Ændre udseende på vinduer på server
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-05-04 23:23

Jeg har opsat en Mac OS X Server 10.3 hos et firma, hvor jeg har
oprettet et par brugere som de logger ind med. De tilhører begge en
gruppe, som har læse/skrive rettigheder på et fælles share, hvor de
opbevarer deres filer.

Problemet er, at hvis de ændrer udseendet på vinduer - f.eks. for at
vise det i liste-view - så bliver det ikke husket til næste gang de
logger ind. Så er den igen på ikon-view.

Hvis man logger ind som admin (sharet er ejet af admin + deres gruppe)
så bliver indstillingerne husket og vises også for de andre brugere.

Kan det ændres således, at indstillingerne også huskes når det er
medlemmer af gruppen der ændrer dem? Hvis nej, findes der så en fiks
måde til at få ændret indstillingerne for alle mapper på serveren og
til at ændre standardindstillingerne for nye mapper?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 03-05-04 01:21

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> måde til at få ændret indstillingerne for alle mapper på serveren og
> til at ændre standardindstillingerne for nye mapper?

Tag et kig på iCabs ophavsmands fikse lille program, Tidy, som vist kan
hvad du efterspørger:
http://www.clauss-net.de/tidy/index.html

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-05-04 07:25

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Tag et kig på iCabs ophavsmands fikse lille program, Tidy, som vist kan
> hvad du efterspørger:
> http://www.clauss-net.de/tidy/index.html

Det ser smart ud, men desværre vil jeg gerne have alle vinduer som
liste-view og Tidy kan kun indstille dem til ikon-view. Ærgeligt.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 03-05-04 08:18

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det ser smart ud, men desværre vil jeg gerne have alle vinduer som
> liste-view og Tidy kan kun indstille dem til ikon-view. Ærgeligt.

Ah - så kommer der lige en stump AppleScript som vist kan gøre det
ønskede:

- written by Fetch

-- this script will set the folder (or disk) dropped on it
-- and all of its sub folders:
-- to list view
-- sets the name column to 200 (pixels) in width - see nameclumnwidth
-- sets the date column to 90 pixels in width - this work best with
absolute dates, not relative dates - see datecolumnwidth
-- sets the window size to 300 (wide) by 400 (tall) pixels (see
commonwindowbounds for these values)
-- will cascade (with the offset being 15 pixels - see amounttocascade -
subfolder windows

property commonWindowBounds : {10, 50, 300, 400} -- The initial bounds
for the windows
property amountToCascade : 15 -- The amount you'd like to cascade the
sub-windows
property nameColumnWidth : 200 -- The width of the name column
property dateColumnWidth : 90 -- The width of the date column

-- Main Routines
on open theList
set theOpenedWindows to getOpenedWindows()
repeat with a from 1 to (count theList) -- for all items in the
directory
set cItem to (item a of theList)
if isFolder(cItem) then -- is this a folder? if so
process
setSubFoldersView({cItem}, commonWindowBounds)
-- Sets the view of
the current folder
SetViews(cItem, commonWindowBounds) -- set the
window and column sizes
end if
end repeat
openFolders(theOpenedWindows) -- get more folders
end open

on SetViews(theFolder, theBounds)
if amountToCascade ? 0 then -- is there an offset desired
set theBounds to {(item 1 of theBounds) +
amountToCascade, (item 2 of
theBounds) + amountToCascade, (item 3 of theBounds) + amountToCascade,
(item 4 of theBounds) + amountToCascade}
end if
setSubFoldersView(theFolder, theBounds) -- Sets the view of the
current
folder's subfolders
set theSubFolderList to getFolderList(theFolder)
repeat with a from 1 to (count theSubFolderList) -- get this
folders
dub folders
SetViews(item a of theSubFolderList, theBounds)
end repeat
end SetViews

on setSubFoldersView(theVal, theBounds)
openFolders(theVal)
if countWindows() = 0 then return -- if there are no windows
exit
setWindowsProperties(theBounds) -- set window size
setWindowsColumnWidth(nameColumnWidth, dateColumnWidth) --set
columna
widths
closeWindows()
end setSubFoldersView

-- Finder Routines
on getOpenedWindows()
tell application "Finder" to return folder of every window
end getOpenedWindows

on countWindows()
tell application "Finder" to count windows
end countWindows

on closeWindows()
tell application "Finder" to close every window
end closeWindows

on isFolder(thePath)
tell application "Finder" to return (kind of thePath = "folder")
or
(kind of thePath = "volume")
end isFolder

on getFolderList(theFolder)
tell application "Finder" to return every folder of theFolder
end getFolderList

on openFolders(theVal)
tell application "Finder"
if (class of theVal) = list then
open theVal
else
open every folder of theVal
end if
end tell
end openFolders

on setWindowsProperties(theBounds)
tell application "Finder" to set properties of every window to
{current
tell application "Finder" to set properties of every window to
{toolbar
visible:false}
end setWindowsProperties

on setWindowsColumnWidth(thenameWidth, thedatewidth)
tell application "Finder" to set width of column name column of
list
view options of every window to thenameWidth
tell application "Finder" to set width of column modification
date
column of list view options of every window to thedatewidth
end setWindowsColumnWidth

