Andet multimedie
bentjuul 3670
IR CS layer transparency
Fra : Storm

Dato : 03-05-04 13:24

Jeg har altid kunnet cmd/ctrl klikke på et lag i Photoshop og Image
Ready for at få loaded en evt. layer transparency som selection.
Der står i hjælpefilen (som jeg læser det) at det kan man også i CS. Men
det kan jeg bare ikke.
Nogen tip til hvad jeg gør forkert?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-05-04 16:49

Storm skrev:

> Der står i hjælpefilen (som jeg læser det) at det kan man også
> i CS. Men det kan jeg bare ikke.

Jeg kan ikke sige hvorfor du ikke kan gøre det. Vil blot sige, at
jeg ingen problemer har med at gøre det i Photoshop CS på WinXP.
Select > Load Selection > Layer X Transparency er tilgængelig, ikke?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 03-05-04 20:33

> Jeg kan ikke sige hvorfor du ikke kan gøre det. Vil blot sige, at
> jeg ingen problemer har med at gøre det i Photoshop CS på WinXP.
> Select > Load Selection > Layer X Transparency er tilgængelig, ikke?

Jo, så vælges det afmaskede område med en firkantet box omkring, det
samme som når jeg cmd klikker på laget.
Jeg kan faktisk ctrl klikke på min maske og så vælge "Set selection to
layer mask", så gør den det, det kan jeg selvfølgelig godt bruge, bare
ikke sådan det skulle være.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-05-04 21:02

Storm skrev:

> Jo, så vælges det afmaskede område med en firkantet box
> omkring, det samme som når jeg cmd klikker på laget.

Ok.

> Jeg kan faktisk ctrl klikke på min maske og så vælge "Set
> selection to layer mask", så gør den det, det kan jeg
> selvfølgelig godt bruge, bare ikke sådan det skulle være.

Ctrl-tasten i Mac OS må i så fald svare til et højreklik i
Windows, for jeg kan også højreklikke på en lagmaske og vælge
'Set Selection To Layer Mask', men det er hurtigere at trykke
Ctrl-tasten ned og klikke på lagmasken. Underligt at det ikke
virker hos dig. Det forstår jeg umiddelbart ikke en meter af.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 03-05-04 21:48

> Ctrl-tasten i Mac OS må i så fald svare til et højreklik i
> Windows,

Ja, som regel.

> [...]
> Ctrl-tasten ned og klikke på lagmasken. Underligt at det ikke
> virker hos dig. Det forstår jeg umiddelbart ikke en meter af.

Sådan ser det ud:
<http://home19.inet.tele.dk/storms/IR_CS_layer_select.gif>

Nå nu klarer jeg mig med Set Selection To Layer Mask - jeg har slettet
preferencer og settings og jeg har trawlet indstillinger igennem, med en
fornemmelse af en kvajeting, men jeg kan ikke se det.
Min kollega der også har fået CS, har samme problem.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-05-04 22:16

Storm skrev:

> Sådan ser det ud:
> <http://home19.inet.tele.dk/storms/IR_CS_layer_select.gif>

Hov, vent nu lige lidt. Jeg har hidtil siddet og prøvet i Photoshop CS
og det virker, som det altid har gjort, men noget har ændret sig i
ImageReady, for jeg får den samme firkant (kaldes åbenbart Layer Edges
ifølge View > Show) som du gør, når jeg kun Ctrl + klikker på lagmasken:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/cs/ctrl_plus_klik.png>.

Hvis jeg derimod trykker både Ctrl og Alt ned, og derefter klikker på
lagmasken, så får jeg en myresti som i Photoshop:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/cs/ctrl_plus_alt_plus_klik.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 04-05-04 08:06

> [...]
> ImageReady, for jeg får den samme firkant (kaldes åbenbart Layer Edges
> ifølge View > Show) som du gør, når jeg kun Ctrl + klikker på lagmasken:

Og det svarer jo ikke til hjælpefilens forklaring:

"___
To load a layer or layer mask's boundaries as a selection:

Do one of the following:
In the Layers palette, Ctrl-click (Windows) or Command-click (Mac OS)
the layer or layer mask thumbnail.

To add the pixels to an existing selection, press Ctrl+Shift (Windows)
or Command+Shift (Mac OS), and click the layer or layer mask thumbnail
in the Layers palette.

To subtract the pixels from an existing selection, press Ctrl+Alt
(Windows) or Command+Option (Mac OS), and click the layer or layer mask
thumbnail in the Layers palette.

To load the intersection of the pixels and an existing selection, press
Ctrl+Alt+Shift (Windows) or Command+Option+Shift (Mac OS), and click the
layer or layer mask thumbnail in the Layers palette.
"__

> Hvis jeg derimod trykker både Ctrl og Alt ned, og derefter klikker på
> lagmasken, så får jeg en myresti som i Photoshop:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/imageready/cs/ctrl_plus_alt_plus_klik.png>

Tak Thomas - tænkte jo nok du fandt en løsning.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-05-04 13:41

Storm skrev:

> Og det svarer jo ikke til hjælpefilens forklaring:

Nej, det tyder det ikke på og det er i så fald for dårligt.
Har lige prøvet at spørge i Adobes Photoshop-forum, hvor der
jo da sidder nogle hoveder fra Adobe, som måske kan komme med
noget mere info. Måske gør vi et eller andet galt, men jeg
tror nu pt. mest på, at hjælpefilen er forkert, for det er
set før.

--
Hilsen
Madsen