Låsesmed
Fra : ml

Dato : 02-05-04 18:10

Jeg håber, at dette er den rigtige gruppe. Jeg søger lidt ekspertise
angående følgende situation:

Sagen drejer sig om et lejlighedskompleks. I en af lejlighederne er døren en
søndag gået i baglås og beboeren befinder sig udenfor.

Viceværten oplyser pr. telefon, at beboeren selv betale låsesmeden. Er dette
rimeligt/lovligt?

Er det rimeligt og lovligt, hvis beboeren selv skal betale en ny lås?
Viceværten siger, at det er slitage, men det er jo en stor regning, der
pludselig kan komme og ikke betales af vedligeholdelseskontoen, og beboeren
har kun boet der i 8 måneder.

/ml

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-04 18:56

> Sagen drejer sig om et lejlighedskompleks. I en af lejlighederne er døren
en
> søndag gået i baglås og beboeren befinder sig udenfor.

Hvordan kan den gå i baglås mens beboeren befinder sig udenfor? Er der ikke
tale om at beboeren har smækket døren, og dermed låst sig selv ude?

> Viceværten oplyser pr. telefon, at beboeren selv betale låsesmeden. Er
dette
> rimeligt/lovligt?

Det afhænger af, om det er beboerens egen fejl.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : ml

Dato : 03-05-04 04:09

"Jeppe Vestergaard" <Jeppe hos dailyrush.dk> wrote in message
> en
>
> Hvordan kan den gå i baglås mens beboeren befinder sig udenfor? Er der
ikke
> tale om at beboeren har smækket døren, og dermed låst sig selv ude?

Jeg var upræcis. Nej, døren kan ikke "smækkes"(så den låser).

Døren var låst udefra, og kan ikke låses op, da beboeren kommer hjem.

ml

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-05-04 19:09

"ml" <ml@ml.dk> wrote in

> [...]
> udenfor.
>
> Viceværten oplyser pr. telefon, at beboeren selv betale

<ikke juridisk>
Det er meget normalt at låsesmede skal betales af beboeren da det som
oftest er beboerens egen fejl og boligforeningen ikke gider stå med
problemet hvem der skal betale
</ikke juridisk>

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : ml

Dato : 03-05-04 04:10

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message

> [...]
> Det er meget normalt at låsesmede skal betales af beboeren da det som
> oftest er beboerens egen fejl og boligforeningen ikke gider stå med

Okay, tak. Men her er det ikke beboerens egen fejl, da den er låst som
normalt.

ml

Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-05-04 20:35

"ml" <ml@ml.dk> skrev i en meddelelse

> Sagen drejer sig om et lejlighedskompleks. I en af lejlighederne er døren
en
> søndag gået i baglås og beboeren befinder sig udenfor.

- det er altså en lejebolig?

> Viceværten oplyser pr. telefon, at beboeren selv betale låsesmeden. Er
dette
> rimeligt/lovligt?

- hvis beboeren har smækket sig ude skal beboeren selv betale. Men er låsen
defekt tror jeg nok det påviler udlejer at udskifte den ...

ras

Fra : ml

Dato : 03-05-04 04:11

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> "ml" <ml@ml.dk> skrev i en meddelelse

> en
>
> - det er altså en lejebolig?

Ja, det er en lejebolig.

> dette
>
> - hvis beboeren har smækket sig ude skal beboeren selv betale. Men er
låsen
> defekt tror jeg nok det påviler udlejer at udskifte den ...

Og det er netop tilfældet.

/ml

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-05-04 21:10

In article <40952b5b$0$203$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, ml wrote:
> [...]
> søndag gået i baglås og beboeren befinder sig udenfor.
>
> Viceværten oplyser pr. telefon, at beboeren selv betale låsesmeden. Er dette

Ja. Ejendommen har ikke noget med låsen at gøre, og har ikke engang krav
på en nøgle til døren. En ny cylinder med 2 nøgler koster 50-100 kr i
en isenkramforretning, og det sikrer mod at vicevært og andre lusker
rundt i lejligheden.

> [...]
> pludselig kan komme og ikke betales af vedligeholdelseskontoen, og beboeren

50-100 kr er ikke en stor regning.

