Bruge røremaskine til gærdej
Fra : Christian

Dato : 03-05-04 14:53

Hej,

Jeg elsker friskbagt brød, men er tit lidt for doven til at ælte det i lang
nok tid, så det ender med købebrød, og det er egentlig irriterende.

Så vidt jeg ved er det noget med at æltningen aktiverer nogle proteiner
eller sådan noget.

Derfor: kunne man ikke lave en tynd "fordej" der kan røres med en alm.
røremaskine, og derefter tilsætte mel og ælte det igennem med hånden i et
par minutter til aller sidst.

Alternativt: hvad kan anbefales af kraftige køkkenmaskiner der kan ælte
gærdej?

-Christian

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 03-05-04 15:02

"Christian" <krakkoid123@_NOSPAM_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Alternativt: hvad kan anbefales af kraftige køkkenmaskiner der kan ælte
> gærdej?

Min mand og jeg laver med doven glæde grovbrød, boller o.lign. på min mors
20 år gamle Kenwood. Den klarer det let, og brødet smager dejligt

MVH Mette

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 03-05-04 16:38

> Alternativt: hvad kan anbefales af kraftige køkkenmaskiner der kan ælte
> gærdej?
>
> -Christian

Nu hvor vi har apparaterne fremme, så vil jeg da også henvise til min egen
lille kælemaskine http://www.callde.co.uk/KENWOOD_km005_kitchen_machine.htm

Bruger den selv primært til store mængder gærdej

Fra : Ole

Dato : 03-05-04 19:03

> [...]
lang
> nok tid, så det ender med købebrød, og det er egentlig irriterende.

Jeg købte for et stykke tid siden en Bosch MUM7000, den er virkelig god til
at ælte dej og tager fint et par kg. mel. Eneste ulempe er at den støjer ret
meget.

hilsen
OLe

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-05-04 19:37

[Ole | Mon, 3 May 2004 20:03:08 +0200]

>Jeg købte for et stykke tid siden en Bosch MUM7000, den er virkelig god til
>at ælte dej og tager fint et par kg. mel. Eneste ulempe er at den støjer ret
>meget.

Jeg kan kun tilslutte mig - altså til begge dele :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lars Clement

Dato : 03-05-04 19:24

Her i huset er det " Ballerup " der gør arbejdet. Vi er ved at slide nr. 2
op. Den har i mellemtiden skiftet navn til Electrolux. Den tager snildt 2
rugbrød.

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 03-05-04 21:54

> [...]
> Derfor: kunne man ikke lave en tynd "fordej" der kan røres med en alm.
> røremaskine, og derefter tilsætte mel og ælte det igennem med hånden i et

Hvis du dermed mener en almindelig håndmixer ville jeg mene nej. Jeg tror at
en håndmixer bare vil rode rundt mere end den egentlig ælter - prøv evt
(okay, lidt nørdet, men alligevel) at studere hvordan dejen bliver arbejdet
meget mere igennem i en "rigtig" røremaskine.

> Alternativt: hvad kan anbefales af kraftige køkkenmaskiner der kan ælte
> gærdej?

Jeg har for nyligt indkøbt en Kenwood der klarer arbejdet fint. Ved også at
min gamle mor har en tidligere model af samme mærke - der nu kører løs på
tyvende år....altså maskinen, ikke min mor

Hilsen Mads