Svanekøkken
Fra : Ukendt

Dato : 02-05-04 19:12

Tiden er nu kommet til at investere i et nyt køkken.
En af mulighederne der overvejes, er et Svanekøkken og det leder til det
uundgåelige spørgsmål:
Har nogen gode eller dårlige erfaringer de vil øse ud af, praktiske ting der
kan være værd lige at få med eller hvad-som-helst andet der kunne være rart
at vide i sådan en forbindelse ?

Mange hilsner

Per Olsen

Fra : Per H

Dato : 02-05-04 19:43

On Sun, 2 May 2004 20:11:34 +0200, "Per Olsen" <per.olsen snabel-a
post3.tele.dk> skrev:

> [...]
>uundgåelige spørgsmål:
>Har nogen gode eller dårlige erfaringer de vil øse ud af, praktiske ting der

jeg syndtes at køkkener ligner hinanden, men ellers er svanekøkken et
godt valg.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-05-04 20:25

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> En af mulighederne der overvejes, er et Svanekøkken og det leder til det

Der er ikke grundlæggende forskel på køkkener. Korpus, hængsler og
skuffeudtræk er de samme. Kvik og Svane bruger f.eks. de samme skuffeudtræk.
Svane har ikke egen fabrik og køber sig derfor til køkkener andre steder
fra.

Så er der forskel på låger - det er jo en smagssag. Hvad der virkelig tæller
er servicen i butikken, og servicen er ikke nødvendigvis koblet til et
bestemt mærke.

Har selv et Svane-køkken som er købt hos Svanekøkkenet i Tårs (nordjylland).
Har intet at udsætte på køkkenet og har i særdeleshed været tilfreds med
servicen i forretningen. Priserne er tilsvarende andre mærker.

/Caspersen

Fra : strid

Dato : 02-05-04 20:38

Jeg bor lige over for Forbrugerstyrelsen og da jeg spurgte til køkken
afdeligen fordi min forældre skulle have nyt, fik jeg at vide det var
en jungle. Måske var det en ide at høre dem hvad de har af erfaringer,
de har enda udgivt en folder om det vi fik da vi startede hos mine
forældre.

www.fs.dk

Astrid

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 03-05-04 21:52

Den Sun, 2 May 2004 skrev C. Caspersen:

> [...]
> meddelelse news:409539d8$0$287$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Der er ikke grundlæggende forskel på køkkener. Korpus, hængsler og

Og her skulle nok lige tilføjes: i samme prisklasse. Der er himmelvid
forskel på f.eks skuffer og skuffeudtræk på f.eks Kvik og
Køkkensnedkeren.

mvh
Jeppe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-05-04 23:29

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Og her skulle nok lige tilføjes: i samme prisklasse. Der er himmelvid
> forskel på f.eks skuffer og skuffeudtræk på f.eks Kvik og
> Køkkensnedkeren.

Hvad mener du mon med "skuffer" og "skuffeudtræk".
Taler vi om hængslerne eller noget helt andet?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 04-05-04 21:04

Den Tue, 4 May 2004 skrev Lisbeth Jacobsen:

> "Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du mon med "skuffer" og "skuffeudtræk".
> Taler vi om hængslerne eller noget helt andet?

Med skuffer mener jeg selve kassen hvori der kan placeres ting samt
fronten hvori der (evt.) monteres greb. Hos Køkkensnedkeren er
"kassen" f.eks massiv ahorn samlet med svalehalsezinke og fronten kan
vælges i valgfri massiv træsort. Hos Kvik er skuffen en standard
metalskuffe med foliefront.

Jeg forbinder hængsler med skabslåger. Med skuffeudtræk mener jeg den
anordning skufferne kører på når de trækkes ud. Jeg ved ikke helt hvad
forskellen er mellem f.eks. Kvik og Køkkensnedkeren. Jeg ved
Køkkensnedkerens kører på kuglelejer med selvindtræk og der er mærkbar
forskel i fornemmelsen

Om alt dette retfærdiggør en faktor 4-5 i prisforskel er nok en
smagssag. Men forskel, det er der !

mvh
Jeppe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-04 21:32

Per Olsen wrote:
> [...]
> ting der kan være værd lige at få med eller hvad-som-helst andet der
> kunne være rart at vide i sådan en forbindelse ?

Vi købte for 8 år siden nye låger til eksisterende køkken hos Svanekøkken.
Servicen var absolut tilfredsstillende og prisen rimelig.
Min anbefaling.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Michael Schrøder

Dato : 03-05-04 07:53

> [...]
der
> kan være værd lige at få med eller hvad-som-helst andet der kunne være

Som andre skriver er der ikke den store forskel, men du er nødt til at tage
ud og kigge og åbne/lukke skabe og skuffer for at vælge det der passer til
dig. Lågerne synes jeg er forskellige, så da Svane havde den låge der
passede til vores gamle hus blev det et køkken fra dem.

Til gengæld har vi meget dårlige erfaringer med deres montør (Esbjerg afd.)
halvdelen af lågerne havde skader (malingen var ødelagt).

Så et råd er at gå det igennem MEGET grundigt, inden I betaler noget som
helst - og hvis der er nogle skader så få konsulenten til at komme og gå det
igennem - og lad være med at betale før det er som aftalt.

mvh Michael

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-05-04 07:26

> [...]

der
> kan være værd lige at få med eller hvad-som-helst andet der kunne være

Jeg er rigtig glad for mit 1 år gamle Svane-køkken og synes servicen på alle
måder var i top.

Kig på køkkenets design og vælg udfra det. De er stort set alle af samme
kvalitet. Ofte er de endda lavet på samme fabrik. Hængslerne, som er ret
afgørende for holdbarheden, er for 90% af de danske køkkeners vedkommende af
samme fabrikat, har jeg ladet mig fortælle.

Der blev begået flere fejl undervejs i mit køkkenprojekt, men de blev rettet
uden vrøvl. Også den, jeg først opdagede et halvt år efter køkkenet var sat
op og taget i brug. Da det blev koldt udenfor blev mit køkken ubrugeligt at
sidde i, fordi det blæste isnende koldt fra skunken. Firmaet havde glemt at
erstatte gammel isolering med ny. Men de kom fluks ud og lavede det.

I øvrigt erfarede jeg, at det ikke var en dårlig idé at få flere
køkkenfirmaer til at komme med et bud på køkkenets indretning. Jeg havde to
på besøg og mit køkken er endt som en fusion af to køkkenfirmaers meget
forskellige bud på indretningen. Jeg tog ganske enkelt de bedste ideer fra
to firmaer.

Desuden brugte jeg en del tid på at diskutere indretning og finesser - og
lod mig overtale (via gode argumenter) til ting, jeg ellers var afvisende
overfor. Og det har vist sig at være superb, så jeg kan varmt anbefale et
samarbejde med et firma, der ikke bare snakker kunden efter munden men som
vover at sige til og fra. Det er dog sandsynligvis mere et spørgsmål om
konsulentens personlige temperament (og mod) snarere end firmaets genrelle
stil. Og jeg var altså så heldig - hos Svane i Århus - at finde en
køkkenkonsulent med sine meningers mod.

Mvh. Lisbeth