Såfremt problemet er, at låsen ikke kan låses op grundet slitage,
så hænger udlejer på den. 8 mdr er unormalt hurtigt.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-05-04 21:21

> 50-100 kr er ikke en stor regning.

Det er nok svært at gøre det så billigt. 150,- for en god cylinder m.
nøgler er nok mere normalt.

> Såfremt problemet er, at låsen ikke kan låses op grundet slitage,
> så hænger udlejer på den.

Det kommer vel lidt an på hvad der står i lejekontrakten. Her hvor jeg
bor har jeg f.eks. vedligeholdelsespligten på låsene, og så skal jeg vel
betale for at skifte dem ud hvis de bliver slidt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-05-04 21:52

On Sun, 2 May 2004 22:21:18 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

>Det er nok svært at gøre det så billigt. 150,- for en god cylinder m.
>nøgler er nok mere normalt.

Kan du sige 5-600 kr ex montage for en cylinder. Og så er det også uden
omkodning af nøgler og deslige såfremt at der skal være adgang til visse
fælles dele som er aflåst.
Flemming Jacobsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-05-04 22:58

In article <spna909scm4jc4konhc4pejflc1lgdmt7i@4ax.com>, Thunderbird [7100] wrote:

> Kan du sige 5-600 kr ex montage for en cylinder. Og så er det også uden
> omkodning af nøgler og deslige såfremt at der skal være adgang til visse
> fælles dele som er aflåst.

Det er såfremt du vil have en cylinder i din dør hvor den udleverede
nøgle, der også kan bruges til evt fælles låse skal anvendes.

Hvis du bare køber en billig Ruko + 2 nøgler i den lokale Silvan,
så er det nok 100 kr i Jylland, og 150 på Sjælland.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-05-04 12:06

De er desværre bare for nemme at dirke.
Flemming Jacobsen

Fra : Rasmus

Dato : 02-05-04 23:00

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> Kan du sige 5-600 kr ex montage for en cylinder. Og så er det også uden
> omkodning af nøgler og deslige såfremt at der skal være adgang til visse
> fælles dele som er aflåst.

.....det er vel hos en låsesmed du gav så meget?, jeg gav 250kr for en Ruko
cylinder (Combi 2) i højeste skafor klasse inkl 2 nøgler.

mvh
Rasmus

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-05-04 22:57

Scripsit "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid>

> Det kommer vel lidt an på hvad der står i lejekontrakten.

Hvis der ingenting står, er det lejer der skal stå for
vedligeholdelse, jf lejelovens §20:

§20. Lejeren skal i lejeperioden foretage vedligeholdelse og fornøden
fornyelse af låse og nøgler.

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : ml

Dato : 03-05-04 04:20

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> vedligeholdelse, jf lejelovens §20:
>
> §20. Lejeren skal i lejeperioden foretage vedligeholdelse og fornøden

1) Men der findes en vedligholdelseskonto, der blandt andet kan bruges til
maling af lejligheden. Den må da også kunne bruges her?

2) Hvis det er rigtigt, er der lidt russisk roulette over det.

/ml

Fra : ml

Dato : 03-05-04 04:35

"ml" <ml@ml.dk> wrote in message

> 2) Hvis det er rigtigt, er der lidt russisk roulette over det.
= hvis det er rigtigt det du siger, og svaret til pkt. 1 er nej.

/ml

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-05-04 05:19

Scripsit "ml" <ml@ml.dk>

> 1) Men der findes en vedligholdelseskonto, der blandt andet kan bruges til
> maling af lejligheden. Den må da også kunne bruges her?

Vedligeholdelseskontoen er specifikt til maling, hvidtning og
tapetsering der påhviler lejer. Læs §§21-23.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : ml

Dato : 03-05-04 08:09

> Vedligeholdelseskontoen er specifikt til maling, hvidtning og
> tapetsering der påhviler lejer. Læs §§21-23.

Okay, så der er ingen vej udenom ser jeg. Det er bare en voldsom udgift
(1000kr+låsesmed), der slår ned ret tilfældigt.

/ml

Fra : Gerner

Dato : 03-05-04 11:10

On Mon, 3 May 2004 09:09:14 +0200, "ml" <ml@ml.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Okay, så der er ingen vej udenom ser jeg. Det er bare en voldsom udgift
>(1000kr+låsesmed), der slår ned ret tilfældigt.

Hvor længe har den lås siddet i døren ? Hvis det er en gammel slidt lås, kan det
vel ikke være retfærdigt at den der tilfældigvis er lejer når den går i stykker
skal betale hele gildet.

Der må da også have været nogle indikationer på at låsen var slidt.

--
Gerner
1147WU/5396hrs

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-05-04 14:42

Scripsit "ml" <ml@ml.dk>

> Okay, så der er ingen vej udenom ser jeg. Det er bare en voldsom udgift
> (1000kr+låsesmed), der slår ned ret tilfældigt.

Tja, sådan er det når der er en skade der slår ned tilfældigt. En
eller anden kommer til at sidde med aben i sidste ende, og der er ikke
nogen af de involverede der "fortjener" at kommer til at betale.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-05-04 15:33

On 03 May 2004 14:41:45 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>eller anden kommer til at sidde med aben i sidste ende, og der er ikke
>nogen af de involverede der "fortjener" at kommer til at betale.

Jo Udlejer
Flemming Jacobsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-05-04 17:07

Scripsit "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>
> On 03 May 2004 14:41:45 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Jo Udlejer

Nej.

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-05-04 19:20

On 03 May 2004 17:07:11 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>

>Nej.

Hvis at udlejer er bekendt med at låsen er af meget ældre dato og er
udkskiftningsmoden så ville jeg mene at det var hans ansvar at skrifte
det ud.

men hvis det er sådan at landet ligger så er jeg godtnok glad for at jeg
bor i så lempelig en bolig forening som jeg gør. Pt har alt hvad jeg har
beklaget mig over blevet lavet uden at jeg har skulle betale for det.
Flemming Jacobsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-05-04 21:19

> [...]

> Hvis at udlejer er bekendt med at låsen er af meget ældre dato og er
> udkskiftningsmoden så ville jeg mene at det var hans ansvar at skrifte

Du mener forkert. Se lejeloven, §20. Fornøden fornyelse af låse er
udtrykkeligt lejerens opgave.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Kristian Thy

Dato : 03-05-04 22:38

Henning Makholm uttered:
> Fornøden fornyelse af låse er udtrykkeligt lejerens opgave.

Det ville også være så træls hvis man kom hjem en dag og låsen var
skiftet ud... :)

\\kristian
--
Dyslexics of the world, untie!

Fra : ml

Dato : 03-05-04 04:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> på en nøgle til døren. En ny cylinder med 2 nøgler koster 50-100 kr i
> en isenkramforretning, og det sikrer mod at vicevært og andre lusker

Men en låsesmed koster 800kr. på en søndag?

> 50-100 kr er ikke en stor regning.

Det er forresten en lås til over 1000kr, da nøglen også passer til den
fælles yderdør og kælder. Jeg ved ikke om det er hvad der kaldes en
systemnøgle?

> Såfremt problemet er, at låsen ikke kan låses op grundet slitage,
> så hænger udlejer på den. 8 mdr er unormalt hurtigt.

Okay.

ml

Fra : ml

Dato : 03-05-04 04:34

"ml" <ml@ml.dk> wrote in message

Foreløbig tak for de mange gode svar. Jeg ser at jeg ikke har været præcis
nok:

1) Det ER en lejebolig. Et kollegieværelse faktisk.

2) Beboeren har ikke smækket sig ude. Den kan slet ikke smække selv. Døren
blev låst som normalt da han gik hjemmefra, og da han kom hjem kunne nøglen
ikke låse døren op.

3) Det er en lås til over 1000kr, da nøglen også passer til den
fælles yderdør og kælder. (Er det dét der kaldes en
systemnøgle?)

/ml

Fra : Brian A.

Dato : 03-05-04 10:08

> 3) Det er en lås til over 1000kr, da nøglen også passer til den
> fælles yderdør og kælder. (Er det dét der kaldes en
> systemnøgle?)

Ja, vi bruger samme system her hvor jeg bor, ejerlejligheder.
Har du overvejet at han får repareret sin låsecylinder? Han kan evt. spørge
om en pris for reparation før han køber ny.