kapitalpension
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-05-04 09:14

Hej NG.

Jeg har en kapitalpension i min bank, som jeg ikke har indbetalt på i lang
tid da jeg har en anden og meget bedre ordning ifb. mit arbejde.

Kan jeg opsige den kapitalpension jeg har i banken ?
Hvad kommer det til at koste mig ?
Kan jeg overflytte det til den nuværende ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Anders [8000]

Dato : 04-05-04 19:16

> Kan jeg opsige den kapitalpension jeg har i banken ?

Ja, hvis det er en privat ordning (altså IKKE arbejdsgiver)

> Hvad kommer det til at koste mig ?

60% af indestående i afgift til staten.

Fra : Ivar

Dato : 07-05-04 15:35

Christian B. Andresen skrev:

> Kan jeg overflytte det til den nuværende ?

Jeg gætter på, at den pensionsordning du har med dit arbejde er
ratepension. Forskellen er, at kapitalpensionen kan udbetales på
en gang, mens ratepension udbetales over en årrække. For nogle
år siden blev fordelen ved indbetaling til kapitalpension forringet.
Utvivlsomt fordi at staten bedre kan sænke ydelserne i folkepensionen
til en der får ratepension, end til en der får kapitalpension, hvor
alle pengene principielt kan bruges på en dag.

Der ikke noget om, at der forskellige regler for pensioner
der indbetalt med arbejdsgiver og privat indbetalte, og at det
derfor er en klam fidus at flytte penge fra en privat pension til
en under en firma-ordning?

Ivar

Fra : Brian

Dato : 19-05-04 21:03

> Jeg gætter på, at den pensionsordning du har med dit arbejde er
> ratepension. Forskellen er, at kapitalpensionen kan udbetales på
> en gang, mens ratepension udbetales over en årrække.

Det er langt fra sikkert at den der betales via arbejdsgiver er en
ratepension. Det er højst sandsynligt en blanding af Rate, kapital og
livrente.

Jeg håber ikke du indbetaler noget frivilligt til ordningen via din
arbejdsgiver. Pensionsselskabet trækker op til 11½% af det indbetalte i
administrationsomkostninger! Banken tager 0 % (dog investeringsomkostninger,
men det kommer aldrig i nærheden af pensionsselskabernes omkostninger).
Med frivilligt mener jeg udover det der står i din overenskomst, du skal
indbetale.

> [...]
> til en der får ratepension, end til en der får kapitalpension, hvor
> alle pengene principielt kan bruges på en dag.

Hmmm, det er korrekt, at indbetalingerne fik mindre fradrag, men staten
sænker da ikke folkepensionens grundbeløb fordi man har en ratepension?
Kapitalpensionen skal netop også bruges til at man kan får pensionstillægget
fra det 65. år til 70. år.
Derudover er der jo den kæmpe fordel i beskatningen af investeringerne!

> [...]
> der indbetalt med arbejdsgiver og privat indbetalte, og at det
> derfor er en klam fidus at flytte penge fra en privat pension til

Det fatter jeg slet ikke??? Er der ikke forskellige regler på arbejdsgiver
betalte og privat betalte?
Prøv at se på modregning i efterløn og ophævelse af ratepension i utide!
Den må du gerne uddybe lidt.

Mvh
Brian

---