40

> [...]
virkelig
> den eneste på markedet. Jeg har heller ikke set dem i butikkerne - hvem

Vi fandt vores i Sverige, hvor der er et stort marked for den slags - og så
er motoren betydeligt billigere, mens rør og bukninger koster det samme som
her i landet.

I dag ville jeg måske overveje en robotstøvsuger - prisen er ved at være til
at have med at gøre i forhold til centralstøvsuger, og så sparer man en
betydelig del af arbejdet.

Mvh Maria

Fra : Peter C.

Dato : 04-05-04 07:32

> [...]

til
> at have med at gøre i forhold til centralstøvsuger, og så sparer man en

Jeg har et lille 1½-plans hus med trapper, dørtrin, niveauforskelle og andet
der gør en robotstøvsuger uinteressant.

Må man spørge hvad sådan en komplet centralstøvsugerinstallation løber op i
?
(Jeg påtænker at lave det selv....det er kun materialepris)

Hvad er dine erfaringer mht. antal udtag vs. slangelængde ?
Jeg har en ide om at jeg bør kunne nøjes med et udtag pr. etage (grundplanet
på huset er 63 m2)

MVH Peter C:\

Fra : TG4600

Dato : 04-05-04 09:48

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvad er dine erfaringer mht. antal udtag vs. slangelængde ?
> Jeg har en ide om at jeg bør kunne nøjes med et udtag pr. etage

Prisen kan du f.eks. finde på http://www.lavprisvvs.dk fra 3520,- afhængig
af dine krav. Da jeg undersøgte priser for et halvt år siden, matchede deres
priser det sydsvenske marked. Jeg har dog ikke taget mig sammen til at gøre
noget ved det - endnu

For at vurdere slangelængden, så tag en snor på længde med slangen (9m eller
10,5 m), og se om den kan nå til alle tænkelige hjørner..

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-05-04 21:16

> Må man spørge hvad sådan en komplet centralstøvsugerinstallation løber op
> ?
> (Jeg påtænker at lave det selv....det er kun materialepris)

Vi gav 3200 for rør, bukninger, udtag og vacpan (sidstnævnte er mere smart
end funktionel). Desuden gav vi 3000 for motor og 9 m slange med afbryder
(den er god at have) i Sverige incl transportomkostningerne. Desværre
sparede vi det forkerte sted, og valgte en motor til poser. Det er ret
upraktisk for poserne fås kun i Sverige, og er i øvrigt dyre (50 kr
stykket - de holder så i ½-1 år).

> Hvad er dine erfaringer mht. antal udtag vs. slangelængde ?

Vi har to udtag til 140 kvm, og det er lige nok. Det kan dog afhænge af
hvordan rummene ligger i forhold til udtaget.

> Jeg har en ide om at jeg bør kunne nøjes med et udtag pr. etage
(grundplanet
> på huset er 63 m2)

Prøv med en snor - og husk at den skal mere end lige kunne nå.

Mvh Maria

Fra : Peter C.

Dato : 05-05-04 07:23

> [...]
> hvordan rummene ligger i forhold til udtaget.

> (grundplanet
>
> Prøv med en snor - og husk at den skal mere end lige kunne nå.

Tak for tips

Jeg opsummerer lige:

- Se bort fra VacPan
- Vælg en suger der ikke bruger poser
- Vælg en slange med afbryder

Er det rigtigt opfattet ?

MVH Peter C:\

Fra : Lars

Dato : 05-05-04 08:32

> Jeg opsummerer lige:
>
> - Se bort fra VacPan
> - Vælg en suger der ikke bruger poser
> - Vælg en slange med afbryder
>
> Er det rigtigt opfattet ?
>
> MVH Peter C:\

Hej Peter

Lige et par kommentarer herfra.
Vi har haft centralstøvsuger i snart 4 år nu, og er meget glade for den.
Vi har valgt Vac-pan i køkken (trægulv) samt i bryggers (klinker), dem vil
vi nødig undvære. Den i bryggerset bliver flittigt brugt, hvis der lige et
kommet lidt sand eller lign. med ind. Den i køkkenet brugte vi ikke så meget
i starten, men efter vi har fået en datter, som selv skal lære at spise,
lander der af og til nogle krummer på gulvet, og her kommer Vacpan´en
virkelig til sin ret, vi bruger den 2-3 gange dagligt.

Og ja, vælg en støvsuger uden poser.

Om slangen skal have afbryder eller ej er en smagssag, vi har ingen og
savner den ikke.

MVH Lars

Fra : Peter C.

Dato : 05-05-04 08:47

"Lars" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og ja, vælg en støvsuger uden poser.
>
> Om slangen skal have afbryder eller ej er en smagssag, vi har ingen og

Takker for input...

Det bekræfter mig da i at jeg skal vælge en suger der ikke bruger poser.
Efter at ha´ set priserne på poser var jeg selv begyndt at hælde til den
opfattelse.
VacPan´en vil jeg få svært ved at installere...jeg har kun 6 cm sokkel under
køkkenskabene, så jeg blev lige så glad da jeg fornemmede at den kunne
undværes. .....nå...jeg må regne lidt på om jeg evt. skal købe et
mindre skab, så jeg kan få en højere sokkel.

Afbryder eller ej på slangen er jeg stadig i tvivl om. Jeg vil prøve at
"lege" jeg har centralstøvsuger næste gang jeg skal støvsuger, og så se om
jeg savner at kunne slukke for maskinen undervejs.

MVH Peter C:\

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-05-04 18:32

> meget

Det kræver jo at du fejer krummer/sand hen til den, og hvis du alligevel
skal have fat i en kost, så kan du lige så godt støvsuge normalt.

Jeg ville nødigt undvære den. Som det med afbryder, så kan du slukke mens du
flytter sofaen ud, og stolene rundt, men det afhænger selvfølgelig meget af
måden, man støvsuger på. Min mand støvsuger f.eks det hele i en omgang (og
springer dermed lidt let hen over det med "under" møblerne).

Mvh Maria

Fra : Peter C:\\>

Dato : 05-05-04 20:42

> Det kræver jo at du fejer krummer/sand hen til den, og hvis du alligevel
> skal have fat i en kost, så kan du lige så godt støvsuge normalt.

Som katte er flest kan min kat heller ikke æde uden at knase tørkosten ud
over hele gulvet, og jord under poterne har man jo, så jeg fejer faktisk
køkkengulv ca en gang om dagen, da jeg hader det knaser når jeg går på
gulvet, (men ikke gider finde støvsugeren frem for den smule gulv). Hvis jeg
umiddelbart havde muligheden ville jeg installere VacPan (alene pga.
blære-effekten men omvendt er der jo ikke den store forskel på at feje
det hen til en VacPan eller op på en fejebakke...og da jeg skal ud i noget
fiksfakseri med en større sokkel, er jeg stadig lidt i tvivl om hvad jeg
skal.
.....nå, det er alligevel ikke endnu jeg skal ud og købe, så jeg kan gruble
lidt videre

> [...]
> måden, man støvsuger på. Min mand støvsuger f.eks det hele i en omgang (og
> springer dermed lidt let hen over det med "under" møblerne).

Hmmm....jeg ved ikke om det er en mandeting, men jeg tror jeg har samme
støvsugerfilosofi som din mand.
Dog skal man ikke underkende herlighedsværdien i at kunne tænde og slukke på
håndtaget, så den grubler jeg også lige videre på.

Tak til alle, for inputs !

MVH Peter C:\

Fra : Peter C.

Dato : 04-05-04 07:26

> Jeg har søgt nettet men fandt primært Frithiof - er det virkelig
> den eneste på markedet. Jeg har heller ikke set dem i butikkerne - hvem
> forhandler den slags.

http://www.frithiof.dk/ .........klik på "Forhandlere" og se om ikke der
skulle dukke noget op

KEW-Alto laver også centralstøvsugere.