Fraflytn. af lejligh. opgørelse
Fra : MAndersen

Dato : 03-05-04 07:52

Spg. har sikkert været stillet før men...

En dame bor i lejlighed, og har boet der i mange år. Der har været flere
konflikter, bl.a. om forbruget i lejligheden.
Den private udlejer, har opkrævet regning på forbrug, der har været større
end vi bruger i vores hus, med 5 personer.

Nu skal hun flytte i anden bolig, og da udlejer er en skovl, forsøger vi at
forberede os på diverse kommende konflikter.

Hun er flyttet her pr. 1. maj. Hvor længe skal/må der gå, inden hun får
opgørelse over hvad der evt skal betales/tilbagebetales, af indskud. ?
Udlejer har oplyst, at han ikke kan sende opgørelse over forbrug, før det
bliver aflæst af værkerne, om ca. 3/4 år. Det kan vel ikke passe?

Hvis udlejer driller, er der så et nævn eller instans man kan gå til?

MAndersen

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 03-05-04 09:02

> Hun er flyttet her pr. 1. maj. Hvor længe skal/må der gå, inden hun får
> opgørelse over hvad der evt skal betales/tilbagebetales, af indskud. ?

14 dage
> Udlejer har oplyst, at han ikke kan sende opgørelse over forbrug, før det
> bliver aflæst af værkerne, om ca. 3/4 år. Det kan vel ikke passe?

nej!

> Hvis udlejer driller, er der så et nævn eller instans man kan gå til?

beboerklagenævnet

Fra : Brian A.

Dato : 03-05-04 12:02

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> nej!

Hvordan skal udlejer ellers vide hvor meget forbruget koster, hvis ikke han
selv skal vente på opgørelsen?

Fra : Claus Fabritius

Dato : 06-05-04 08:37

> 14 dage

Hvad baserer du dit svar på? Jeg ved at praksis er anderledes andre steder.
Min arbejdsskiver siger op til 6 uger.

> nej!

Hvorfor ikke? Hvordan kan det opgøres, når man ikke kender prisen for
forbruget?
--
Claus Fabritius
Uno Turbo i.e. Racing

Fra : Brian A.

Dato : 03-05-04 10:13

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse
> bliver aflæst af værkerne, om ca. 3/4 år. Det kan vel ikke passe?

Jo, desværre. Loven lyder noget lign.:
Udlejer skal senest 3måneder efter modtagelse af opgørelsen have sendt den
videre til lejer, ellers mister udlejer sin ret til at kræve merbetaling.
Jeg har lige været ude for det samme. Fraflyttede november 2003, fik
opgørelsen april 2004. Aflæsningen blev foretaget i Februar, af
Varmemesteren, udlejer modtog regnskabet 2dage før jeg modtog det, hurtigere
kunne udlejer nærmest ikke gøre det.

Fra : Gerner

Dato : 03-05-04 11:24

On Mon, 3 May 2004 08:51:47 +0200, "MAndersen" <ups@post.uk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Spg. har sikkert været stillet før men...
>
>En dame bor i lejlighed, og har boet der i mange år. Der har været flere
>konflikter, bl.a. om forbruget i lejligheden.

Hvordan det ? Er der ikke målere på forbrugssteder/apparater ?
Ellers må/skal der være regler for beregningerne.

> [...]
>
>Nu skal hun flytte i anden bolig, og da udlejer er en skovl, forsøger vi at
>forberede os på diverse kommende konflikter.

Nej, det har i ikke gjort godt nok. Inden eller meget snart efter fraflytning
har lejer krav på at gennemgå lejligheden med udlejer og egne vidner for at
konstatere hvad der skal repareres/udskiftes m.m. og hvor en uenighed kan sendes
til huslejenævn. Så skynd jer at få det aftalt med det syn.

> [...]
>Udlejer har oplyst, at han ikke kan sende opgørelse over forbrug, før det
>bliver aflæst af værkerne, om ca. 3/4 år. Det kan vel ikke passe?

14 dage og en aflæsning af varmemålere uden for den sædvanlige aflæsning kan man
bestille og betale sig fra.

>Hvis udlejer driller, er der så et nævn eller instans man kan gå til?

Huslejenævn ved privat udlejning.

--
Gerner
1147WU/5396hrs

Fra : Brian A.

Dato : 03-05-04 12:32

Der står nu noget andet her: http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=65

Fra : Gerner

Dato : 03-05-04 12:59

On Mon, 3 May 2004 12:32:23 +0100, "Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse

>kan man
>
>Der står nu noget andet her: http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=65

Totalt ligegyldigt.
Man kan til enhver tid aftale med aflæsningsfirmaet om en slutaflæsning.