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-05-04 23:54

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Ah - så kommer der lige en stump AppleScript som vist kan gøre det
> ønskede:

[klip]

Det ser fornemt ud, men kunne jeg lokke dig til at maile mig scriptet,
for der sker for mange linieskift og underlige ting i min newsklient
til at jeg kan få det kompileret i Script Editor.

Vil nye mappe arve disse egenskaber, eller skal man indstille dem
manuelt?

Fra : Michael Holm

Dato : 04-05-04 16:25

> [...]

> til at jeg kan få det kompileret i Script Editor.
>
> Vil nye mappe arve disse egenskaber, eller skal man indstille dem

og så må du gerne maile det videre til mig :)
samme problem..

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-05-04 19:20

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> og så må du gerne maile det videre til mig :)
> samme problem..

I det hele taget virker det som om, at der er mange som har en del
vanskeligheder med Mac OS X Server, idet de fleste vil have det til at
fungere som det altid har gjort med Mac OS 9 og eksisterende
serverløsninger.

Fra : Michael Holm

Dato : 04-05-04 19:57

> [...]

> vanskeligheder med Mac OS X Server, idet de fleste vil have det til at
> fungere som det altid har gjort med Mac OS 9 og eksisterende

men alt taget i betragtning syntes jeg Mac OS X server kører rigtigt
godt + jeg er glade for de server værktøjer som følger med !
Men der vil jo altid være nogle småting som er dumme :)

Men du nok ret i, det er nok et generelt problem at folk gerne vil
havde tingene skal funke som de er vant til :)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-05-04 20:10

> [...]

> godt + jeg er glade for de server værktøjer som følger med !
> Men der vil jo altid være nogle småting som er dumme :)

Det er bestemt nogle smarte admin-værktøjer som Apple har fremstillet
og ydelsen fejler jo heller ikke noget.

Det virker bare som om, at Apple har glemt hvordan man typisk arbejder
i den grafiske branche, som må siges at være et af deres kerneområder.
Her har man typisk en server med store diske, som alle deler. Denne
simple måde at dele filer på bliver gjort unødvendigt besværlig med OS
X Server og OS X klienter.

> Men du nok ret i, det er nok et generelt problem at folk gerne vil
> havde tingene skal funke som de er vant til :)

Men det burde også være sådan, at softwaren tilpasser sig brugerne og
ikke omvendt.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 04-05-04 22:42

On 2004-05-04 21:09:51 +0200, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> said:

> Men det burde også være sådan, at softwaren tilpasser sig brugerne og
> ikke omvendt.

Her kan vi så starte en længere debat om hvem "brugerne" så er. Hvis du
opfatter "brugerne" af administratorsoftwaren til Mac OS X Server som
værende en autodedakt IT-person, med grafisk uddannelse, så tror jeg
ikke helt dette stemmer overens med den målgruppe Apple forsøger at få
fat på med sine servere, nemlig UNIX folk og uddannede IT
administratorer.

Hvis det er det simple, som du søger, så hent shareware-programmet
SharePoint, og start arkivdeling, så kan du med Mac OS X klienten kører
en fuldblods server til max. 10 aktive personer ad gangen, med samme
performance som den ægte server, da det er samme proces som deler
filerne.
--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Remove NOSPAM from address if replying directly to me.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 00:11

Søren Theilgaard <st@theilgaardnospam.dk> wrote:

> [...]
> ikke helt dette stemmer overens med den målgruppe Apple forsøger at få
> fat på med sine servere, nemlig UNIX folk og uddannede IT

Det jeg mente var, at eftersom mange af deres kunder er i den grafiske
branche og har et serveropsætning som den jeg beskrev, så er det måske
ikke smart at lave det ret besværlig at opnå den opsætning.

Før de inkluderede muligheden for at rettighederne kunne "arves"
istedet for at følge en Unix-måden med umask, var det jo vel nærmest
umuligt at opnå den arbejdsform. Folk har tyet til at køre
cron-scripts, som jævnligt rettede rettighederne, således at alle
havde skriverettigheder, idet kun ejeren af filen havde
skriverettigehder, og andre kun læserettigheder. Det er jo en tumpet
løsning.

