Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
20 mm fast brændvidde til Canon SLR
Fra : Jan Damgaard

Dato : 02-05-04 20:20

Hej NG!

Jeg leger lidt med tanken om at smide en håndfuld sparepenge efter et 20 mm
objektiv til mit Canon SLR.
Nu er spørgsmålet så bare, om det skal være Canons eget eller evt. Sigmas.

Prismæssigt ligger landet (i dette tilfælde nabolandet mod syd) sådan, at
originalobjektivet koster ca. 450,- euro, mens Sigmaen 'kun' står i ca.
420,- (hos New York Camera) - altså en forskel på et par ruller go' film.
Jeg hælder mest til Canon-objektivet, da jeg mener at have hørt noget om
kompatibilitetsproblemer mellem Canon SLR og visse af Sigmas objektiver. Kan
nogen her evt. be- eller afkræfte dette?

Har nogen her erfaringer med et eller måske endda begge objektiver?
Har I gode links til objektivtest?

På forhånd tak for hjælpen!

Jan Damgaard

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-05-04 22:31

"Jan Damgaard" <jan_damNOSPAMgaard@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
Kan
> nogen her evt. be- eller afkræfte dette?

Husk lige på, at handler du udenfor EU kommer der told og moms på prisen,
ligesom der ofte er problemer med garantirepaearioner, hvis ikke det er købt
i EU.

Bo //
-har ingen erfaring med Canon

Fra : Martin K. R.

Dato : 02-05-04 23:53

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> [...]
>
> Husk lige på, at handler du udenfor EU kommer der told og moms på prisen,
> ligesom der ofte er problemer med garantirepaearioner, hvis ikke det er

New York Camera er - til trods for navnet - et tysk firma...

Martin

Fra : Alex W

Dato : 02-05-04 22:47

"Jan Damgaard" <jan_damNOSPAMgaard@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> objektiv til mit Canon SLR.
> Nu er spørgsmålet så bare, om det skal være Canons eget eller evt. Sigmas.

Canons ... Sigmas objektiver er ok men ikke så gode som Canons
Jeg har objektiver fra begge mærker.

/Alex w

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-05-04 22:53

"Alex W" >

> "Jan Damgaard"

> mm
>
> Canons ... Sigmas objektiver er ok men ikke så gode som Canons
> Jeg har objektiver fra begge mærker.
>
> /Alex w

Alex jeg mener ikke man kan generalisere, nogle af Sigmas objektiver
er fremragende, jeg har 3 som mekanisk og optisk er i orden og jeg
ved de laver nogle som ikke holder, så det er med at udvælge sig de
rigtige. Kender ikke de 2 omtalte 20mm, men det er en fed brændvidde.
-max-

Fra : Alex W

Dato : 03-05-04 00:23

> [...]
> ved de laver nogle som ikke holder, så det er med at udvælge sig de
> rigtige. Kender ikke de 2 omtalte 20mm, men det er en fed brændvidde.

Jeg har også flere Sigma'er .. et 15 mm fiskeøje som er fremragende som jeg
er vild med at bruge .. kanon god tegning ... så har jeg lånt en 400 mm ...
skåd .. så blød som smør ..
Men det er jo 20 mm han taler om ..

/Alex

Fra : Alex W

Dato : 03-05-04 00:45

Når vi vender det emne (jeg og kolegaerne) så har vi set flere gode optikker
fra Canon end fra Sigma..
Vi er ved at skifte til L series, eller også finder vi nogle af de gode
gamle glasobjektiver..
Enkelte objektiver skiller sig klart ud fra mængden og det er dem man skal
finde.
Det gælder for mærkevare (Canon, Nikon) og de uorginale.

Tamron er lige kommet med nogle nye objektiver (DI), der efter sigende
skulle være fremragende .. en 180 mm f3.5 med macro, en 17-35 f2.8 -4 samt
en zoom 28-75 f2.8. Jeg har set nogle prøveskud der ser helt fornuftige ud.
Men det er stadig ikke den 20 mm )

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-05-04 23:00

In article <40956c56$0$127$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Alex W wrote:

> "Jan Damgaard" <jan_damNOSPAMgaard@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> mm
>
> Canons ... Sigmas objektiver er ok men ikke så gode som Canons
> Jeg har objektiver fra begge mærker.

Sigma's EX serie går for at være gode, og min 100-300mm skulle angiveligt
være fuldt på højde med en Canon 300L - De har også en 120-300mm som skulle
være endnu bedre.

Så Canon L glas er ikke altid det bedste.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-05-04 23:08

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> være endnu bedre.
> Så Canon L glas er ikke altid det bedste.

Det er måske at strække den lidt langt, men, Sigma EX er ret gode,
og specielt til prisen.

Jeg er ihvertfald meget glad for min Sigma 70-200 f2.8 EX APO (osv)
jeg har spenderet ca. 4000kr på.