--
Gerner
1147WU/5396hrs

Fra : jens v

Dato : 03-05-04 14:09

> [...]
<Ask-for-it@This-is-invalid.com>

> Totalt ligegyldigt.
> Man kan til enhver tid aftale med aflæsningsfirmaet om en slutaflæsning.

Og hvis der er 200 lejligheder skal man betale for at få dem læst af også,
da de målere som sidder i de enkelte lejligheder er forholdsmålere. Det er
ikke sikkert at eks. 10 streger koster det samme hvert år.
mvh jens

Fra : Gerner

Dato : 03-05-04 17:34

On Mon, 3 May 2004 15:08:46 +0200, "jens v" <jens_verner@yahoo.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>da de målere som sidder i de enkelte lejligheder er forholdsmålere. Det er
>ikke sikkert at eks. 10 streger koster det samme hvert år.

§ 37 handler om det enkelte lejemål. Der forefindes ingen forholdstal for varme
og varmt vand.

--
Gerner
1147WU/5396hrs

Fra : jens v

Dato : 04-05-04 10:05

> [...]
> dk.videnskab.jura:

> § 37 handler om det enkelte lejemål. Der forefindes ingen forholdstal for

I det virkelige liv foretager Brunata en aflæsning af de kaloriemålere som
er monteret på hhv. det varme vand og radiatorene. Det giver så et samlet
forbrug på x antal kalorier/streger. Herefter kigger de på hvad den samlede
udgift for alle lejlighederne har været, alt inkl. Så dividerer de antal
kroner med antal stregen og får så en pris pr. streg, som der så afregnes
efter. Og hvis du vil have afregnet når det passer dig må du betale for en
total aflæsning, eller vente til den årlige opgørelse.

mvh jens v

Fra : Gerner

Dato : 04-05-04 13:32

On Tue, 4 May 2004 11:05:29 +0200, "jens v" <jens_verner@yahoo.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>efter. Og hvis du vil have afregnet når det passer dig må du betale for en
>total aflæsning, eller vente til den årlige opgørelse.

Der findes andre aflæsningsfirmaer end målerfabrikanten.
Du forstår åbenbart ikke at et slutaflæsningsregnskab for een lejlighed sagtens
kan indgå i årsregnsakbet for den samlede ejendom. Skæringsdatoen er
fraflytningsdagen og da flere varmeselskaber regulerer energipriserne 4 gange
årligt, så skal den store regnestok alligevel frem for at udskrive regningen til
den fraflyttede lejer. (afregnet i første omgang med udlejer)

--
Gerner
1148WU/5401hrs

Fra : jens v

Dato : 05-05-04 09:45

> [...]
> dk.videnskab.jura:

Det

> Der findes andre aflæsningsfirmaer end målerfabrikanten.

Det er rigtig.

> Du forstår åbenbart ikke at et slutaflæsningsregnskab for een lejlighed
sagtens
> kan indgå i årsregnsakbet for den samlede ejendom.

Nej

Skæringsdatoen er
> fraflytningsdagen og da flere varmeselskaber regulerer energipriserne 4
gange
> årligt,

Skal man så aflæse 4 gange årlig?

så skal den store regnestok alligevel frem for at udskrive regningen til
> den fraflyttede lejer. (afregnet i første omgang med udlejer)
>
> --
Det er rigtig at skæringsdagen er fraflytningsdagen hvor der foretages en
aflæsning, men slutregnskabet laves normalt kun en gang om året hvis du bor
i lejlighed med enten fordampningsmåler eller kaloriemåler. Hvis du har egen
"hovedmåler" eks. naturgas eller fjernvarme, afregnes som regel direkte til
leverandøren.

Fra : Gerner

Dato : 05-05-04 09:57

On Wed, 5 May 2004 10:44:55 +0200, "jens v" <jens_verner@yahoo.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>"hovedmåler" eks. naturgas eller fjernvarme, afregnes som regel direkte til

Spørg vitera, som jeg har gjort og snus til virkeligheden en dag.

--
Gerner
1153WU/5428hrs

Fra : jens v

Dato : 05-05-04 10:23

> [...]
in
> dk.videnskab.jura:

> Spørg vitera, som jeg har gjort og snus til virkeligheden en dag.

Nu har jeg snuset.

Klippet fra viterras hjemmeside.

SP. Er det aflæste forbrug i kroner?
SV. Nej. doprimo registrerer forbruget i delinger.

SP. Hvordan reagerer målerne på at blive tildækket?
SV. Når en radiator og/eller måler er 'lukket inde' eller tildækket,
registrerer måleren det som et ekstra forbrug, fordi radiatoren ikke kan
slippe af med varmen. Det koster ekstra på varmeregningen

Bare disse to oplysninger viser klart at forbruget måles i enheder som
intet har med kroner at gøre. Det vil sige at hvis du ikke har alle enheder
fra alle lejligheder kan du ikke regne prisen ud. Du skal altså for at kunne
afslutte et varmeregnskab lave en total aflæsning for alle lejligheder for
at få alle enhederne med i den forholdsberegning der skal foretages. Forstod
du det nu? Hvis du ikke gjorde er her et link som forklarer lidt om de
principper der glæder ved fordeling af energiudgifter.
http://www.viterra-es.dk/20765.html
Bemærk iøvrig at Viterra/Clorius også laver målere.

mvh jens

Fra : Gerner

Dato : 05-05-04 12:29

On Wed, 5 May 2004 11:22:42 +0200, "jens v" <jens_verner@yahoo.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>fra alle lejligheder kan du ikke regne prisen ud. Du skal altså for at kunne

For en absolut slutbemærkning om dette, for du er helt på vildspor, så kender
varmeværket den aktuelle pris på den leverance de har leveret til flyttedagen,
og der skal blot aflæses på fællesmåler og antal enheder, så regner de ud hvad
udlejer skal/har betalt og sender det til udlejer som sender det til lejer.
Som sagt så koster det, måske mere end det smager.

> [...]
>principper der glæder ved fordeling af energiudgifter.
>http://www.viterra-es.dk/20765.html
>Bemærk iøvrig at Viterra/Clorius også laver målere.

Når jeg skriver "Spørg vitera," så mener jeg Spørg vitera.
bye.

--
Gerner
1156WU/5441hrs

Fra : jens v

Dato : 05-05-04 13:13

> [...]
> Som sagt så koster det, måske mere end det smager.

Forstod

> Når jeg skriver "Spørg vitera," så mener jeg Spørg vitera.

Du er dog et mest påståelige menneske jeg nogensinde har stiftet bekendskab
med. Hvis du kigger på Viterra`s hjemmeside underbygger det 100% den jeg har
skrevet. Jeg har ikke kunne finde vitera, men det må vist også være et lidt
lyssky firma hvis de afregner efter de kun har aflæst een lejlighed. Prøv at
følge det link jeg har lagt til dig, læs og forstå hvad der står og fortæl
mig så hvordan nogen overhovedet kan afregne uden alle streger for alle
lejligheder er med. Kig på Brunatas hjemmesede og se det samme.
Jeg har dog aldrig i hele min kariere hørt at det kan lade sig gøre. Hvis du
kan klare det, er jeg sikker på du kan få et utrolig godt betalt job hos
Brunata, Clorius eller Viterra. Det er rigtig du kan forlange en opgørelse
når du fraflytter en lejlighed, men så skal du altså også betale for en
slutaflæsning, hvor alle lejemål skal aflæses og forbruget gøres op, og her
bliver de fleste lidt bløde i knæene og kan så godt vente til det endelige
regnskab foreligger.
Det er derfor det hedder varmefordelingsmålere.

mvn jens v

Fra : JS

Dato : 03-05-04 12:58

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse
> "Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse

> kan man
>
> Der står nu noget andet her: http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=65

Der står så vidt jeg kan se ikke noget om fraflytning.
Man kan betale for at få aflæst målerne med fraflytning, men den endelige
opgørelse skal man under alle omstændigheder vente på.

Fra : Gerner

Dato : 03-05-04 20:30

On Mon, 3 May 2004 13:58:05 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>Man kan betale for at få aflæst målerne med fraflytning, men den endelige
>opgørelse skal man under alle omstændigheder vente på.

Tja, det bliver jo ikke til så meget. 3 a 4 måneder efter udlejer har fået
endelig opgørelse, ellers kan han ikke kræve betaling.
Ellers ville det være totalt meningsløst at betale for slutaflæsningen.
(og varmeværkets opgørelse til udlejer lader ikke vente på sig efter en
slutaflæsning)
Ellers spørg vitera, de kan alt sådan noget.

--
Gerner
1148WU/5401hrs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-04 11:36

Gerner skrev:

> [...]
>konstatere hvad der skal repareres/udskiftes m.m. og hvor en uenighed kan sendes
>til huslejenævn. Så skynd jer at få det aftalt med det syn.

.... eller også mister udlejer bare sin ret til at opkræve
betaling for eventuelle reparationer, så det er sådan set ikke
lejerne der har travlt med at få afholdt syn.

--
Bertel

Fra : Gerner

Dato : 03-05-04 12:57

On Mon, 03 May 2004 12:35:46 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>... eller også mister udlejer bare sin ret til at opkræve

Åhnej, udlejer har 14 dage til at skrive regningen, og uden kontrol kan det
blive til en del, bla.a. de ting der ikke skal betales for, nemlig naturlig slid
og ælde.

>betaling for eventuelle reparationer, så det er sådan set ikke
>lejerne der har travlt med at få afholdt syn.

Naturligvis skal lejeren incl. vidner lave et syn med udlejer, så regningen ikke
bliver saltet.

Det er en rigtig dårlig ide ikke at følge nedenstående.:

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet
af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at
udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end
den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed, skal
udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til
at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal
udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at
deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en
fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

--
Gerner
1147WU/5396hrs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-04 13:18

Gerner skrev:

>Åhnej, udlejer har 14 dage til at skrive regningen, og uden kontrol kan det
>blive til en del, bla.a. de ting der ikke skal betales for, nemlig naturlig slid
>og ælde.

Du har ret.

--
Bertel

Fra : JS

Dato : 03-05-04 13:23

> [...]
er
> forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen.

Denne kan udsættes til 3 mdr. i henhold til en eller anden undtagelses-§...

Fra : Gerner

Dato : 03-05-04 13:47

On Mon, 3 May 2004 14:23:25 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse
><nospamius@lundhansen.dk>

>er
>
>Denne kan udsættes til 3 mdr. i henhold til en eller anden undtagelses-§...

Nej, undtagelsen, som er den eneste, står lige efter i stk. 2.

--
Gerner
1147WU/5396hrs

Fra : JS

Dato : 03-05-04 15:02

> On Mon, 3 May 2004 14:23:25 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
> dk.videnskab.jura:

> Nej, undtagelsen, som er den eneste, står lige efter i stk. 2.

Det er jeg helt sikker på at jeg har ret i. Jeg kan dog ikke huske
grundlaget herfor, men det er noget med at, hvis der er grundlag for at mene
at fejlen/manglen/misligholdelsen ikke kan opdages ved et normalt flyttesyn,
kan perioden hvor udlejer kan gøre krav øges til 3 mdr.

Jeg leder lige lidt

Fra : JS

Dato : 03-05-04 15:20

> [...]

der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen.

> Nej, undtagelsen, som er den eneste, står lige efter i stk. 2.

Der står lidt her:
http://tinyurl.com/355y7
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=d237cfd424bee1fa&seekm=agsc83%242ehc%241%40news.cybercity.dk#link3

Læs resten af tråden

Fra : Gerner

Dato : 03-05-04 17:23

On Mon, 3 May 2004 16:19:58 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse

>der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen.

> [...]
Ikke tale om, kom med et lovgrundlag.
Du fik det rigtige af mig.

--
Gerner
1147WU/5396hrs

Fra : JS

Dato : 03-05-04 17:32

> [...]
>
>http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=d
237cfd424bee1fa&seekm=agsc83%242ehc%241%40news.cybercity.dk#link3

Det var da noget af en tone - det var altså venligt ment at du skulle læse
resten af den tråd jeg linker til. Lovgrundlaget står deri. Camilla Scharff
plejer at have styr på den slags. Jeg er ikke jurist, men jeg har en
lejekontrakt liggende, hvor en udlejer har gjort brug af denne
undtagelsesregel efter rådgivning fra en professor i lejeret (eller hvad det
nu hedder...) og det er derfor jeg ved at jeg har ret i at den kan undviges.
Vi er dog ved at være semi-off-topic, idet det her ikke har noget med det
oprindelige spørgsmål at gøre, medmindre undtagelsesreglen er anvendt i
spørgerens lejekontrakt.

Fra : Gerner

Dato : 04-05-04 09:53

On Mon, 3 May 2004 18:32:16 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>Vi er dog ved at være semi-off-topic, idet det her ikke har noget med det
>oprindelige spørgsmål at gøre, medmindre undtagelsesreglen er anvendt i

Aner ikke hvad du snakker om. Giv mig den § der undtager udlejers pligt til at
sende en opgørelse over flyttevedligeholdelse inden 2 uger, Bortset fra § 98
stk. 2.

--
Gerner
1148WU/5401hrs

Fra : JS

Dato : 04-05-04 12:16

> [...]
til at
> sende en opgørelse over flyttevedligeholdelse inden 2 uger, Bortset fra §

Så længe du ikke taler pænt til mig gider jeg ikke give dig en skid, for at
blive i samme tone som du lægger op til!
Min kommentar handlede ikke om opgørelsen over flyttevedligeholdelse men
derimod om den efterfølgende indsigelsesperiode fra udlejers side. Så længe
jeg ved at jeg har ret er jeg egentlig ligeglad med hvad du synes. EOD

Fra : Gerner

Dato : 04-05-04 13:24

On Tue, 4 May 2004 13:16:00 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Så længe du ikke taler pænt til mig gider jeg ikke give dig en skid, for at
>blive i samme tone som du lægger op til!

Nåh, er førkenen blevet fornærmet, oooooooooooooooh dog oooooooooooooooh dog
Det kan jo altid bruges til at trække røven til sig, når man ikke kan fremvise
§§§.
Nåh, lille du da da.

> [...]
>jeg ved at jeg har ret er jeg egentlig ligeglad med hvad du synes. EOD

Der findes ingen indsigelsesperiode for udlejer. Han er tvunget til at aflevere
regnskabet over flyttevedligeholdelsen inden 2 uger for at kunne få evt. penge
for arbejdet.

Forstod du den frøken fornem ?

--
Gerner
1148WU/5401hrs

Fra : JS

Dato : 04-05-04 19:06

> [...]
aflevere
> regnskabet over flyttevedligeholdelsen inden 2 uger for at kunne få evt.

Ja nu bryder jeg alligevel min EOD, men ovenstående har jeg ikke på noget
tidspunkt været uenig i. Men som sagt, jeg har lagt alle § frem, du kan jo
blot ikke finde ud af at tyde dem. Hvis lejer skriver under på at perioden
hvor udlejer kan fremkomme med krav ifm misligholdelse er forlænget til max.
3 mdr. er denne aftale bindende. At flytteregnskabet skal afleveres senest 2
uger efter fraflytning er fuldstædnig korrekt, men herefter kan udlejer
komme med krav, hvis der findes fejl inden for max. 3 mdr såfremt dette er
aftalt.

Fra : Gerner

Dato : 04-05-04 20:58

On Tue, 4 May 2004 20:05:58 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>tidspunkt været uenig i. Men som sagt, jeg har lagt alle § frem, du kan jo

Det er løgn. Du begyndte med at undsige den paragraf fra lejeloven jeg har
citeret.

> [...]

>komme med krav, hvis der findes fejl inden for max. 3 mdr såfremt dette er

Kan du ikke lige pege på de §§ du har fremlagt så jeg kan tyde dem.
Er der et indlæg der er forsvundet ?
Du skal ikke komme med links til noget fra forumsider eller lign. LLO eller
familieadvokaten m.m.
§§ betyder citater fra lovgivningen. I dette tilfælde vil jeg skyde på lejeloven
eller boligreguleringsloven.

Noget andet er at hvis nogen giver udlejer videre beføjelser en lejeloven
medgiver, så er vedkommende en idiot.

Udlejer har § 98 stk.2 en undtagelse til reglen om at fremsende opgørelsen inden
2 uger fra flyttedag.

[...]

Misligholdelse kommer slet ikke ind i billedet når lejer er fraflyttet.
Derimod kan ovenstående citat give udlejer ret til at få en tvist om opgørelsens
punkter afgjort ved huslejenævn eller boligret før en opgørelse skal sendes til
lejer.
Der kan sagtens gå flere år med forhandlinger.

Så gå du bare tilbage til oed.

--
Gerner
1153WU/5428hrs

Fra : MAndersen

Dato : 03-05-04 14:09

> [...]
>
> Hvordan det ? Er der ikke målere på forbrugssteder/apparater ?
> Ellers må/skal der være regler for beregningerne.

Jo, der sidder målere. Men der har været en stor læk i et rør et sted i
huset, hvilket har medfødt at der et år kom en ekstra stor regning.
Denne del er damen dermed blevet gjort til del af, selvom det ikke var i
hendes lejlighed, eller hun i øvrigt havde mulighed for at se skaden.
Udlejer bor også selv i huset, og i huset er endvidere et butikslejemål.

MAndersen