Man kan også ændre på serverens generelle umask, men det kan jo have
uoverskuelige følger, så der har ikke tidligere været en elegant
løsning på problemet. Nu er der muligheden for, at man sætte
rettighederne således at ejer og gruppe har skriverettigheder, men som
jeg har oplevet, så kan medlemmer af gruppen ikke ændre på vinduers
udseende, så løsningen er ikke helt komplet endnu.

> [...]
> en fuldblods server til max. 10 aktive personer ad gangen, med samme
> performance som den ægte server, da det er samme proces som deler

Det virker helt fint ja, men når man også skal køre ftp og web, så er
der immerværk noget nemmere med Server-versionen.

Fra : Morten

Dato : 05-05-04 01:11

> [...]

> branche og har et serveropsætning som den jeg beskrev, så er det måske
> ikke smart at lave det ret besværlig at opnå den opsætning.

hvorfor ikke blot lave ét fælles login? så slipper i for divergernde
rettigheder og opnår det same som på en klasisk os9 server.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 07:52

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hvorfor ikke blot lave ét fælles login? så slipper i for divergernde
> rettigheder og opnår det same som på en klasisk os9 server.

Det er selvfølgelig den klart nemmeste løsning, men det vil faktisk
ikke hjælpe i dette tilfælde med vinduerne. Alle kunne selvfølgelig
logg ind som Admin, men det er jo ikke hensigtsmæssig.

Hmm... jeg kunne selvfølgelig lave en ny bruger som står som ejer af
sharet...

Fra : Morten

Dato : 05-05-04 17:41

> [...]

> ikke hjælpe i dette tilfælde med vinduerne. Alle kunne selvfølgelig
> logg ind som Admin, men det er jo ikke hensigtsmæssig.

én admin bruger som kun admin'en logger ind med, og én almindelige bruger
som alle brugere logger ind med

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 19:01

> én admin bruger som kun admin'en logger ind med, og én almindelige bruger
> som alle brugere logger ind med

Ja, og så skulle det være den almindelige bruger, som stod til ejer af
sharet. Faktisk kunne man vel bare oprette aliaser for denne bruger,
så de kunne fortsætte med deres egne logins.

Fra : Morten

Dato : 05-05-04 21:59

> [...]

> sharet. Faktisk kunne man vel bare oprette aliaser for denne bruger,
> så de kunne fortsætte med deres egne logins.

hmm mener ikke at man kan have dublette shortnames, men prøv.

Envidere kommer du i den forbindelse ind på hvorfor jeg fortrækkker
10.32's finder afp klient fem for den i 10.33. På 10.33 kan man KUN
logge ind på samme server som én bruger I 10.32 hvor du og andre
ikke helt kunne hitte ud af afp klienten var det muligt at logge ind
som flere forskellige brugere.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 22:30

> [...]

> logge ind på samme server som én bruger I 10.32 hvor du og andre
> ikke helt kunne hitte ud af afp klienten var det muligt at logge ind

Er det hvad de har ændret? Det som jeg fandt meget mærkelig i < 10.3.3
var det at man kunne logge på en server på flere måder. Nemlig både
hvor den forbundne share dukkede op på skrivebordet og hvor den kun
var tilgængelig i Netværk fra et Finder-vindue. Det var meget
forvirrende.

Jeg mener ikke, at jeg har brokket mig over, at man kunne logge sig ind
som flere brugere.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 05-05-04 10:42

On 2004-05-05 01:11:12 +0200, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> said:

> Det jeg mente var, at eftersom mange af deres kunder er i den grafiske
> branche og har et serveropsætning som den jeg beskrev, så er det måske
> ikke smart at lave det ret besværlig at opnå den opsætning.

Umiddelbart er min oplevelse at selv mindre grafiske kunder, ønsker
flere og flere services fra deres server, og hvis alle disse ting skal
være mulige, så bliver der lidt flere ting at skulle holde styr på, og
til dette behov har Apple gjort et ret godt stykke arbejde for at gøre
de simple opsætninger let tilgængelige.

Med alle disse krav til én server skal kunderne blot til i højere grad
til at afveje hvad de selv ønsker at sætte sig ind i i forhold til hvad
de kunne tjene i samme periode ved at lave salgsbart arbejde, og så
betale sig fra at skulle håndtere serveren selv.

> [...]
> havde skriverettigheder, idet kun ejeren af filen havde
> skriverettigehder, og andre kun læserettigheder. Det er jo en tumpet

Jeg er helt enig i at dette har været noget rod, men med 10.3 blev der
ryder op i roderiet, bl.a. med den nye version af AFP protokollen, med
fuld understøttelse af UNIX-rettigheder, som den gamle version ikke
kunne.

> [...]
> jeg har oplevet, så kan medlemmer af gruppen ikke ændre på vinduers
> udseende, så løsningen er ikke helt komplet endnu.

Omvendt med AppleShare IP, var jeg nødt til med jævne mellemrum at gå
op på serveren og nulstille udseendet på mapperne, da de af en eller
anden grund var blevet ændret, og de ville ikke gå tilbage igen.

Efter min bedste overbevisning er det dog uhensigtsmæssigt at brugerne
kan permanent ændre udseendet af mapperne, for hvem vil du i så fald
vælge skal være den bestemmende person for udseendet, når dagen er
omme? (Serveren kan jo kun holde en ".DS_Store"-fil pr. mappe, selv om
lykken vill være en database med indstillingerne pr. bruger, men det
ville nok være lidt overkill...)

> Det virker helt fint ja, men når man også skal køre ftp og web, så er
> der immerværk noget nemmere med Server-versionen.

Enig, men det skrev du ikke før

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 12:15

> [...]
> være mulige, så bliver der lidt flere ting at skulle holde styr på, og
> til dette behov har Apple gjort et ret godt stykke arbejde for at gøre

Helt klart. Selv en som mig, som er ret uerfaren mht. servere kan nemt
sætte et op. Der er dog begrænsninger i GUI'en og så skal man pille i
terminalen, men det er også ok.

> [...]
> de kunne tjene i samme periode ved at lave salgsbart arbejde, og så
> betale sig fra at skulle håndtere serveren selv.

Helt klart. På mit eget arbejde er det andre der står for vores
Sun-server, men mindre virksomheder har ikke altid råd til den slags.
Man køber vel også Apple udstyr, for at det skal være så nemt som
muligt.

> [...]
> ryder op i roderiet, bl.a. med den nye version af AFP protokollen, med
> fuld understøttelse af UNIX-rettigheder, som den gamle version ikke

Det virker ok nu, altså lige bortset fra det med vinduerne.

> Omvendt med AppleShare IP, var jeg nødt til med jævne mellemrum at gå
> op på serveren og nulstille udseendet på mapperne, da de af en eller
> anden grund var blevet ændret, og de ville ikke gå tilbage igen.

Jeg har aldrig fået prøvet AppleShare IP.

> [...]
> omme? (Serveren kan jo kun holde en ".DS_Store"-fil pr. mappe, selv om
> lykken vill være en database med indstillingerne pr. bruger, men det

Da vi blot vil have alle vinduer som listeview, ville det være smart
hvis det kunne indstilles ét sted. Som det har virket før, så har det
vist været den bruger der oprettede mappen, som kunne indstille den.
Det var med Ethershare på en Sun-server, men med OS X virker det ikke
særligt godt. Vi skal dog have opdateret Ethershare til nyeste version.

> Enig, men det skrev du ikke før

Nej.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 05-05-04 19:59

On 2004-05-05 13:14:32 +0200, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> said:

> [...]
> Det var med Ethershare på en Sun-server, men med OS X virker det ikke
> særligt godt. Vi skal dog have opdateret Ethershare til nyeste version.

Roder du ikke Helios ind i billedet nu, for den er helt anderledes på
dette punkt. Der er det som regel kun root, som kan ændre udseendet af
winduerne, men I har nok blot fået indstillet Helios-serveren til at
automatisk indstille vindeurne til liste-form, men det er unikt for
Helios. Ingen af Apples servere har kunnet dette.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 21:09

> [...]
> automatisk indstille vindeurne til liste-form, men det er unikt for
> Helios. Ingen af Apples servere har kunnet dette.

Det kan godt være, at den har stået til liste-form som standard, men
det virkede ihvertfald.

Jeg vil nok ændre på opsætningen på den omtalte OS X server således at
brugerne logger ind med et fælles login, som også står til ejer af
sharet. Det burde løse deres nuværende problem.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 04-05-04 20:52

> [...]

> vanskeligheder med Mac OS X Server, idet de fleste vil have det til at
> fungere som det altid har gjort med Mac OS 9 og eksisterende

Det er en stump jeg har sakset fra en nyhedsgruppe for godt to uger
siden, og har ryddet lidt op i det, men ikke kunnet få det til at virke!
Til videre for arbejdsning et stumpen tilgængelig på
http://www.mothsoft.dk/window to list view?.scpt.sitx

Det kan desuden sikkert lønne sig at følge med på www.resexcellence.com,
hvor samme problem er blevet kastet på bordet.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-05-04 00:00

> [...]

> siden, og har ryddet lidt op i det, men ikke kunnet få det til at virke!
> Til videre for arbejdsning et stumpen tilgængelig på

Jeg har lidt svært ved at hente denne fil, da mellemrum i filnavne går
dårligt i spænd med http-protokollen.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 05-05-04 10:33

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg har lidt svært ved at hente denne fil, da mellemrum i filnavne går
> dårligt i spænd med http-protokollen.

Ja, prøv denne