Egenkapital v. årsafslutning
Fra : Johan Christiansen

Dato : 03-05-04 01:46

Hej Gruppe.

Jeg har nu læst på denne gruppe i et stykke tid og må sige, at jeg har
lært mere omkring at drive virksomhed og lave regnskab hér end nogen
andre steder. Men nu er tiden kommet til at jeg selv må bidrage med et
spørgsmål.

Jeg har siddet hele aftenen og lavet årsregnskab men har en enkelt ting
som generer mig.

- Hvad er egenkapitalen?

I år har jeg følgende felter på min balance (tallene er kun eksempler.)

AKTIVER:
- Hævekonto         10000
- Bank              4000

PASSIVER
- Overført fra tideligere år    5000
- Årets Resultat       9000

Når jeg, i summa summarum, afslutter mit regenskab og kigger på min
kontoplan for det nye år - står der nøjagtigt samme beløb på samme
status konti. Dvs. mine aktiver og passiver blive hverken større eller
minde fordi vi skifter årstal (smart hva') - Men hvad så med de penge
jeg har hævet i virksomheden. De 10000 som jeg har bogført på
hævekontoen på aktiv siden er jo ikke i virksomheden længere (de er
hævet) så hvordan kan de så fortsat tælle med i egenkapitalen?

Det er måske værd lige nævne at det er en enkeltmandsvirksomhed med
personligt ansvar. Jeg er godt klar over at man hér blander privat og
erhvervs økonomien sammen, men når egenkapitalen vokser og vokser og
vokser, kan jeg ikke hitte ud af det?

- En anden ting, som jeg ikke ved om jeg kan tillade mig at spørge
efter, er om der er en der har lyst til lige at bruge 5 minuter på at
skimme mit årsregnskab. Det er meget simpelt, men det er første gang jeg
selv forsøger, så jeg vil utroligt gerne have besked hvis der er noget
der er helt råddent. Jeg kan sende det på e-mail, hvis der er nogen der
vil hjælpe.

På forhånd mange tak,

--
Johan Christiansen
HazarT Consult

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 09:15

"Johan Christiansen" <news@haz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv forsøger, så jeg vil utroligt gerne have besked hvis der er noget
> der er helt råddent. Jeg kan sende det på e-mail, hvis der er nogen der

Så vidt jeg kan se, så bogføres (krediteres) saldoen på kontoen for
hævninger på kontoen for egenkapitalen (debiteres) under aktiver. På den
måde udlignes kontoen for hævninger for det indeværende år samtidig med at
kapitalen belastes. Du har således en "ren konto" at starte næste års
hævninger.
Karsten H. Jensen

Fra : Johan Christiansen

Dato : 03-05-04 10:40

KHJ wrote:

> [...]
> måde udlignes kontoen for hævninger for det indeværende år samtidig med at
> kapitalen belastes. Du har således en "ren konto" at starte næste års

Min hævekonto står under aktiver, er det korrekt?
Jeg ser det som en værdi for firmaet indtil der er betalt skat.

Hvis jeg har forstået dig korrekt, skal det så se sådan her ud?

AKTIVER
-------

Hævekonto      saldo: 10000
- Kredit 10000      saldo: 0

Bank         saldo: 5000

AKTIVER I ALT         5000

PASSIVER
--------

Egenkapital      saldo: 0
- Debit 10000      saldo:-10000

Overført fra tidlige år   saldo: 15000

PASSIVER I ALT         5000

Det er også noget med at man skelner mellem skattemæssig egenkapital
ultimo og primo, er det ikke?

Fra : H.S.

Dato : 03-05-04 14:30

> PASSIVER
> --------
>
> Egenkapital saldo: 0
> - Debit 10000 saldo:-10000

Det er her der sker noget sjovt... Egenkapitalen er et passiv, og du har en
negativ saldo på din egenkapital (minus + minus giver plus)
Jeg har samme 'spøjse' egenkapital saldo - og har ikke kunne finde ud af om
det er korrekt, eller om man bør lave det på en anden måde - men T&S har da
ikke brokket sig over det i år.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-05-04 18:56

> [...]
om
> det er korrekt, eller om man bør lave det på en anden måde - men T&S har

Med fare for at komme med fejlkommentarer, da jeg muligvis ikke forstår
ovenstående fuldt ud:

Hævekontoen bør ikke placeres under aktiverne, men under passiverne, som en
del af egenkapitalen.

Er den samlede egenkapital negativ er det et udtryk for, at der er mere gæld
i virksomheden, end der er aktiver. Dvs. en negativ formue. En egenkapital
er negativ, hvis den er i debet (+ (plus) som fortegn), og IKKE, hvis den
har negativ fortegn / er i kredit.

Fra : Johan Christiansen

Dato : 03-05-04 22:45

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> er negativ, hvis den er i debet (+ (plus) som fortegn), og IKKE, hvis den

Dvs. hver gang jeg foretager en hævning, skal jeg kreditere på aktiv
siden, og debitere på passiv siden, på hhv. bank og hævekonto. Hvis jeg
gør det, går det op med at egenkapitalen er præcis det samme som står på
bank-kontoen, hvilket også passer fint da virksomheden ikke har nogen
anlægsaktiver.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-05-04 22:55

> [...]
> gør det, går det op med at egenkapitalen er præcis det samme som står på
> bank-kontoen, hvilket også passer fint da virksomheden ikke har nogen

Ja - hvis bankkontoen er det eneste aktiv og egenkapitalen er det eneste
passiv. At banken er lig med egenkapitalen vil sige, at hele virksomhedens
formue er placeret i banken og at der ingen gæld er.

Fra : Morten Fix

Dato : 03-05-04 23:30

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> wrote in message

> [...]

> passiv. At banken er lig med egenkapitalen vil sige, at hele virksomhedens
> formue er placeret i banken og at der ingen gæld er.

En lille kommentar til begge dele.
Johan mener at sumkontoen for egenkapitalen er lig bank-folioen (eller evt.
sumkonto for aktiver hvis der er flere aktiver). For der er vel stadig
underposter i egenkapitalen: Egenkapital (eller kapital, hvad den nu
hedder), overført resultat og hævekonto (privatforbrug).

Ikke sandt?

Diskutionen og forklaringerne bunder selvfølgelig i, at aktiver og passiver
skal balancere jvf. det dobbelte bogholderis princip.

-Morten Fix

Fra : Johan Christiansen

Dato : 04-05-04 02:58

Morten Fix wrote:

> [...]
> underposter i egenkapitalen: Egenkapital (eller kapital, hvad den nu
> hedder), overført resultat og hævekonto (privatforbrug).

Lige nøjagtig! Mange tak til gruppen for de gode svar.
Ordet egenkapital giver pludselig mening efter jeg har fået flyttet
hævekontoen, nu passer egenkapitalen nøjagtigt med hvad der står i
banken, hvilket svarer til samtlige aktiver. (jeg har ingen gæld)
Jeg undrede mig jo netop over at egenkapitalen var større end hvad
virksomheden reelt ejede...

Så mangler jeg bare at lave nogle efterposteringer i så hævekontoen og
kontoen for overført resultat bliver tom igen. - Dem flytter jeg bare
over på kontoen for egenkapital i det nye år, ikke?

Fra : H.S.

Dato : 04-05-04 08:46

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> skrev i en meddelelse
> Med fare for at komme med fejlkommentarer, da jeg muligvis ikke forstår
> ovenstående fuldt ud:

Eller også er det mig der ikke kan forklare mig ordentligt

Du har ret, mig der ævler, beklager.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 00:15

"Johan Christiansen" <news@haz.dk> skrev i en meddelelse

> Min hævekonto står under aktiver, er det korrekt?

Nej, den skal stå under passiver.

> Jeg ser det som en værdi for firmaet indtil der er betalt skat.

Glem det.

> Hvis jeg har forstået dig korrekt, skal det så se sådan her ud?
>
> AKTIVER
> -------
>
> Hævekonto saldo: 10000
> - Kredit 10000 saldo: 0
>
> Bank saldo: 5000
>
> AKTIVER I ALT 5000
>

> PASSIVER
> --------
>
> Egenkapital saldo: 0
> - Debit 10000 saldo:-10000
>
> Overført fra tidlige år saldo: 15000
>
> PASSIVER I ALT 5000
>

> Det er også noget med at man skelner mellem skattemæssig egenkapital
> [...]

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, men der er en del svar fra bl.a.
revisorer i tråden, så det giver måske en mere fyldestgørende forklaring.
Karsten H. Jensen