/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha XJ 600 mislyd ved gearkasse i tomga~
Fra : Henry


Dato : 02-05-04 15:23


Jeg var i dag ude og prøve en yamaha XJ 600 men 106 kkm på klokken
Motoren gik fint og reagerede kvikt. men den havde en mislyd ved gearkassen
i tomgang
Mislyden havde karakter af en metalisk klævren som nogle tandhjul der var
slidt men forsvandt ved øget gas og aftog ved koblings aktivering.

Var det en bil vil jeg sige at det var udrykkerlejren det var galt med, men
det er måske det samme med en motorcykel at det kan være samme leje der er
problemet her.
Og er der nogen der har en ide om hvad sådan en operation ca. kan koste ved
en forhanleren. og kan man skifte leje, evt tandhjul og kobling uden at skal
have hele motoren af.
Jeg vil gerne vide hvor meget man skal beregne til en sådan operation så jeg
kan tage lidt højde for det i budsummen. ejeren siger den har lyt sådan hele
tiden, og temlig sikkert kan man også bare køre med det.
men jeg syntes det skurrer fælt i mine øre med sådan en mislyd, og jeg
kommer til at tænke på slidte lejer og tandhjul.
Det er lidt en skam for det er det eneste væsenligt jeg fandt galt ved
cyklen, og jeg ved godt at jeg risikere mange fremtidige rep. ved en cykel
med så mange km. på bagen
men der kommer økonomien jo lidt ind, og det er pt. hvad det kan blive til.


--
Med venlig hilsen Henry




 
 
Kenn H. Jensen (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 02-05-04 16:14

Henry skrev i meddelelsen news:mv7lc.1969$Bj1.493@news.get2net.dk

> Og er der nogen der har en ide om hvad sådan en operation ca. kan
> koste ved en forhanleren. og kan man skifte leje, evt tandhjul og
> kobling uden at skal have hele motoren af.

Jeg var med til at skifte kobling på sådan en XJer fra 89. Det er faktisk
rigtigt nemt, og man behøver ikke engang at tappeolien af den. Cyklen sættes
på sidestøtteben, og forhjulet klodses op således at den hælder en god del
til venstre. Nu kan man roligt pille koblingsdækslet af, skifte plader, måle
fjedre mm. Har man ikke selv mulighed for at udføre arbejdet, vil det nok
koste for 1-2 timers mekaniker løn.

Hvis der skal skiftes tandhjul slipper du ikke for at skulle have motoren
af. Har du ikke forstand på at skrue selv bør du nok finde en anden da
prisen for rep hos forhandler meget hurtigt løber op i noget der slet ikke
kan svare sig. Så er det nok billigere at hente en tysk donorcykel. Prøv at
kigge på www.mobile.de og se hvad de koster, og læg udgifter oveni til afh.
Så ved du hvad du risikerer at skulle ofre.

> men jeg syntes det skurrer fælt i mine øre med sådan en mislyd, og jeg
> kommer til at tænke på slidte lejer og tandhjul.
> Det er lidt en skam for det er det eneste væsenligt jeg fandt galt ved
> cyklen, og jeg ved godt at jeg risikere mange fremtidige rep. ved en
> cykel med så mange km. på bagen
> men der kommer økonomien jo lidt ind, og det er pt. hvad det kan
> blive til.

Hvis det bare var en bagatel ville den tidligere ejer sikkert have rettet op
på fejlen, da mcen således ville blive meget nemmere at sælge. Jeg ville
være lidt nervøs ved at købe den. Slå koldt vand i blodet, der er nye Mcer i
f.eks. www.dba.dk hver dag Kig dig lidt omkring, og køb den rigtige
første gang.

Du kan selvfølgelig også være rigtig heldig med denne model. Min kammerat
(http://dfmc.dk/?id=542) kører også på sådan en XJer fra 89. Den har han
købt fra en anden kammerat (http://dfmc.dk/?id=272) og vi har derfor kunnet
følge den i et stykke tid nu. Da http://dfmc.dk/?id=272 købte den havde den
lige rundet 100.000 Km. og den var klar til at få skiftet kronrørslejer (ca.
300,-), indsugningsgummi(ca. 800,-) og dæk (ca. 1000,-). Koblingen var også
godt på vej, så den har vi også skiftet (ca. 600,-)

Disse ting kunne vi konstatere allerede den første gang vi så den, og prisen
var selvf. også derefter. Havde vi nu ikke selv kunnet udføre arbejdet ville
det formentlig ikke kunne have svaret sig. Der har på de ca. 10.000 Km siden
da ikke været udført andre rep. end alm service på den, og den kører rigtigt
godt. I tomgang går den lidt ujævnt, men hvad betyder det når bare den kører
godt, og stort set intet olieforbrug har.


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816



Armand (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-04 16:37


Henry <henryjorgensen@hotmail.com> skrev i en
news:mv7lc.1969$Bj1.493@news.get2net.dk...
>
> Jeg var i dag ude og prøve en yamaha XJ 600 men 106 kkm på klokken
> Motoren gik fint og reagerede kvikt. men den havde en mislyd ved
> gearkassen i tomgang
> Mislyden havde karakter af en metalisk klævren som nogle tandhjul der var
> slidt men forsvandt ved øget gas og aftog ved koblings aktivering.
> Var det en bil vil jeg sige at det var udrykkerlejren det var galt med,
> men det er måske det samme med en motorcykel at det kan være samme leje
> der er problemet her.
> Og er der nogen der har en ide om hvad sådan en operation ca. kan koste
> ved en forhanleren. og kan man skifte leje, evt tandhjul og kobling uden
> at skal have hele motoren af.
> Jeg vil gerne vide hvor meget man skal beregne til en sådan operation så
> jeg kan tage lidt højde for det i budsummen.

Den mindste reparation på et værskted koster i tusindvis af kroner, og
specielt hvis det er gearkasse-relateret, da der ikke er nogen genvej til
gearkassen og at motoren skal skilles 100% ad (krumtappen fritlagt) for at
komme til sagerne!

Lad nu være med at bekymre dig mere om dén XJ'er og løb skrigende bort til
næste mulighed :-|

> ejeren siger den har lydt sådan hele tiden,

- - - - - - eller også sælger han netop fordi den lige er begyndt på det :-/
Vær ikke så naiv - Sælger vil atid tale for sin syge moster :-|

> Det er lidt en skam for det er det eneste væsenligt jeg fandt galt ved
> cyklen,

Det er IKKE en skam - Det er tværtimod godt at du får bekræftet at det ér en
gammel slidt motor, så du lettere kan ryste på hovedet og komme videre i
teksten :-|

--
Armand.





Henry (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 02-05-04 17:08

Armand skrev

>
> Det er IKKE en skam - Det er tværtimod godt at du får bekræftet at det ér
en
> gammel slidt motor, så du lettere kan ryste på hovedet og komme videre i
> teksten :-|
>
> --
> Armand.
>

Ja ok men priser er jo så også lidt efter at der er lidt til rep. det er
bare om det er nok det jeg kalkulerer med.
men vælger man at være lidt optimist kan det så ikke også bare være en
udrykker leje og kræver det så også en total adskillelse af motor/gearkasse.


og Kenn H. Jensen skrev

>Så er det nok billigere at hente en tysk donorcykel. Prøv at
>kigge på www.mobile.de og se hvad de koster, og læg udgifter oveni til afh.
>Så ved du hvad du risikerer at skulle ofre.


Og nu er jeg en klovn til tysk det var den dag jeg ikke var i skole for 35
år siden de havde om det.
så er der nogen der ved hvad de ca. handles til der inde på www.mobile.de
med ca. 50-70kkm på klokken.
Og er det ikke auktion eller er det mere lign. dba.dk

Mvh
Henry



Kenn H. Jensen (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 02-05-04 17:54

Henry skrev i meddelelsen news:d19lc.2057$aw.724@news.get2net.dk
> Armand skrev
>
>>
>> Det er IKKE en skam - Det er tværtimod godt at du får bekræftet at
>> det ér en gammel slidt motor, så du lettere kan ryste på hovedet og
>> komme videre i teksten :-|

> Ja ok men priser er jo så også lidt efter at der er lidt til rep. det
> er bare om det er nok det jeg kalkulerer med.
> men vælger man at være lidt optimist kan det så ikke også bare
> være en udrykker leje og kræver det så også en total adskillelse af
> motor/gearkasse.

Jeg tror bestemt Armand har ret. Jeg ville ikke turde tage chancen. Du skal
nok regne med 10 K i reserve til donorcykel, og så skal du selv kunne skifte
alle delene.

> og Kenn H. Jensen skrev
>
>> Så er det nok billigere at hente en tysk donorcykel. Prøv at
>> kigge på www.mobile.de og se hvad de koster, og læg udgifter oveni
>> til afh. Så ved du hvad du risikerer at skulle ofre.
>
>
> Og nu er jeg en klovn til tysk det var den dag jeg ikke var i skole
> for 35 år siden de havde om det.
> så er der nogen der ved hvad de ca. handles til der inde på
> www.mobile.de med ca. 50-70kkm på klokken.
> Og er det ikke auktion eller er det mere lign. dba.dk

Det er mere ala dba.dk. Her er en lynvejledning.
1. Gå ind på www.mobile.de
2. Vælg motoräder suchen i venstre side (3. øverst)
3. Udfyld mærke + andre kriterier. model er fritekst, og her kan du skrive
51J eller XJ 600
4. Tryk Suche starten


Prøv dig lidt frem. Det er ikke så svært.

