Optøning af et helt lam
Fra : Bovbjerg

Dato : 03-05-04 14:58

På fredag skal jeg lave helstegt lam. Lammet ligger i fryseren. Hvordan tøs
det bedst op. Det kan jo ikke være i køleskabet. Har du en afprøvet idé, og
hvor lang tid tager det?

m.v.h.
Jens

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-05-04 15:51

Bovbjerg wrote:
> På fredag skal jeg lave helstegt lam. Lammet ligger i fryseren. Hvordan tøs
> det bedst op. Det kan jo ikke være i køleskabet. Har du en afprøvet idé, og
> hvor lang tid tager det?

Det vigtigste er timingen. Lammet skulle gerne være helt optøet på
fredag. Det er ikke så vigtigt at det gøres meget hurtigt, hvis det er
det du tænker på. Det er klart at det tør op udefra og ind. Men så længe
der er en frossen kerne vil resten af lammet holde sig på ca. 0 grader.
Temperaturen vil først stige til det bakterologisk mistænkelig efter at
hele lammet er tøet op. Dvs. på fredag hvor det alligevel skal
tilberedes. Hvor lang tid det tager at tø op ved jeg ikke. Man må kunne
finde nogle retningslinjer for hvor lang tid det tager ud fra vægt og
omgivelsernes temperatur.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-05-04 16:53

David Rasmussen wrote:
> [...]

Min kæreste som har en vis erfaring med den slags tror at det vil tage
ca. 2 døgns tid at optø ved stuetemperatur.

/David

Fra : -V-

Dato : 03-05-04 17:42

David Rasmussen wrote:

> Min kæreste som har en vis erfaring med den slags tror at det vil tage
> ca. 2 døgns tid at optø ved stuetemperatur.

Uden at estimere tidsforbrug skal kodeordet i optøning af så store mængder
frosne varer lige nævnes:

'Luftskifte'.

-V-