/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Synkroniserings og 4gas gør det selv
Fra : jacool


Dato : 03-05-04 21:41

Hejsa Alle

Jeg skal have synkroniseret karburatorene på min MC. Jeg har lånt det rette
udstyr (4 vakummålere, diverse slanger og en reserve tank) til operationen,
men mangler en beskrivelse af hvordan det skal gøres. Patienten er en GSX
750 F fra 92 med fire karburatorer.

Da jeg har adgang til en 4-gas tester har jeg prøvet den på min MC, jeg ved
bare ikke hvad jeg kan bruge målingerne til.
Så vidt jeg er orienteret skulle det fortæller om luft/benzin blandingen er
rigtig. I hvilket område skal de fire målinger ligge på en MC. Hvilken
indflydelse har omdr. tallet for målingerne og har det nogen betydning at
der er monteret en 4-2-1 Devil.

Håber i kan hjælpe med en vejledning eller link til disse problemer da min
Clymer håndbog ikke omtaler dem.

På Forhånd Tak
Jacob
GSX 750 F



 
 
Ped (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Ped


Dato : 04-05-04 19:50

jacool wrote:
> Hejsa Alle
>
> Jeg skal have synkroniseret karburatorene på min MC. Jeg har lånt det rette
> udstyr (4 vakummålere, diverse slanger og en reserve tank) til operationen,
> men mangler en beskrivelse af hvordan det skal gøres. Patienten er en GSX
> 750 F fra 92 med fire karburatorer.
>
> Da jeg har adgang til en 4-gas tester har jeg prøvet den på min MC, jeg ved
> bare ikke hvad jeg kan bruge målingerne til.
> Så vidt jeg er orienteret skulle det fortæller om luft/benzin blandingen er
> rigtig. I hvilket område skal de fire målinger ligge på en MC. Hvilken
> indflydelse har omdr. tallet for målingerne og har det nogen betydning at
> der er monteret en 4-2-1 Devil.
>
> Håber i kan hjælpe med en vejledning eller link til disse problemer da min
> Clymer håndbog ikke omtaler dem.

Hej,

4-gas tester har jeg ikke forstand på, men at synkronisere karburatorer
er ikke svært. Jeg har selv sådan et sæt, og bruger det på min GPZ 1100.
Husk, at en forudsætning for en vellykket synkronisering er at alt
øvrigt er i orden, d.v.s. rigtig karburering, rigtig tænding, korrekt
tomgangshastighed osv. Karburatorsynkronisering er det allersidste man
foretager sig når man har rodet med motoren.

Motoren skal være kørt varm, så det smarteste er måske at pille tanken
af og lave en prøvemontering af synkroniseringssættet med slanger og det
hele, så det er lige til at gå til, når den er kørt varm. Sørg for at
det hele sidder rigtigt - der må naturligvis ikke komme falsk luft, og
det er også bedst hvis slangerne er nogenlunde lige lange. Når motoren
så er kørt varm, og du skal til sagen, monterer du det hele igen og
checker at det sidder rigtigt. Så starter du motoren og lader den gå i
tomgang. Hvis viserne vibrerer rigtig meget kan du dreje lidt på den
dæmperskrue, der normalt sidder på slangestudsen på hvert ur. Siden du
nu arbejder med lånt udstyr er det måske også en ide at checke om urene
viser ens. Det gør du ved at bytte om på slangerne, og kontrollere at
visningen er den samme på det andet ur.

Først skal du synkronisere karburatorerne parvis, d.v.s. de to venstre
skal vise ens og de to højre skal vise ens. Du kan sikkert komme ned
mellem karburatorerne med en lang skruetrækker og finde skruen, der
sidder på spjældarmen. Du drejer forsigtigt et lille nøk ad gangen, og
venter et øjeblik på at den nye visning skal stabilisere sig. Det
vigtige er at urene viser ens - værdierne er af mindre betydning. Når
det er lykkedes dig at få synkroniseret parvis synkroniserer du de to
par ved at skrue på skruen mellem de to midterste karburatorer. Og så
skulle den være der! På vejledningen som fulgte med mit sæt står der, at
man også skal kontrollere ved 3000 omdr. Hvis det giver anledning til
uoverensstemmelser mellem karburatorerne skulle det kunne tolkes som
uregelmæssigheder i form af slid, snavs osv.

Håber det hjælper lidt på vej, og god arbejdslyst!

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100





--
Fjern "handicappet" i min mailadresse ved svar.


Armand (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-05-04 18:51


Ped <pedmail@tdcadsl.dk.invalid> skrev i en
news:4097E5DB.1090204@tdcadsl.dk.invalid...
> jacool wrote:
> > Hejsa Alle
> >
> > Jeg skal have synkroniseret karburatorene på min MC. Jeg har lånt det
> > rette udstyr (4 vakummålere, diverse slanger og en reserve tank) til
> > operationen, men mangler en beskrivelse af hvordan det skal gøres.
>
> ....................... Først skal du synkronisere karburatorerne parvis,
> d.v.s. de to venstre skal vise ens og de to højre skal vise ens.
> .........Det vigtige er at urene viser ens - værdierne er af mindre
> betydning.

Fodfejl!:
Man kan kun justere de tre af karbunaderne - Den ene der ikke kan justeres
er den hvorpå gaskablet trækker (oftest er det karburator #2 at kablet
trækker på!),
og dén (visning) justerer man først karburatoren på hver side ind efter,
hvorefter man justerer den sidste til samme værdi!

--
Armand-







Kim J. (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Kim J.


Dato : 05-05-04 19:46

Hejsa Armand,

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c7b9e0$1tj1$15@news.cybercity.dk...
>
> Ped <pedmail@tdcadsl.dk.invalid> skrev i en
> news:4097E5DB.1090204@tdcadsl.dk.invalid...
> > jacool wrote:
> > > Hejsa Alle
> > >
> > > Jeg skal have synkroniseret karburatorene på min MC. Jeg har lånt det
> > > rette udstyr (4 vakummålere, diverse slanger og en reserve tank) til
> > > operationen, men mangler en beskrivelse af hvordan det skal gøres.
> >
> > ....................... Først skal du synkronisere karburatorerne
parvis,
> > d.v.s. de to venstre skal vise ens og de to højre skal vise ens.
> > .........Det vigtige er at urene viser ens - værdierne er af mindre
> > betydning.
>
> Fodfejl!:
> Man kan kun justere de tre af karbunaderne - Den ene der ikke kan justeres
> er den hvorpå gaskablet trækker (oftest er det karburator #2 at kablet
> trækker på!),
> og dén (visning) justerer man først karburatoren på hver side ind efter,
> hvorefter man justerer den sidste til samme værdi!

Øhhhh... måske jogger jeg ved siden af Har været lidt stresset eksamen
mv. og har ikke fået Kwak'en på gaden endnu, suk!

Som jeg har forstået det, drejer det sig om 4 karbunader, korrekt? Normal
procedure er at der er tre stilleskruer. Man synkroniserer så karbunaderne
parvis, altså 1 + 2 og 2 + 4 og til sidst de to par [1 & 2] + [3 & 4] på den
måde har man synkroniseret alle 4 karbunader så de trækker lige meget luft
På den måde er der ingen, som man ikke kan justere

Hygge her fra
Kim J.
MC De Få Rå

> --
> Armand-
>
>
>
>
>
>



Armand (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-05-04 00:45


Kim J. <BL320SLET@get2net.dk> skrev i en
news:OFamc.194$Rh1.86@news.get2net.dk...
> Hejsa Armand,
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:c7b9e0$1tj1$15@news.cybercity.dk...
> >
> > Man kan kun justere de tre af karbunaderne - Den ene der ikke kan
> > justeres er den hvorpå gaskablet trækker (oftest er det karburator #2 at
> > kablet trækker på!),
> > og dén (visning) justerer man først karburatoren på hver side ind efter,
> > hvorefter man justerer den sidste til samme værdi!
>
> Øhhhh... måske jogger jeg ved siden af Har været lidt stresset eksamen
> mv. og har ikke fået Kwak'en på gaden endnu, suk!
> Som jeg har forstået det, drejer det sig om 4 karbunader, korrekt? Normal
> procedure er at der er tre stilleskruer. Man synkroniserer så karbunaderne
> parvis, altså 1 + 2 og 2 + 4 og til sidst de to par [1 & 2] + [3 & 4] på
> den måde har man synkroniseret alle 4 karbunader så de trækker lige meget
luft
> På den måde er der ingen, som man ikke kan justere

Metoden er ikke umuligt; men jeg finder alligevel min beskrivelse (om at
holde sig til den ene der ikke kan justeres og slutteligt trimme den
sidste/fjerneste ind derefter også) mere relevant, ikke mindst med henblik
på at beskrive operationen, !

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste