Markant nyopstået tvivl
Fra : Willy B. Stellander

Dato : 03-05-04 17:49

Jeg er en ganske almindelig hverdagskristen med fast daglig bøn og stadig
søgende. Derfor undrer det mig, at der pludselig er opstået så mange
provokerende / tvivlende spørgsmål vedr. dokumentation for kristendommens
berettigelse med udgangspunkt i hvorvidt Jesus var Jesus eller hvorvidt
Nazareth eksisterede og hvornår. det er påfaldende at det især er et par
personer som tydeligst udtrykker deres kværulerende holdninger, eller mangel
på samme. desuden er det slående at disse provokerende / tvivlende
argumenter påfaldende kommer voldsomt til udtryk efter filmen "The passion
of the Christ".

jeg skriver ikke meget her i gruppen da jeg ikke er særligt bibelkyndig og
føler mig noget fortabt i forhold til diskutionerne her som kun syntes
forbeholdt særligt "lærde" personer som slynger om sig med citater fra
Biblen. Som almindelig dødelig føler man sig noget magtesløs her i gruppen.

puha. Det gav lidt luft.

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Mr. W. B. Stellander

Fra : Peter H

Dato : 03-05-04 18:42

"Willy B. Stellander" <educare.ph@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> forbeholdt særligt "lærde" personer som slynger om sig med citater fra
> Biblen. Som almindelig dødelig føler man sig noget magtesløs her i

Tja, jeg syntes nu at der er grundlag for en ny gruppe, dk.livssyn.ateist
eller dk.livssyn.anti-kristendom til alle dem, som prøver at omvende de
kristne til noget andet end kristne.
Denne gruppe er for at lære kristendommen bedre at kende og for at lære
andre kristne at kende. At diskutere kristendom i en kristen gruppe, er vel
for at bestyrke hinanden i troen - for at få en bedre og dybere forståelse
af troen.

Person som kommer til denne gruppe, men som ikke har noget kristent på
hjerte, burde vel holde sig væk. Eller hvad?
Gruppen er vel til for at få konstruktive _kristne_ debatter?

Måske tager jeg fejl...

Peter H....

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-05-04 19:42

"Peter H" <Info@theravada.(dk)> mælte sligt:

> [...]
>hjerte, burde vel holde sig væk. Eller hvad?
>Gruppen er vel til for at få konstruktive _kristne_ debatter?

Ikke udelukkende. Gruppen er til for at diskutere kristendom - den er
ikke forbeholdt kristnes diskussion af kristendom, og som hovedregel tør
jeg nok vove at påstå, at tonen er hårdere kristne imellem end mellem
kristne og ikke-kristne, de sidste par måneder muligvis undtaget.

Hvis man gentagne gange generes af visse personers indlæg og gerne var
dem foruden, kan man jo bare killfiltre selvsamme personer og så
koncentrere sig om de indlæg, man finder det opbyggende at koncentrere
sig om.

>Måske tager jeg fejl...

Bare rolig. Også for det er der tilgivelse.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But what is Evil anyway? Is there reason to the rhyme?
Without Evil there can be no Good,

Fra : Peter H

Dato : 04-05-04 06:55

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:l84d905g73v9jrvmpn591omo1b8m0g7qho@4ax.com...
> [...]
> sig om.

> Bare rolig. Også for det er der tilgivelse.

Heh... Rart at vide

Peter H
"Resistance is futile! - You WILL become happy!"

Fra : Britt Malka

Dato : 03-05-04 19:53

On Mon, 3 May 2004 19:42:18 +0200, "Peter H" <Info@theravada.(dk)>
wrote:

> [...]
>hjerte, burde vel holde sig væk. Eller hvad?
>Gruppen er vel til for at få konstruktive _kristne_ debatter?

Ja, det gør du, og spørgsmålet har for meget kort tid siden været oppe
her i gruppen.

Her er et udpluk af fundatsen:

Alle emner indenfor kristendommen kan tages op i forumet,
lige fra teologiske diskussioner til vidnesbyrd og forbønsønsker.

Eksempler på relevante emner i gruppen:
* Spørgsmål om Bibelen og kristendom generelt.
* Hvad er tro, og hvor kommer troen fra?
* Ser Paulus ned på kvinder?
* Enhver salig i sin tro - bibelsk begrundet eller ej?
* Abort og Bibelen.
* Homoseksuelle og kristendom.
* Tror muslimer og kristne på samme Gud?

Altså en nyhedsgruppe, hvor alle kristendomsrelaterede spørgsmål,
fortællinger, synspunkter og oplevelser kan tages op.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Peter H

Dato : 04-05-04 06:53

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> Ja, det gør du, og spørgsmålet har for meget kort tid siden været oppe
> her i gruppen.

[snip]

Hvor ER du dygtig!

Peter H

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-05-04 22:12

"Peter H" <Info@theravada.(dk)> writes:

> Tja, jeg syntes nu at der er grundlag for en ny gruppe, dk.livssyn.ateist
> eller dk.livssyn.anti-kristendom til alle dem, som prøver at omvende de
> kristne til noget andet end kristne.

Vel er der ej.

Usenet opdeles efter emne, ikke efter holdning.

Og så fatter jeg ikke, at så mange kristne mener, at det skulle være
en dyd at isolere sig. Er vi ikke kaldet til at være Jordens salt?

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-05-04 22:53

I news:m2k6ztjjv3.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

[ ... ]
> Usenet opdeles efter emne, ikke efter holdning.

Det er det nemlig, og det skal vi sandelig ikke have lavet om på!

> Og så fatter jeg ikke, at så mange kristne mener, at det skulle være
> en dyd at isolere sig.

Vi er nu altså mange kristne der ikke ønsker at isolere os

> Er vi ikke kaldet til at være Jordens salt?

Det er præcis hvad vi er.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-05-04 23:02

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> writes:

> Vi er nu altså mange kristne der ikke ønsker at isolere os

Jaeh? Jeg skriver ikke andet.

Mange + mange = dobbelt så mange.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-05-04 03:28

I news:m2oep5i30e.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

> Jaeh? Jeg skriver ikke andet.
>
> Mange + mange = dobbelt så mange.

Skrev du ikke at mange kristne *ønskede* at isolere sig?

Derfor skrev jeg at der altså faktisk også er mange kristne der *ikke*
ønsker at isolere sig.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-05-04 10:07

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> writes:

> Derfor skrev jeg at der altså faktisk også er mange kristne der *ikke*
> ønsker at isolere sig.

Ja?

Mange mennesker er mørke i huden.

Betyder det, at du nødvendigvis må understrege, at mange mennesker
ikke er det?
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-05-04 10:19

I news:m24qqwh86v.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

> Ja?

[ ... ]

Da du åbenbart kun kan se noget negativt i det jeg skrev, så lad os
endelig stoppe her, så det ikke eskalerer ud i en hel masse andet.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-05-04 13:34

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> writes:

> Da du åbenbart kun kan se noget negativt i det jeg skrev, så lad os
> endelig stoppe her, så det ikke eskalerer ud i en hel masse andet.

Nej, nu blev det også lidt fjollet, synes jeg.

Jeg forstod bare ikke behovet for at understrege, at mange kristne
ikke ønsker at isolere sig.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-05-04 17:40

I news:m2y8o8fk2m.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

> Nej, nu blev det også lidt fjollet, synes jeg.
>
> Jeg forstod bare ikke behovet for at understrege, at mange kristne
> ikke ønsker at isolere sig.

Lige som jeg ikke forstod behovet for at understrege, at mange kristne
ønsker at isolere sig.

Med venlig hilsen
Andreas

Fra : Peter H

Dato : 04-05-04 06:59

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message

dk.livssyn.ateist

> Vel er der ej.

okay - okay... godt ord igen

> Usenet opdeles efter emne, ikke efter holdning.
>
> Og så fatter jeg ikke, at så mange kristne mener, at det skulle være
> en dyd at isolere sig. Er vi ikke kaldet til at være Jordens salt?

Det kender jeg ikke liige noget til, men det lyder da interessant....

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-05-04 08:41

Goddag Peter

Den Tue, 4 May 2004 07:53:04 +0200 skrev Peter H om Re: Markant
nyopstået tvivl :

PH> Hvor ER du dygtig!

Hvilket ikke er dit tillfælde: En check på gruppens fundats før du
skrev havde besvaret dit spørgsmål.

Et check på de diskussioner der havde været før du skrev havde
ligeledes besvaret dit spørgsmål.

(hint: Et tak ville have været mere klædeligt i stedet for ironi)

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Willy B. Stellander

Dato : 04-05-04 09:00

Nå. Det var så det jeg fik ud af at skrive her i gruppen. Jeg bøjer nakken
og går herfra i skuffelse og nøjes med i fremtiden at følge debatterne på
sidelinien.

Fra : Peter H

Dato : 04-05-04 15:40

> Nå. Det var så det jeg fik ud af at skrive her i gruppen. Jeg bøjer nakken
> og går herfra i skuffelse og nøjes med i fremtiden at følge debatterne på
> sidelinien.

Se indlæggende som jokes og bring lidt humor ind i det. Læs teksterne med et
smil, så glider det noget nemmere. Lad det ikke gå dig personligt på. Intet
af det er personligt ment. Dem der tager tingene personligt har et problem
med emnet, selvom de nægter pure. Så smil bredt som Jesus og tænd et lille
Guds lys i dit hjerte og prøv igen....