Retstavning 2004
Fra : Orhan Toy

Dato : 03-05-04 20:20

Der var et ord i retstavningen, som mange fra min klasse ikke kendte, og jeg
kan ikke huske det helt, men udtalen var noget med [fusjerede]...
Selve diktaten var noget om fugle, så måske kender i ordet..

--
__________
Orhan Toy |________

Fra : Orhan Toy

Dato : 03-05-04 20:21

Eller måske var udtalen nærmere [furosjerede] eller [forusjerede]

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-05-04 20:28

"Orhan Toy" <orhantoy@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Eller måske var udtalen nærmere [furosjerede] eller [forusjerede]

Måske er det ordet fouragere, der betyder at samle forråd?

--
ahw

Fra : Orhan Toy

Dato : 03-05-04 20:31
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-05-04 20:22

> [...]
> kan ikke huske det helt, men udtalen var noget med [fusjerede]...
> Selve diktaten var noget om fugle, så måske kender i ordet..

Næ, desværre, men ordet "i" i tiltale skrives altid med stort I -

--
ahw

Fra : Orhan Toy

Dato : 03-05-04 20:24

Jaja det ved jeg godt.. Skrev bare hurtigt... Har selv haft den der "i" fejl
i en diktat en gang..

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 03-05-04 20:35

"Orhan Toy" <orhantoy@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jaja det ved jeg godt.. Skrev bare hurtigt... Har selv haft den der "i"
fejl
> i en diktat en gang..

Fouragerede.

Fouragere har noget at gøre med at spise. Ikke konkret at putte i halsen,
men mere om den måde man finder føden på. Hvis en høne f.eks. fouragerer en
hel græsplæne, er det fordi hun bruger hele græsplænen til at samle føde.
(sådan nogenlunde)

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Orhan Toy

Dato : 03-05-04 20:36

Ja det er nok det så... Hvis der er andre bud er I velkomne...

Fra : Orhan Toy

Dato : 03-05-04 20:47

Fouragerede... Hmm har ALDRIG hørt det ord, men er det et normalt ord? Det
underlige er så at det ikke står i vores fremmedordbøger
(betydningsordbøger)
Jeg synes selv at det er lidt unfair at bruge sådan et ord som (næsten) kun
fugle interesserede folk kender til..

Fra : Orhan Toy

Dato : 03-05-04 20:58

Hvis en af jer har en mikrofon og vil hjælpe, vil I så ikke indspille ordet
"fouragerede" og sende det til min mail? Det skal dog være en person som
kender ordet rigtigt....

Fra : "larsremmen

Dato : 04-05-04 05:04

Orhan Toy wrote:
> [...]
> (betydningsordbøger)
> Jeg synes selv at det er lidt unfair at bruge sådan et ord som (næsten) kun

Skaset fra Politikens nudanske leksikon:

verb. fouragerer, fouragerede, fourageret

1. forsyne sig med mad el. indtage føde.

af fransk 'skaffe hestefoder til veje' afl. af afl. af oldfransk
'kreaturfoder' af ældre vestgermansk 'foder' (jf. )

Lars

Fra : Orhan Toy

Dato : 04-05-04 07:02

Okay tak til jer alle. Det er lige meget med at indspille det...