"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:
> Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
> news:slrnc9fcgc.af2.haj@enterprise-server.dk...
>> anders majland wrote:
>> > Var det ikke en ide at kombinere et kamera med et periskop...
>>
>> Tvivler på det ville blive bedre... man kan godt gøre trådhegnet
>> næsten usynligt vha. meget åben blænde.
>
> Er det da ikke alligevel obligatorisk når man er på bevægelige emner (á mere
> lys gør større lukkehastighed mulig)??
For at få den rigtige Fart Effekt(tm), dvs uskarp/streget baggrund,
skal man sørge for netop ikke at køre med en for hurtig lukkertid(!)
Jeg ved at det lyder grotesk, men pointen er at hvis du skyder med en
meget kort lukkertid får du alt til at stå helt piv skarpt, trods
bevægelse i billedet. Og så ser det ud som om nogen har parkeret
cykelen og sat en støtte under.
Ved at følge cykelen med kameraet og holde f.eks. en max 1/125 sek
lukkertid får man baggrunden til at være udtværet hvilket gør at man
får Fart Effekten(tm) ind i billedet.
Eksempel på effekten (lille, 7KB):
http://www.harrekilde.dk/pmc/2004/04-25_sturup/thumbs/IMG_0085.jpg
fuld størrelse (3Kx2K, 1.7MB):
http://www.harrekilde.dk/pmc/2004/04-25_sturup/IMG_0085.JPG
Når jeg tager billeder, slår jeg kameraet over på fuld manuel, måler
lys og sætter så typisk lukkeren på ~1/125s og justerer så ind med
blænden til jeg har korrekt belysning. Det gør så at kameraet ikke
skal "tænke" over lysmålingen, og billedet bliver taget hurtigere
efter du har trykket på udløseren.
Her hjælper iøvrigt det med at "følge" cykelen med kameraet også, idet
man bliver mindre følsom overfor hvornår præcist at kameraet tager
billedet, idet cykelen hele tiden er indenfor udsnittet.
--Kai, med nogle års amatørerfaring med at tage MC-billeder ved
trackdays.