Den er også rar sammen med en 1.4x TC.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 04-05-04 17:27

Jeg købte Canon EF 20mm f/2.8 USM for et halvt år siden, en måned efter
købet af 300D, efter lange overvejelser. Jeg talte sammen at 2/3 af alle
mine hidtidige billeder taget af mindre digicams med tele, var ved mindste
brændvidde. Mine motiver er typisk situationer, fester og arkitektur, og med
300Ds cropping faktor er vidvinkel for mig ganske vigtigt.

Mine overvejelser gik på EF 17-40 f/4L USM som jeg syntes var for dyr og for
lyssvag, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 havde jeg allerede fravalgt ved kamerakøbet,
da jeg ikke var overbevist om kvaliteten - og så 20mm'erne fra Canon og
Sigma.

Jeg valgte det sikre - og jeg er i dag ganske tilfreds. Den er lidt soft
hvis blænden er større end 5.6, men det er normalt i den prisklasse.
Farverne og kontrasten er rigtig flotte og hastigheden god. Den føles godt
mekanisk og den virker bedre end min EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM mht.
fokus.

Jeg har ikke prøvet Sigma'en, jeg har læst på DPreviews forum at den måske
er en anelse skarpere og selvfølgelig mere lysstærk, til gengæld er
kontrasten svagere og farverne har et gulligt skær og er ikke så flotte som
Canon'ens. Til gengæld har jeg ikke læst om kompabilitetsproblemer.

Hvis jeg skal komme med en anbefaling, mener jeg at de ekstra få kroner er
givet godt ud til en Canon. Håber mir indlæg hjalp lidt.

Mvh Benny

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-05-04 08:45

Benny Holdgaard Jensen wrote:
> [...]
> kontrasten svagere og farverne har et gulligt skær og er ikke så flotte som
> Canon'ens. Til gengæld har jeg ikke læst om kompabilitetsproblemer.

Jeg går selv og overvejer en Sigma 20 eller 24mm f/1.8, fordi de er
til at betale :)

Det er lidt belastende at det er nærmest umuligt at tage
stemningsbilleder til fest, jeg har en EF 50 f/1.8, men den er
lovligt lang til andet end portræt.

Angående kontrast og farver kan man vel justere sig ud af det hvis
man skyder i RAW.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Jan Damgaard

Dato : 09-05-04 21:03

"Benny Holdgaard Jensen" <blackben666@nospam_hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvis jeg skal komme med en anbefaling, mener jeg at de ekstra få kroner er
> givet godt ud til en Canon. Håber mir indlæg hjalp lidt.

Hej Benny

Tak for dit svar ... det var lige den slags input, jeg var ude efter.
Jeg var på forhånd mest stemt for Canon'en, da jeg i forvejen har en
håndfuld faste Canon-objektiver (28, 35, 50, 85), som jeg altid har være
overordentlig godt tilfreds med, men man skal jo være åben for andre mærker
også, og Sigma har da bestemt lavet go'e ting.

Jeg tror, jeg holder mig til Canon'en!

Venlig hilsen
Jan

Fra : John Friis Løndal

Dato : 10-05-04 08:55

Jeg har lige bestilts sigmas nye 20mm 1.8 fast objektiv, og glæder mig
til at se billederne med det.
Bruger ellers Canon D10 med 28-135 USM IS, eller canon 50mm 1.8 II.

John

Fra : John Friis Løndal

Dato : 14-05-04 17:23

Jeg har lavet en lille test af Sigmas 20mm 1.8 på:
http://home3.inet.tele.dk/jloendal/Photo-test.htm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-05-04 10:44

John Friis Løndal wrote:
> Jeg har lavet en lille test af Sigmas 20mm 1.8 på:
> http://home3.inet.tele.dk/jloendal/Photo-test.htm

Det staves altså size :)

Har du nogle billeder taget med det indendørs i ringe belysning ved
f/1.8 op til en 2.5-stykker man evt kan få lov til at se i fuld
opløsning ?

Jeg har selv tænkt på at anskaffe mig en Sigma 24mm f/1.8 da jeg
savner et bedre objektiv til festlige lejligheder.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : John Friis Løndal

Dato : 17-05-04 10:44

>Har du nogle billeder taget med det indendørs i ringe belysning ved
>f/1.8 op til en 2.5-stykker man evt kan få lov til at se i fuld
>opløsning ?

Jo gerne, men skal lige bruge din mail adresse!

My Best Regards from Agerskov, Denmark
Geologist and Geophysicist John Friis Londal
Phone : +45 74833085 Fax : +45 74833053
Privat Email : londal@mail.dk
Privat homepage : http://home3.inet.tele.dk/jloendal/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-05-04 11:01

John Friis Løndal wrote:
> Jo gerne, men skal lige bruge din mail adresse!

Den jeg poster fra virker fint :)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : John Friis Løndal

Dato : 17-05-04 10:47

>Har du nogle billeder taget med det indendørs i ringe belysning ved
>f/1.8 op til en 2.5-stykker man evt kan få lov til at se i fuld
>opløsning ?

Eksempler med Sigma 20mm her:
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=74510