Summasummarum, et par spørgsmål
Fra : Hjalte

Dato : 03-05-04 14:59

Hej gruppe...

Jeg har siddet og kigget lidt på mit regnskab i dag, og der er en del ting
jeg er i tvilv om.
Jeg bruger summasummarum til at lave mit regnskab i.

1) Fortegn.
Jeg syntes hele tiden at fortegnene skifter, og nu er jeg i tvilv om jeg gør
det rigtigt.
Når jeg posterer en udgift i kassekladen, skriver jeg minus (-) foran, og
når jeg posterer en indtægt skriver jeg ikke noget foran.
Og det giver faktisk mening et langt stykke af vejen, men når jeg så kigger
på rapporterne, er det pludselig omvendt.
Er det meningen, eller gør jeg noget forkert?

2) Overskud.
Hvor kan jeg se mit overskud?

3) Oversigten.
Jeg startede min virksomhed 19. januar 2004, men havde først indtægter fra
01. februar.
Så når jeg kigger på oversigten, og vælger mine varesalgskonti, så giver den
en forkert beregning af den forventede indtjening.
Kan man rette det på nogen måde?

Det var vist alt for nu.
På forhånd tak for hjælpen

Fra : Karl Hansen

Dato : 03-05-04 16:22

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så når jeg kigger på oversigten, og vælger mine varesalgskonti, så giver den
> en forkert beregning af den forventede indtjening.

KREDIT er altid med minusfortegn = INDTÆGT
DEBET er uden fortegn = UDGIFT

jeg kender ikke sum*rum men bruger du overstående vil du altid ramme rigtigt

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 20:07

On Mon, 3 May 2004 15:58:44 +0200, "Hjalte" <hjalte@reloaded.dk>
wrote:

> [...]
>på rapporterne, er det pludselig omvendt.
>Er det meningen, eller gør jeg noget forkert?

Hvis du i Funktioner/Indstillinger/Kassekladde har indstillet Summa
til at have en beløbskolonne med udgangspunkt i afstemningskontoen, så
er tal ind på banken, kassen osv positive og ud af samme konti
negative. Grunden til at du så ser dit overskud som et negativt tal er
simplethen at Summa konterer rigtigt inde i maven. Dine indtægtskonti
bliver krediteret for penge ind (overskud) og vi derved ses negative
på dine udskrifter. (f.eks Rapporter/Resultat og Balance), så det
lyder ganske rigtigt det du gør. HVIS ALTSÅ du har sat
Funktioner/Indstillinger/Kassekladde som ovenfor beskrevet

>2) Overskud.
>Hvor kan jeg se mit overskud?

I standard kontoplanen er det konti:
Dækningsbidrag : 2999 (subtotal 1-2999)
Resultat før renter : 29999 (total : 1-29999)
Periodens resultat : 49999 (total : 1-49999)

> [...]
>Så når jeg kigger på oversigten, og vælger mine varesalgskonti, så giver den
>en forkert beregning af den forventede indtjening.

Mjah, æh, det kommer vel an på dels dine begrænsninger i toppen af
"oversigten" og dels hvordan du har sat din kontoplan op og dels
hvordan du har posteret.

Du er nødt til at uddybe.

mvh
Karsten Madsen
www.alsit.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 20:09

On Mon, 03 May 2004 21:06:48 +0200, Karsten Madsen <6 snabela
drosselvej punktum dk> wrote:

>I standard kontoplanen er det konti:
>Dækningsbidrag : 2999 (subtotal 1-2999)
>Resultat før renter : 29999 (total : 1-29999)

Æh ups.
Resultat før renter : 39999 (1-39999)