/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Udluftning af nu brugt forbremse.
Fra : Esben Bøll


Dato : 02-05-04 22:50

Hej alle.
JEg håber nogen kan hjælpe.
Jeg har lige sat en ny brugt forbremse på.
men den bliver ved med at være slatten lige meget hvad vi gør.
Vi har forsøgt at få luften ud ved at gøre hvad der står i haynes.
altså tryk bremse ind, åben udluftning, lukudluftning, slip bremse.
OG gentag.
men lige mget hjælper det.

Der skulle vel ikke være nogen som havde et godt tip eller noget??

MVH Esben Bøll
Transalp 1995
Odense


 
 
Georg Lorentzen (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Georg Lorentzen


Dato : 02-05-04 23:20

Hvis ellers beholderen med bremsevædske er fuld hele tiden, må det være en
defekt i hovedcylinderen - altså stempel og cylinder i forbindelse med
bremsegrebet.
Georg

"Esben Bøll" <ebo@bikez.dk> wrote in message
news:c73qeb$ijr$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej alle.
> JEg håber nogen kan hjælpe.
> Jeg har lige sat en ny brugt forbremse på.
> men den bliver ved med at være slatten lige meget hvad vi gør.
> Vi har forsøgt at få luften ud ved at gøre hvad der står i haynes.
> altså tryk bremse ind, åben udluftning, lukudluftning, slip bremse.
> OG gentag.
> men lige mget hjælper det.
>
> Der skulle vel ikke være nogen som havde et godt tip eller noget??
>
> MVH Esben Bøll
> Transalp 1995
> Odense
>



Hans Paulin (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 02-05-04 23:46

Esben Bøll skrev:

> Der skulle vel ikke være nogen som havde et godt tip eller noget??

....ved min tidligere cykel (Honda 7½) plejede jeg at pille bremsegrebet
af styret og vende den yderste ende af håndtaget opad for at få den
sidste boble ud, som kunne samle sig øverst i slangen...

....nogen sætter osse tryk på systemet natten over for at samle evt.
bobler...

....andre igen benytter en *ren* smørekande fyldt med bremsevædske og
trykker indholdet baglæns op gennem niplen...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286




Freddy Lang (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 02-05-04 23:51

Hans Paulin wrote:
> Esben Bøll skrev:
>
>> Der skulle vel ikke være nogen som havde et godt tip eller noget??
>
> ...ved min tidligere cykel (Honda 7½) plejede jeg at pille
> bremsegrebet af styret og vende den yderste ende af håndtaget opad
> for at få den sidste boble ud, som kunne samle sig øverst i slangen...

Hvor simpelt... det er der da ingen udfordring i.
Den skal jeg i hvert fald huske, til næste gang jeg får udluftningsbøvl.


--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1
http://www.zierra.com
http://www.dfmc.dk/?id=159
http://www.mc-vollekanne.dk



Freddy Lang (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 02-05-04 23:48

Esben Bøll wrote:
> Hej alle.
> JEg håber nogen kan hjælpe.
> Jeg har lige sat en ny brugt forbremse på.
> men den bliver ved med at være slatten lige meget hvad vi gør.
> Vi har forsøgt at få luften ud ved at gøre hvad der står i haynes.
> altså tryk bremse ind, åben udluftning, lukudluftning, slip bremse.
> OG gentag.
> men lige mget hjælper det.
>
> Der skulle vel ikke være nogen som havde et godt tip eller noget??

Luft stiger som bekendt opad. Der kan godt være en luftlomme oppe ved
hovedcylinderen, som er umulig at få klemt ned til udluftningsventilen.

Der er to løsninger, den dyre og den billige:

Den dyre består i at købe en banjobolt med indbygget udluftningsventil, og
så sætte den i oppe ved hovedcylinderen. Udover at koste penge er denne
metode også lidt bøvlet, for systemet skal naturligvis fyldes igen, og så
udluftes.

Den billige metode er at pille caliperen af, lægge en "stopklods" mellem
bremseklodserne (stopklodsen skal være en anelse tykkere end bremseskiven),
løfte caliperen op _over_ hovedcylinderen, og så udlufte på normal vis. Ved
at hæve caliperen op til et niveau højere end hovedcylinderen, tvinger man
luften i systemet til at boble op mod bremsecaliperen, og dermed
udluftningsventilen. Samme effekt fås ved at pille hovedcylinder og
bremsegreb af styret og lægge det på jorden, igen så hovedcylinderen er
under bremsecaliperens niveau.

Som du nok kan forestille dig, er den billige løsning også en anelse bøvlet,
men den virker. Når alt andet har fejlet, har jeg gjort det på den måde.

En tredie løsning er et såkaldt Bleeder Kit, som er et eller andet lille
system med en flaske (til ekstra bremsevæske) og nogle slanger. Man kobler
denne flaske sammen med bremsesystemet, sætter luft til, og så skulle resten
gå helt af sig selv (der følger en vildledning med). Denne sidste løsning er
sikkert meget god, men da Bleeder Kit'et sikkert koster en smule mere end
banjobolten med indbygget udluftningsventil, skal man nok rode en del med
bremser inden det kan betale sig.


--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1
http://www.zierra.com
http://www.dfmc.dk/?id=159
http://www.mc-vollekanne.dk



Torben Scheel (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 03-05-04 13:05

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> wrote in > En
tredie løsning er et såkaldt Bleeder Kit, som er et eller andet lille
> system med en flaske (til ekstra bremsevæske) og nogle slanger. Man kobler
> denne flaske sammen med bremsesystemet, sætter luft til, og så skulle
resten
> gå helt af sig selv (der følger en vildledning med). Denne sidste løsning
er
> sikkert meget god, men da Bleeder Kit'et sikkert koster en smule mere end
> banjobolten med indbygget udluftningsventil, skal man nok rode en del med
> bremser inden det kan betale sig.

...eller have en madkasse. Jeg har investeret i billigste Harald Skrald
udgave - og synes egentlig at den er betalt hjem efter én udskiftning af
bremsevædske på bilen, uden at skulle skændes med konen imens

vh
Torben



Søren Lindholt (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren Lindholt


Dato : 03-05-04 22:16


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse eller have
en madkasse. Jeg har investeret i billigste Harald Skrald
> udgave - og synes egentlig at den er betalt hjem efter én udskiftning af
> bremsevædske på bilen, uden at skulle skændes med konen imens
>

Og kan fås for 40 bas i Biltema.
Men metoden med en stor dyrlægesprøjte og en lslange, og trykke vædsken op
nedefra virker også fint.

Søren



Freddy Lang (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 04-05-04 01:18

Torben Scheel wrote:
> "Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> wrote in >
> En tredie løsning er et såkaldt Bleeder Kit, som er et eller andet
> lille
>> system med en flaske (til ekstra bremsevæske) og nogle slanger. Man
>> kobler denne flaske sammen med bremsesystemet, sætter luft til, og
>> så skulle resten gå helt af sig selv (der følger en vildledning
>> med). Denne sidste løsning er sikkert meget god, men da Bleeder
>> Kit'et sikkert koster en smule mere end banjobolten med indbygget
>> udluftningsventil, skal man nok rode en del med bremser inden det
>> kan betale sig.
>
> ..eller have en madkasse. Jeg har investeret i billigste Harald Skrald
> udgave - og synes egentlig at den er betalt hjem efter én udskiftning
> af bremsevædske på bilen, uden at skulle skændes med konen imens

Jeg lånte mig engang frem til en Bleeder, da jeg skulle skifte bremsevæske
på min gamle GS 750. Jeg måtte gi' op, for ingen af de medleverede låg
passede på hovedcylinderen.


--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1
http://www.zierra.com
http://www.dfmc.dk/?id=159
http://www.mc-vollekanne.dk



Knud Dam (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 04-05-04 17:20


"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> skrev i en
meddelelse news:4096e100$0$524$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg lånte mig engang frem til en Bleeder, da jeg skulle skifte bremsevæske
> på min gamle GS 750. Jeg måtte gi' op, for ingen af de medleverede låg
> passede på hovedcylinderen.
>
>
> --
> Freddy Lang
> Suzuki SV 650 S-K1
> http://www.zierra.com
> http://www.dfmc.dk/?id=159
> http://www.mc-vollekanne.dk

Hej !

Min bror har købt en type, der fungerer anderledes - dog også vha. trykluft.

Den suger via en slange, man sætter på udluftningsskruen. Den bremsevædske,
der kommer ud, oplagres i en beholder.

Det er således blot at sørge for, at bremsevæskebeholderen ikke løber tør,
og den virker rigtigt godt.

Jeg mener, den kostede kr. 200 ved Harald Nyborg.

Mvh

KD Bandit 600 S



Torben Scheel (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 05-05-04 09:10

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message
news:elPlc.122$CN3.1@news.get2net.dk...
>
> "Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> skrev i en
> meddelelse news:4096e100$0$524$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Jeg lånte mig engang frem til en Bleeder, da jeg skulle skifte
bremsevæske
> > på min gamle GS 750. Jeg måtte gi' op, for ingen af de medleverede låg
> > passede på hovedcylinderen.
> >
> >
> > --
> > Freddy Lang
> > Suzuki SV 650 S-K1
> > http://www.zierra.com
> > http://www.dfmc.dk/?id=159
> > http://www.mc-vollekanne.dk
>
> Hej !
>
> Min bror har købt en type, der fungerer anderledes - dog også vha.
trykluft.
>
> Den suger via en slange, man sætter på udluftningsskruen. Den
bremsevædske,
> der kommer ud, oplagres i en beholder.
>
> Det er således blot at sørge for, at bremsevæskebeholderen ikke løber tør,
> og den virker rigtigt godt.
>
> Jeg mener, den kostede kr. 200 ved Harald Nyborg.

Det er sådan en jeg har.

vh
Torben



Thomas Jensen (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 03-05-04 05:58


> Der skulle vel ikke være nogen som havde et godt tip eller noget??
>

Da jeg skulle have nyt bremsevæske på efter renovering af kalibre på min
XJ600, havde jeg samme problem.
Jeg tog en sprøjte fra apoteket og en stump slange.

Så sugede jeg bremsevæske igennem systemet ved at sætte slangen på
udluftningsskruen.
Det virkede kanon, og sparede en helvedes masse tid.

--
mvh

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Gert Bo thorgersen (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 03-05-04 01:35


"Esben Bøll" <ebo@bikez.dk> wrote in message
news:c73qeb$ijr$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej alle.
> JEg håber nogen kan hjælpe.
> Jeg har lige sat en ny brugt forbremse på.
> men den bliver ved med at være slatten lige meget hvad vi gør.
> Vi har forsøgt at få luften ud ved at gøre hvad der står i haynes.
> altså tryk bremse ind, åben udluftning, lukudluftning, slip bremse.
> OG gentag.
> men lige mget hjælper det.
>
> Der skulle vel ikke være nogen som havde et godt tip eller noget??
>
> MVH Esben Bøll
> Transalp 1995
> Odense
>
Jeg svarede for 1 månedstid siden på et lignende spørgsmål hvortil en udover
spørgsmålstilleren blev lykkelig for nu virkede hans forbremse perfekt efter
mange måneders venten efter udskiftning af bremsebelægning.
Det jeg da skrev var bl.a. at det er bedst at udlufte med forhjulet drejet
til den ene yderstilling og derefter udlufte med forhjulet i den anden
yderstilling. Dette fordi luften jo altid stiger op, men med hjulet drejet
til den ene side kan der til være en luftlomme som ligger højere bagom
ventilen kontra når så hjulet drejes til den anden side så ligger
udluftningsventilen højest.

Nu kan jeg ikke huske ordret hvad der står i Haynes, men man skal pumpe
nogle gange med bremsehåndtaget - så man kan mærke det bliver hårdt/ikke går
i bund (for langt ind) - inden man igen åbner for udluftningsventilen efter
at (medens) bremsegrebet trykkes ind.
Her i Chaingmai så jeg for nogle uger siden et værksted hvor de på en BMW
udluftede forkert, de pumpede med bremsegrebet medens at udluftningsventilen
var åben. Det var kun fordi at plastrøret fra ventilen var så lille i
diameter at luft ikke kunne komme op forbi bremsevæsken at det lykkedes dem,
efter langt tid, at få skiftet noget bremsevæske, idet bremsevæsken i
plastrøret trak i bremsevæsken i bremsekaliberen, idet at der var
bremsevæske langt ned i det tynde rør.

Mvh.Gert Thorgersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste