Jetfin / kopi
Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 02-05-04 22:10

Hej.
Jeg skal købe finner, og har tænkt mig at købe et par jet-fins eller kopier.
Jeg dykker med våddragtssokker str11, 6,5mm uden hård sål.

Hvordan er de forskellige kopier mht. pris, stivhed, fodlommens størrelse
osv.

Hvor nødvendige er spring-straps efter din mening til alm fritidsdykning?

Med venlig hilsen Peter F. Stenkilde

Fra : Henrik

Dato : 03-05-04 10:29

Hej Peter

> Hvordan er de forskellige kopier mht. pris, stivhed, fodlommens størrelse
> osv.
Det er møgsvært at sige hvilken kopi der passer dig bedst, der er så mange
kopi producenter af den finnetype, hvad angår fodlommestørelsen og om den
passer bør du nok prøve dig frem, men de fås fra små 400,- og op, nogle er
tilfredse med 400 kr's modellen andre vil have den ægte vare, men det er en
kanon finne.

> Hvor nødvendige er spring-straps efter din mening til alm fritidsdykning?

De er jo ikke nødvendige, men de er meget behageligere, de type finner her
er jo normalt udstyret med den gammeldags låsemekanisme til hæleremmen, og
med tiden bliver remen mør og knækker, og tro mig, det sker altid når man er
på vej ud til et godt dyk, og man har altid glemt reserve remmen... Det sker
med garanti ikke med spring-straps, der også er lettere at betjene med
hansker på.

Håber du kunne bruge det til noget
Hilsen Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-05-04 15:43

"Peter F. Stenkilde" <*remove*pfs@lightship.youmustremovethistoo.dk> skrev i
en meddelelse news:40956336$0$229$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Jeg dykker med våddragtssokker str11, 6,5mm uden hård sål.
>
> Hvordan er de forskellige kopier mht. pris, stivhed, fodlommens størrelse

Nogle kopier er rigtig skod og andre kommer ret tæt på den rigtige, jeg vil
foreslå at du låner en jetfinne og tager ud og sammenligner med kopierne det
er nok den bedste måde at gøre det på. Jeg har dog bemærket at hos Scubagear
har de en version som kommer tæt på.

mht. hælremmene så skifter du højst sandsynligt til fjedre første gang du
får med en knækket hælrem i hænderne.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-05-04 16:16

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> mht. hælremmene så skifter du højst sandsynligt til fjedre første gang du
> får med en knækket hælrem i hænderne.

Det virker dog dog noget underligt at give 5-700 Kr for 2 fjedre, når en tyk
sejlerelastik og et stump haveslange kan gøre det samme.

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-05-04 17:51

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det virker dog dog noget underligt at give 5-700 Kr for 2 fjedre, når en
tyk
> sejlerelastik og et stump haveslange kan gøre det samme.

Hvis det virker for dig så gør dog endelig det :)

Fra : KC

Dato : 03-05-04 19:58

Jeg har ikke set kopigummifinner der matcher Jetfins.

Udover materialet er der den helt idiodiske ting på mange af kopierne med
"jeteffekten". På den originale (og Turtlefins) er hullerne igennem finnen
forskudt så de "skubber" vandet - på de kopier jeg har set, er hullerne lige
igennem finnen. Spørg dig selv hvad man skal med huller lige igennem finnen

Mht. springstraps handler det om sikkerhed, hvis springstrapsene er lavet
korrekt kan de ikke gå i stykker under dykket. Derudover - syntes jeg - at
de gør finnerne væsentligt lettere at få af og på.

De forsøg jeg har set (jeg har selvfølgeligt ikke set alle!!!!!) med
sejlersnor, haveslange, cykeldæk, ishockeypuck osv. osv. har ikke haft samme
sikkerhed!

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-05-04 23:03

Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:
<40965af3$0$133$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jeg har dog bemærket at hos Scubagear har de en version som kommer tæt
> på.

DiveSystems?

Gummiet virker anderledes.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-05-04 07:38

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> DiveSystems?

Jah det tror jeg vist er den..

> Gummiet virker anderledes.

Ja det er rigtigt, det er somom den er lidt for blød, men som sagt så kommer
den tæt på.

Fra : Arnt Eirik

Dato : 04-05-04 13:58

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
> Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:

> DiveSystems?
>
> Gummiet virker anderledes.

Anderledes... Som "dårligere", "bedre" eller "likeverdige" som JetFins?

Noen erfaringer med DiveSystems jetfin-kopier?

Arnt Eirik

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 19:52

Arnt Eirik wrote:
> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding

> Anderledes... Som "dårligere", "bedre" eller "likeverdige" som
> JetFins?

www.aquasyd.dk har også et kopi til ca 500,- de er af gummi og har den
elastiskitet de skal have, men er nok lidt blødere end Jet-fin, men jeg
syntes faktisk det er de bedste jeg har set.

--
for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
erstat "(snabel-A)" med "@"

Med Venlig Hilsen
Morten Dall Darmer

Fra : KC

Dato : 04-05-04 20:15

"Morten Dall" <mrnews(snabel-A)tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> www.aquasyd.dk har også et kopi til ca 500,- de er af gummi og har den
> elastiskitet de skal have, men er nok lidt blødere end Jet-fin, men jeg
> syntes faktisk det er de bedste jeg har set.

Er det ikke præcist dem med hul lige igennem?

KC

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 22:44

KC wrote:

> Er det ikke præcist dem med hul lige igennem?

øøøøøø det mindes jeg ikke det er, jeg skal lige huske at tjekke næste gang
jeg er der ude, men jeg er rimelig sikker på at "hullerne" er rigtige på
dem.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 19:48

Peter Fjelsten wrote:
> DiveSystems?
> Gummiet virker anderledes.

jeg vil nermest sige at matrialet virker ikke som om at det er gummi, jeg
tror at det er et eller andet konst stof.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-05-04 15:05

Arnt Eirik skrev i Message-ID:
<c78410$p1k1$1@ID-195470.news.uni-berlin.de>:

> Anderledes... Som "dårligere", "bedre" eller "likeverdige" som JetFins?

Det er svært at sige før man har prøvet i vandet. Det virket ikke så
"elastisk".

> Noen erfaringer med DiveSystems jetfin-kopier?

Kun fra en butik.