OpenOffice eller NeoOffice
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-04 02:00

Hej

Nu, da jeg får den nye G4/1,4ghz maskine, skal jeg til at overveje,
hvilken officepakke, jeg vil bruge... MS programmer vil være bandlyst på
X. Derfor har jeg downloaded både OpenOffice 1.1.0 og NeoOffice til OS
X. OpenOffice kræver jo X11, så den er også hentet. - Det vil blive ren
OS X på HD 1 og ren OS 9.2.2 på HD 2, hvor jeg så indtil videre desværre
nok bliver nødt til at fortsætte med MSO 2001 - af hensyn til det
konverteringsarbejde, som jeg også af og til laver.

MEN - Det ser ud til, at der nu er _to_ versioner af OpenOffice til OS X...

ooo103darwingm.dmg.gz
- og
OOo_1.1.0_031006_MacOSX_install_en.tar.gz*)

- Hvilken af de to pakker bør jeg vælge? - Det ser ud til, at det kun er
'ooo103darwingm', der kræver X11 for at kunne bruges på X, mens
'OOo_1.1.0_031006_MacOSX' tilsyneladende kan installeres og køre uden X11.

*) Der forventes en ny ver. 1.1.1 i løbet af den næste uges tid eller så...

På OO's hjemmeside anbefales det at bruge 'darwingm' +
'Start_OpenOffice.org', mens Apple tilsyneladende selv anbefaler at
bruge en udvidelse, der hedder 'X11 Launcher Extension 1.0', som jeg ikk
kan finde / downloade via det download link, der er på Apples X11 sider...

En anden launcher, som OO's site nævner er 'X11Launcher' (ver. 1.x), men
hvilket passer bedst sammen, og er det en fordel at bruge den ene
fremfor den anden? - 'OOo_1.1.0_031006' er noget større - 173mb - end
'darwingm' på kun 73mb, mens Neoffice er oppe på 113mb i installeren....

NeoOffice skriver selv, at den er ret meget begrænset i div. filformater
- understøtter stort set kun sig selv + Word og RTF.

Udover den større officepakke skal jeg selvfølgelig have vores eget
program Nisus Writer Express, som lige nu er kåret som et af de bedste
nye TB programmer til OS X af MacUser UK...

Hvem har erfaringer med hvad af de større open source programmer - Tips
og tricks modtages gerne...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-05-04 14:18

> Hvem har erfaringer med hvad af de større open source programmer - Tips
> og tricks modtages gerne...

Jeg kan anbefale både OOo og Neo.

OOo 1.1.1 kan lettest hentes hos apple. Den er meget let at sætte op:

http://www.apple.com/downloads/macosx/unix_open_source/

NeoOffice har jeg også prøvet, og den har helt klare fordele i.f.m.
brugen af de alm. fonte og æble tasten som genvejstast. (I X11 bruges
ctrl. tasten til genveje.)

--
Mvh Martin

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 03-05-04 14:22

Erik Richard Sørensen wrote:

> - Hvilken af de to pakker bør jeg vælge? - Det ser ud til, at det kun er
> 'ooo103darwingm', der kræver X11 for at kunne bruges på X, mens
> 'OOo_1.1.0_031006_MacOSX' tilsyneladende kan installeres og køre uden X11.

nej! fra http://porting.openoffice.org/mac/

August 18, 2003: Development of OpenOffice.org 1.x on Mac OS X has been
limited to X11. All development of Quartz and Aqua versions has been
postponed to OpenOffice.org 2.x with expected delivery in late 2005 to
early 2006. See the timeline for details.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-04 06:21

Hej Ole

OK, det lille afsnit forbigik min opmærksomhed, - jeg syntes ellers, jeg
havde læst det hele...

- Men hvilken af de to ver. er bedst?

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-04 15:48

Hej Ole

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 03-05-04 16:32

> [...]
> 'ooo103darwingm', der kræver X11 for at kunne bruges på X, mens
> 'OOo_1.1.0_031006_MacOSX' tilsyneladende kan installeres og køre uden X11.

Du skal vælge ooo103darwingm.dmg.gz, den anden er et test-build af
OpenOffice 1.1 fra oktober sidste år.

> *) Der forventes en ny ver. 1.1.1 i løbet af den næste uges tid eller så...

Det har der stået på mac- siden < http://porting.openoffice.org/mac >
siden 29. marts, så det er ikke lige til at sige hvornår der kommer en
endelig version af OO.o 1.1(.1) til OS X. Der er dog kortere tid til at
den kommer, end der har været.

> [...]
> kan finde / downloade via det download link, der er på Apples X11 sider...

Jeg ved ikke noget om X11launcher, men "Start OpenOffice.org" virker
fint.

> [...]
>
> NeoOffice skriver selv, at den er ret meget begrænset i div. filformater
> - understøtter stort set kun sig selv + Word og RTF.

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge OO.o 1.1 under X11, før den kommer i
en stabil udgave, det giver både de ulemper der er forbundet med
betasoftware generelt plus de ulemper der trods alt er ved at bruge
programmer under X11 (klippe-klistre, træk-og-slip mm). Så valget er
reelt mellem OO.o 1.0.3 og NeoOffice (der også er en afart af OO.o
1.0.3).

NeoOffice kører som et normalt program i OS X, så det er let
klippe-klistre med andre programmer virker helt normalt, det bruger også
normale tastaturgenveje (med æble-tasten). NeoOffice bruger også de
skrifter der er installeret under OS X, selvom det nogle gange har lidt
problmer med at skelne mellem fed og kursiv. Ulempen er så at det bruger
ca. dobbelt så meget RAM som X11 versionen inklusive X11 selv.

Med X11 versionen er det lidt mere besværligt at klippe-klistre med
andre programmer og tastaturgenvejene bruger crtl istedet for æble. X11
versionen ser heller ikke så pæn ud som NeoOffice da den ikke bruger Os
X'es indbyggede skriftudglatning. Import og export af dokumenter er det
samme i de to udgaver.

Hvis du bruger andre programmer X11 så vil jeg anbefale X11 versionen,
ellers tror jeg du vil være mest tilfreds med NeoOffice på trods af det
højere RAM forbrug, da NeoOffice mest ligner et normalt
Macintosh-program.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-04 19:24

Hej Magnus

Takker - både dig og andre. - Det ser så ud til, at NeoOffice vil være
det bedste valg sammen med den AppleWorks 6.2.xUS, jeg allerede har
liggende, så burde jeg være dækket ind - også mht. konverteringer et
langt stykke.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 04-05-04 12:00

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]

> - og
> OOo_1.1.0_031006_MacOSX_install_en.tar.gz*)

> - Hvilken af de to pakker bør jeg vælge?

Den der er i "stable"! sidst jeg tjekkede var oo 1.1.x til darwin
stadig kun i unstable. Tro mig det ønsker du ikke rode med.

> - Det ser ud til, at det kun er
> 'ooo103darwingm', der kræver X11 for at kunne bruges på X, mens
> 'OOo_1.1.0_031006_MacOSX' tilsyneladende kan installeres og køre uden X11.

Den kører osse under X11, de nævner det formegenlig blot ikke fordi,
at der fra og med 10.3 er en X server inkluderet.

> NeoOffice skriver selv, at den er ret meget begrænset i div. filformater
> - understøtter stort set kun sig selv + Word og RTF.

hold dig fra den osse, den virker ok men er i udpræget grad beta sw.

> Hvem har erfaringer med hvad af de større open source programmer - Tips
> og tricks modtages gerne...

Mit bud er at du holder dig fra dem til du er mere fortrolig med OSX,
eller du bruger 10.3 og dermed apples egen X11 - En tredieparts X server
løsning vil du ikke kunne hitte ud af før du er langt merte fortrolig
med OSX, rettigheder osv.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).