Spiring af majs
Fra : H.S.

Dato : 03-05-04 14:11

hmrf !
Nu har jeg sået et helt brev majs, ca 20-22 stk i en flødebolle bakke, givet
god jord og vandet og sat i vindueskarmen, og hvad får jeg til gengæld ? - 3
planter !

- Hvad har jeg gjort forkert ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-05-04 16:16

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
givet
> god jord og vandet og sat i vindueskarmen, og hvad får jeg til gengæld ? -

Gør ligesom jeg, band frøfirmaet langt hen. Indtil jeg (med 'kvalitetsfrø')
tilsåede to bakker, den ene stod i skyggen og den anden mere i sol i
drivhuset. Den ene spirede godt, den anden næsten ikke. Desværre fik jeg
rodet sådan med dem, at jeg ikke med sikkerhed kan sige hvilken der havde
stået i sol. Men jeg gætter på, at den i solen bliver overophedet, og at det
er der skoen trykker.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Svane

Dato : 03-05-04 20:29

On Mon, 3 May 2004 15:10:30 +0200, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk>
wrote:

> [...]
>god jord og vandet og sat i vindueskarmen, og hvad får jeg til gengæld ? - 3

Jeg tog majs fra mine planter sidste år og prøvede at så nogle af dem
her i Januar. Ud af 10 såede var der 4 som spirede. Så måske er majs
ikke så nem.

Nu har jeg rigelig med frø så det betyder ikke så meget. Et større
areal af urtehaven skal være majs, det er jo bare at så med meget rund
hånd. Ærgeligt hvis man havde købt dem.

Metoden for frøene var måske også lidt hård, sidst på efteråret lagde
jeg et par kobler ind i fyrrummet. Da de var stenhårde børstede jeg
majsen af og gemte dem i en skuffe.

Det passer vist også med de oprindelige frø jeg købte, der kom 8
planter ud af to breve. Hvad mon landmænd gør? Der ser det da ud til
at alt bliver til store planter?

Mvh
Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-04 20:56

On Mon, 03 May 2004 21:28:45 +0200, Lars Svane
<ccc30994@vip.cybercity.dk> wrote:

>planter ud af to breve. Hvad mon landmænd gør? Der ser det da ud til
>at alt bliver til store planter?

Venter med at så udendørs til jorden er varm nok - majs kræver en ret
varm jord. I et koldt forår, f.eks sidste år, kunne man se mange
majsmarker hvor planterne også enten spirede dårligt eller groede meget
dårligt de første par måneder fordi der havde været for koldt og/eller
vådt.

Nu er det sidste nye at så majs på markerne under plast. En bestemt type
plast som majsen selv kan gro igennem når de bliver store, og som er
biologisk nedbrydeligt så det ikke skal fjernes.
Vi har en hel del hektar med plastdækkede marker vest for byen her. Det
er ikke noget udpræget kønt syn vil jeg sige. Men det er nu lidt
interssant at følge med i sådanne nye tiltag

http://www.gartneriet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-05-04 22:44

> [...]
givet
> god jord og vandet og sat i vindueskarmen, og hvad får jeg til gengæld ? -

Aner det ikke, men her i huset bliver alle "frø" lagt i vand et døgn, og
derefter holdt fugtige i yderligere 3-4-5 døgn til de begynder at ligne
noget, der kunne finde på at spire. Og så kommer de i jord.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-04 20:58

wrote:

> [...]
>god jord og vandet og sat i vindueskarmen, og hvad får jeg til gengæld ? - 3

Har du sørget for huller i bunden af den bakke du såede i? Hvis nej, kan
det være at jorden har været for våd? Våd jord er kold og majs kræver en
del varme for at spire godt.

Eller måske der har været lidt for tørt for længe ad gangen? Fugtigheden
skal holdes rimeligt jævnt - hvis de skiftevis er våde og meget tørre,
så går det ud over spiringen på langt de fleste planter.

Eller måske har du haft frøene liggende for varmt fra du fik dem hjem
til de blev sået? Det har jeg selv været ude for et år - mange af de
ting jeg såede spirede dårligt, fælles var at det var de ting som havde
lagt 3-4 uger i køkkenets 20 grader.

http://www.gartneriet.dk