Hvis du har nemmere ved engelsk, kan du evt. besøge
http://babelfish.altavista.com og bede den oversætte websiden til engelsk
istedet.

--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271
www.dmcn.dk #816



Henry (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 02-05-04 18:55


>
> Det er mere ala dba.dk. Her er en lynvejledning.
> 1. Gå ind på www.mobile.de
> 2. Vælg motoräder suchen i venstre side (3. øverst)
> 3. Udfyld mærke + andre kriterier. model er fritekst, og her kan du skrive
> 51J eller XJ 600
> 4. Tryk Suche starten
>
>

>
> Hvis du har nemmere ved engelsk, kan du evt. besøge
> http://babelfish.altavista.com og bede den oversætte websiden til engelsk
> istedet.
>

Ja tak der går meget bedre der var jeg i skole den dag

jeg fandt en til
1.250 Euro = 9.30710 Danish Krone der ikke havde kørt alt for mange km
Er det så kun egen udgifter transport der komme oveni.?
men jeg kan da godt se at det havner på ca 10k så alt i alt
+ pakninger arbejdsløn mm.


Med venlig hilsen og tak for hjælpen

Henry



Hald (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Hald


Dato : 02-05-04 19:02

Køb den IKKE! Armand har ret. Se dig om efter nogle andre motorcykler.
Uanset hvad der er galt, så lyder det ildevarslende. Og reparationer bliver
altid dyrere, end man har regnet med - det er næsten en naturlov. Skån dig
selv for en dårlig oplevelse og find en anden maskine.

Mvh Peter

"Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> wrote in message
news:409527fd$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Henry skrev i meddelelsen news:d19lc.2057$aw.724@news.get2net.dk
> > Armand skrev
> >
> >>
> >> Det er IKKE en skam - Det er tværtimod godt at du får bekræftet at
> >> det ér en gammel slidt motor, så du lettere kan ryste på hovedet og
> >> komme videre i teksten :-|
>
> > Ja ok men priser er jo så også lidt efter at der er lidt til rep. det
> > er bare om det er nok det jeg kalkulerer med.
> > men vælger man at være lidt optimist kan det så ikke også bare
> > være en udrykker leje og kræver det så også en total adskillelse af
> > motor/gearkasse.
>
> Jeg tror bestemt Armand har ret. Jeg ville ikke turde tage chancen. Du
skal
> nok regne med 10 K i reserve til donorcykel, og så skal du selv kunne
skifte
> alle delene.
>
> > og Kenn H. Jensen skrev
> >
> >> Så er det nok billigere at hente en tysk donorcykel. Prøv at
> >> kigge på www.mobile.de og se hvad de koster, og læg udgifter oveni
> >> til afh. Så ved du hvad du risikerer at skulle ofre.
> >
> >
> > Og nu er jeg en klovn til tysk det var den dag jeg ikke var i skole
> > for 35 år siden de havde om det.
> > så er der nogen der ved hvad de ca. handles til der inde på
> > www.mobile.de med ca. 50-70kkm på klokken.
> > Og er det ikke auktion eller er det mere lign. dba.dk
>
> Det er mere ala dba.dk. Her er en lynvejledning.
> 1. Gå ind på www.mobile.de
> 2. Vælg motoräder suchen i venstre side (3. øverst)
> 3. Udfyld mærke + andre kriterier. model er fritekst, og her kan du skrive
> 51J eller XJ 600
> 4. Tryk Suche starten
>
>
> Prøv dig lidt frem. Det er ikke så svært.
>
> Hvis du har nemmere ved engelsk, kan du evt. besøge
> http://babelfish.altavista.com og bede den oversætte websiden til engelsk
> istedet.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Kenn H. Jensen - SV650S ´00
> http://www.dfmc.dk/?id=271
> www.dmcn.dk #816
>
>



Jon & Ann-Rikka (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Jon & Ann-Rikka


Dato : 02-05-04 19:49


"> Køb den IKKE! Armand har ret. Se dig om efter nogle andre motorcykler.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nemlig... og lad dig ikke friste bare fordi det er godt vejr... sæsonnen er
kun lige begyndt så du har masser af tid til at se dig om efter en maskine
der ikke er ved at rasle sig selv i stumper og stykker...........


--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer, Novo Nordisk A/S, Bagsværd
Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250
Fiat Punto 1,2 ELX Ice-Blue



Henry (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 02-05-04 20:44


"Jon & Ann-Rikka" <Fælles_somikkefindes_@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4095428a$0$235$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "> Køb den IKKE! Armand har ret. Se dig om efter nogle andre motorcykler.
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tak for svar og advarsler

Og - jeg kan jo da ikke sige jeg ikke var advaret
Hvis jeg aligevel skulle ende med at være så dum i et total anfald af forårs
kuller.

Mvh
Henry








Armand (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-05-04 21:32


Henry <henryjorgensen@hotmail.com> skrev i en
news:d19lc.2057$aw.724@news.get2net.dk...
> Armand skrev
>
> >
> > Det er IKKE en skam - Det er tværtimod godt at du får bekræftet at det
> > ér en gammel slidt motor, så du lettere kan ryste på hovedet og komme
> > videre i teksten :-|
>
> Ja ok men priser er jo så også lidt efter at der er lidt til rep. det er
> bare om det er nok det jeg kalkulerer med.
> men vælger man at være lidt optimist kan det så ikke også bare være
> en udrykker leje og kræver det så også en total adskillelse af
> motor/gearkasse.

Der sidder ikke et udrykkerleje som man ser på biler, og den lejring der
forekommer (fordi betjeningen er statisk og koblingen kører rundt) har jeg
aldrig hørt gå i stykker - Så håb bare, men det er sandsynligvis IKKE noget
enkelt og billigt :-|

> og Kenn H. Jensen skrev
>
> >Så er det nok billigere at hente en tysk donorcykel. Prøv at
> >kigge på www.mobile.de og se hvad de koster, og læg udgifter oveni til
> > afh. Så ved du hvad du risikerer at skulle ofre.
>
> Og nu er jeg en klovn til tysk det var den dag jeg ikke var i skole for 35
> år siden de havde om det. så er der nogen der ved hvad de ca. handles til
> der inde på www.mobile.de med ca. 50-70kkm på klokken.
> Og er det ikke auktion eller er det mere lign. dba.dk

Fidusen er skam god nok. Men privatimport er for folk der allerede er et
mindstemål inde på markedet og Handel med udlændinge fordrer oveni at man
magter at kommunikere på andet end dansk, og det vidner du om ikke at
være/kunne, så DON'T !!

--
Armand.






Ukendt (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-05-04 22:33

Henry <henryjorgensen@hotmail.com> skrev i en
Armand skrev i meddelelsen ...

>
>Der sidder ikke et udrykkerleje som man ser på biler, og den lejring der
>forekommer (fordi betjeningen er statisk og koblingen kører rundt) har jeg
>aldrig hørt gå i stykker - Så håb bare, men det er sandsynligvis IKKE noget
>enkelt og billigt :-|


Næe, udrykkerlejet er det ikke, men XJ600 er udstyret med "hyvo chain"
primærtransmision, og de larmer fælt når de er slidt op. Kæden alene koster
kr. 1100,- og den sidder så langt inde i motoren at det gør ondt
( Grunden til at kæden holder kæft når man trækker koblingen, er den smule
belastning "stødstangen" lægger på transmisionen. Derved går kæden ikke
længere i resonnans.

mvh
Orla


>
>--
>Armand.
>
>
>
>
>



S.G (02-05-2004)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 02-05-04 16:33

Har oplevet det på en anden mc. Det var det hjul (og alt der hørte med) Der
bliver trækket af starteren. ved ikke ligeh vad det hedder. men det
resulterede i at det hele skulle skiftes :) Så måtte hente en tilsvarende
cykel hjem fra tyskland og bygge på stellet :)



Mikker (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Mikker


Dato : 02-05-04 22:12

"Henry" <henryjorgensen@hotmail.com> wrote in message news:<mv7lc.1969$Bj1.493@news.get2net.dk>...
> Jeg var i dag ude og prøve en yamaha XJ 600 men 106 kkm på klokken
> Motoren gik fint og reagerede kvikt. men den havde en mislyd ved gearkassen
> i tomgang
> Mislyden havde karakter af en metalisk klævren som nogle tandhjul der var
> slidt men forsvandt ved øget gas og aftog ved koblings aktivering.

Det kan godt tyde på at du blot har oplevet den typiske XJ600 lyd, der
fremkommer ved at knastkædestrammeren på disse modeller har en lidt
kedelig tendens til at få knastkæden til at komme i svingninger lige
før kædestrammeren strammer kæden op pga. varme/omdrejninger m.v.
Knastkædestrammeren opererer i trin der lidt store på XJ-600
motorerne. Jeg har naturligvis ikke hørt lyden selv, men når du
beskriver at lyden forsvinder ved gasgivning, tyder det på det jeg
netop har opremset.
Det er også på helt nye XJ-600 motorer, så det er ikke noget du skal
være nervøs over(hvis det altså er knastkæden der siger den lyd du
nævner).

Med "venstre fra styret", Mikker XJ600 '00 også med periodevis
klaprende knastkæde...

Henry (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 03-05-04 14:43


"Mikker" <mlt@husbygning.dk> skrev i en meddelelse
news:d549fa4c.0405021312.7c139506@posting.google.com...

>
> Det kan godt tyde på at du blot har oplevet den typiske XJ600 lyd, der
> fremkommer ved at knastkædestrammeren på disse modeller har en lidt
> kedelig tendens til at få knastkæden til at komme i svingninger lige
> før kædestrammeren strammer kæden op pga. varme/omdrejninger m.v.
> Knastkædestrammeren opererer i trin der lidt store på XJ-600
> motorerne. Jeg har naturligvis ikke hørt lyden selv, men når du
> beskriver at lyden forsvinder ved gasgivning, tyder det på det jeg
> netop har opremset.
> Det er også på helt nye XJ-600 motorer, så det er ikke noget du skal
> være nervøs over(hvis det altså er knastkæden der siger den lyd du
> nævner).
>
> Med "venstre fra styret", Mikker XJ600 '00 også med periodevis
> klaprende knastkæde...


Det kan jeg jo så håbe på at det bare er det.
Men det er da helt sikker en mulighed

Jeg ved ikke om det taler lidt imod at lyden næsten forsvinder når man tager
koblingen.
men omdr.tal ændre sig vel også en ganske lille smule når man tager
koblingen.så måske er det bare det der gør det.

Men tak for alle gode råd til hvad det kan være

Mvh

Henry






Dun@nt (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Dun@nt


Dato : 03-05-04 09:22

Henry wrote:


> Jeg var i dag ude og prøve en yamaha XJ 600 men 106 kkm på klokken
> Motoren gik fint og reagerede kvikt. men den havde en mislyd ved gearkassen
> i tomgang
> Mislyden havde karakter af en metalisk klævren som nogle tandhjul der var
> slidt men forsvandt ved øget gas og aftog ved koblings aktivering.

Min XJ'er har samme lyd, og "reaktion" som du beskriver, og har haft det
al den tid jeg har haft den (50kkm)

Den har i dag gået 92kkm.

Der har ikke givet anledning til problemer - og det er ikke atypisk for
netop 51J modellerne med denne "knevren".

Dette forudsat at det _er_ samme lyd som på min (og mange andre XJ'ere)

Jeg fik min motor "løbet igennem" i efteråret hos min MC-pusher, og han
betegnede motoren som "god og sund".

J.C.Kløve
XJ 600 51J
http://www.dfmc.dk/?id=223



Dun@nt (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Dun@nt


Dato : 03-05-04 12:08

Dun@nt wrote:

> Henry wrote:


>> Jeg var i dag ude og prøve en yamaha XJ 600 men 106 kkm på klokken
>> Motoren gik fint og reagerede kvikt. men den havde en mislyd ved gearkassen
>> i tomgang
>> Mislyden havde karakter af en metalisk klævren som nogle tandhjul der var
>> slidt men forsvandt ved øget gas og aftog ved koblings aktivering.

> Min XJ'er har samme lyd, og "reaktion" som du beskriver, og har haft det
> al den tid jeg har haft den (50kkm)

> Den har i dag gået 92kkm.

> Der har ikke givet anledning til problemer - og det er ikke atypisk for
> netop 51J modellerne med denne "knevren".

> Dette forudsat at det _er_ samme lyd som på min (og mange andre XJ'ere)

> Jeg fik min motor "løbet igennem" i efteråret hos min MC-pusher, og han
> betegnede motoren som "god og sund".

> J.C.Kløve
> XJ 600 51J
> http://www.dfmc.dk/?id=223

Avarsel:
//reklame//
Nå ja - du er da velkommen til at give et bud på min idet jeg
overvejer noget større (1k ccm)
//reklame slut//

Dun@nt
XJ 600 51J
http://www.dfmc.dk/?id=223


Tony Lorentzen (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 03-05-04 23:42

Dun@nt wrote:

> Nå ja - du er da velkommen til at give et bud på min idet jeg
> overvejer noget større (1k ccm)

Hehe... Kilofazer?

De nye 2004ere kommer sgu i nogle lækre farver.

--
Tony



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste