David samler forhuder?
Fra : Harald Mossige

Dato : 02-05-04 19:51

David reiser rg skal samle inn 200 forhuder fra filisterene (og kommer
tilbake med dobbelt opp.)

Historien er grei nok, intil jeg tenker over den. Hva er det egentelig
historien forteller? Det forekommer meg at jeg mangler bakgrunskunskap for å
skjønne poenget, akkurat som barn mangler forutsettning for å skjønne sterkt
erotiske fortellinger.

Er det ein form for "tvangsomvendelse"? Er det mulig at fortelleren er noe
forsiktig, at der er et par centimeter som er "unnlatt"? Vi kjenner
"indianerenes samling av skalper, (hårmanke med underhud, og med ben?)

Kan noen fortelle hva der er for slags underliggende kultur eller tankegang
som ligger til grunn. Historien er rett og slett for grotesk til at vi i
dagens samfun skjønner historien.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-05-04 09:08

Goddag Harald

Den 2 May 2004 20:50:48 +0200 skrev Harald Mossige om David samler
forhuder? :

> [...]
HM> er noe forsiktig, at der er et par centimeter som er "unnlatt"? Vi
HM> kjenner"indianerenes samling av skalper, (hårmanke med underhud, og

Der har været eksempler på tvangsomvendelser i de hebraiske skrifter,
men jeg tror ikke, at der er en af dem her. Vi læser dem især i
Makkabæerne.

Her tror jeg især at man skal se det som Saul forsøger egentligt at få
David ned med nakken, han regner ikke med, at han vil kunne gøre det, og
ja, det ligner mere noget i retning af "en skalp". Der er nemlig ikke
tale om at udføre en pagt med filisterne, der er ikke tale om Brit Milah
(omskærelse), men blot som et bevis på at han har rent faktisk drabt
alle de mennesker.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-05-04 16:36

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message
> [...]

> nemlig ikke tale om at udføre en pagt med filisterne, der er ikke tale
> om Brit Milah (omskærelse), men blot som et bevis på at han har

Takker for synspunktet ditt. Etter å ha lest de "alternative" norske
folkeeventyrene, de som ble samlet fra drengestuer (oppholdsrom for
tjenestemenn) og ølstuer, så regner jeg med at det er den "pene" varianten
som er nedskrevet.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-05-04 17:12

Goddag Harald

Den 3 May 2004 17:35:40 +0200 skrev Harald Mossige om Re: David samler
forhuder? :

HM> Takker for synspunktet ditt.

Velbekomme.

HM> Etter å ha lest de "alternative" norske
HM> folkeeventyrene, de som ble samlet fra drengestuer (oppholdsrom for
HM> tjenestemenn) og ølstuer, så regner jeg med at det er den "pene"
HM> varianten som er nedskrevet.

Héhé... Ja, det var sandeligt barske tider dengang (og vi piver om
stigende vold og alt? vi er blevet til rigtige tøsedrenge, er vi )