Turbo & Kompressor samtidigt, vil det virk~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-05-04 14:56

Kære NG

Jeg har lige siddet og læst i VMAX 07.04-05.05 og er faldet over den
artiklen om Corollaen med både Turbo og kompressor og har lige lige
nogle spørgsmål herved som jeg håber at i i vil være behjælpelig med at
besvare.

Såferm at nogen er interesseret kan jeg skanne artiklen ind?

1:
Er det ikke overkill at kører med både kompressor og turbo. Her tænker
jeg på at man da ikkekan få mere ud af motoren ved at kombinerer begge
set i forhold til at bruge den ene eller den anden.

Eller er der noget jeg ikke tager hensyn til?

Nu ved jeg ikke hvordan at det er sat op, men hvis at fx at
konmpressoren laver ladetryk, som så smides gennem turboen tror jeg ikke
at man får ret meget ud af det.

Men hvis at man sætter dem op til at samarbejde så at kompressoren yder
boost ved lave omdrrejninger og turboen så tager over ved de høje, kan
jeg godt se ideen i det.

Men er det stadig ikke overkill?

2:
Det fremgår også af artiklen at bilen er udstyret med et antilag system.
Men er de ikke notorisk kendt for at slide unødvendigt meget på selve
motor og turbo?
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 02-05-04 15:11

> Men er det stadig ikke overkill?

Ja og nej. Bilen er jo bygget efter all-out max effekt, og løsningen er ikke
helt ubrugelig, omend jeg mener det er en smule klodset måde at gøre det på.

2 turboladere opsat fornuftigt vil give mere maxeffekt, og bedre forløb, men
også være en dyrere løsning da turboladere til sekventielt brug ikke er
noget man bare lige finder.

> 2:
> Det fremgår også af artiklen at bilen er udstyret med et antilag system.
> Men er de ikke notorisk kendt for at slide unødvendigt meget på selve
> motor og turbo?

Jo, ofte er antilagsystemer lavet ved at forskyde tændingen, og/eller helt
undlade tændingen, og det koster km på levetid, især på ventiler,turbolader
og udstødningssystem.

Henrik

Fra : Lars G

Dato : 02-05-04 16:02

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> 2 turboladere opsat fornuftigt vil give mere maxeffekt, og bedre forløb,
men
> også være en dyrere løsning da turboladere til sekventielt brug ikke er
> noget man bare lige finder.

Har i set den ny BMW 530d ?

De har fundet 54HK mere ved at sætte en ekstra lille turbo i.

"Allerede ved 1000 motoromdrejninger har den lille turbolader
opnået 90 pct. af sit maksimale ladetryk, og ved 1750 o/min.
bliver der suppleret med fuldt tryk fra den lille turbos storebror."

Men hvis BMW vil have en 3 på kan de ringe til en af de her

http://www.teamdingo.dk/Dieselpuller.dk.htm

Mvh
Lars G

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-05-04 16:03

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> artiklen om Corollaen med både Turbo og kompressor og har lige lige
> nogle spørgsmål herved som jeg håber at i i vil være behjælpelig med at

Snakkede med ham i går, og der var da vist også nogen der nævnte Vmax. Læser
dog ikke selv bladet længere

> Såferm at nogen er interesseret kan jeg skanne artiklen ind?

Det må du da godt, så vi kan se hvad de skriver om den :)

> [...]
> jeg på at man da ikkekan få mere ud af motoren ved at kombinerer begge
> set i forhold til at bruge den ene eller den anden.

Overkill. Tjaa, det kan man måske godt kalde det. Det giver ham ikke mere
effekt end turboen alene.

> Eller er der noget jeg ikke tager hensyn til?

Momentkurven.

> Nu ved jeg ikke hvordan at det er sat op, men hvis at fx at
> konmpressoren laver ladetryk, som så smides gennem turboen tror jeg ikke
> at man får ret meget ud af det.

Det er lige netop lavet så kompressoren lader gennem turboen, men det er
ikke for at få højere topeffekt.

> Men hvis at man sætter dem op til at samarbejde så at kompressoren yder
> boost ved lave omdrrejninger og turboen så tager over ved de høje, kan
> jeg godt se ideen i det.

Det er egentlig lidt det systemet giver. Det flytter trækket 1000
omdregninger ned, så han ikke skal op på 3000 RPM før der begynder at ske
noget.

> Men er det stadig ikke overkill?

Det viste det sig faktisk at være i går. Han testede 201m med og uden
kompressoren. Han fik de bedste tider uden, da han lavede for meget spind
med kompressoren. Jeg tror dog at det er en fordel i dagligdagen. Der er
ikke det store behov for at geare ned ved en overhaling. På 402m vil det
bare ikke hjælpe noget.
--
Claus Fabritius
Lovligt streetrace i Køge 8. maj

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-05-04 17:40

On Sun, 2 May 2004 17:03:07 +0200, "Claus Fabritius"
<champ88@ofir.invalid> wrote:

>Det må du da godt, så vi kan se hvad de skriver om den :)

Den ahr du her, scannede bare alle 4 sider ind. Råskanning er sket med
400 DPI. Billederne er derefter blevet formindsket til 37,5 % af deres
råstørrelse og forefindes her:

http://www.tnfs.dk/images/01.jpg
(1275*1739, 877,94 KB)

http://www.tnfs.dk/images/02.jpg
(1275*1739, 736,16 KB)

http://www.tnfs.dk/images/03.jpg
(1242*1727, 921,80 KB)

http://www.tnfs.dk/images/04.jpg
(1275*1759, 977,31 KB)

Det er på billede 3 og 4 at selve teksen om bilen fremtræder.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-05-04 23:47

Claus Fabritius wrote:
::: Men hvis at man sætter dem op til at samarbejde så at kompressoren
::: yder boost ved lave omdrrejninger og turboen så tager over ved de
::: høje, kan jeg godt se ideen i det.
::
:: Det er egentlig lidt det systemet giver. Det flytter trækket 1000
:: omdregninger ned, så han ikke skal op på 3000 RPM før der begynder
:: at ske noget.

Man har da ikke skullet op på 3000 omdr/min i mange år, med en turbolader.
Det er udelukkende et spørgsmål om den rigtige lader.

M.v.h.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-05-04 08:12

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

> Man har da ikke skullet op på 3000 omdr/min i mange år, med en turbolader.
> Det er udelukkende et spørgsmål om den rigtige lader.

Med en T4 på en 1600-maskine passer det vist meget godt. Bygger man for
topeffekt kan det jo være nødvendigt med en stor lader.

Selv har jeg fuldt tryk ved 2400 RPM med en lille IHI-lader på en 1400
maskine, men det giver ikke ret meget topeffekt.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-04 13:35

Claus Fabritius wrote:
[...]

Jeg har fuld skrue ved 1900 rpm. Og massere af topeffekt...

M.v.h.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 13:43

On Mon, 3 May 2004 14:35:27 +0200, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

> [...]
>:: 1400 maskine, men det giver ikke ret meget topeffekt.
>
>Jeg har fuld skrue ved 1900 rpm. Og massere af topeffekt...

Nu har du jo også lidt af en baby-turbo i forhold til os andre ;)

/Tommy
--
http://www.the-coffeeshop.dk/
1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-04 14:04

Tommy Eriksen wrote:
::: Jeg har fuld skrue ved 1900 rpm. Og massere af topeffekt...
::
:: Nu har du jo også lidt af en baby-turbo i forhold til os andre ;)

Mig!? Nøøøhhh......min er skam større end din.......ihvertfald på
Vabis'en.... *GG*

M.v.h.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 14:07

On Mon, 3 May 2004 15:04:24 +0200, "Henrik B."
> [...]

>:: Nu har du jo også lidt af en baby-turbo i forhold til os andre ;)
>
>Mig!? Nøøøhhh......min er skam større end din
-Men jeg kan pisse længst hvis du står i modvind!

>.......ihvertfald på
>Vabis'en.... *GG*

Well, nu var det jo den lille ny med babyturboen jeg snakkede om ;)

/Tommy

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-04 14:22

Tommy Eriksen wrote:
::: .......ihvertfald på
::: Vabis'en.... *GG*
::
:: Well, nu var det jo den lille ny med babyturboen jeg snakkede om ;)

I know. Jeg tror nok at kompressor-siden er lige så stor på på din. Det er
blot turbine-siden der er mindre. Men med din turbotøven, er jeg jo kørt,
inden du begynder at lade (vandet?). )))

M.v.h.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 14:30

On Mon, 3 May 2004 15:21:49 +0200, "Henrik B."
> [...]

>blot turbine-siden der er mindre. Men med din turbotøven, er jeg jo kørt,
>inden du begynder at lade (vandet?). )))

Jeg er ikke bange for at skifte gear, og så længe hun holdes til ilden
(over 2.500o/m) kan hun jo sagtens, den gamle ;)
Men hvis vi skal køre med omdrejninger som i lastbiler har du da ret
;)

Med dine 25 ekstra heste og XX ekstra nm'er er du jo nok kørt under
alle omstændigheder, men det er så en anden snak.

/Tommy

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-04 14:50

Tommy Eriksen wrote:
:: Med dine 25 ekstra heste og XX ekstra nm'er er du jo nok kørt under
:: alle omstændigheder, men det er så en anden snak.

Din hedder 175 Hk ved 5500 omdr/min. Og 273 Nm ved 3000 omdr/min. 0-100 km/t
på 8,3 sek. og "Over 220 km/t" på toppen.

M.v.h.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 14:55

On Mon, 3 May 2004 15:49:50 +0200, "Henrik B."
> [...]

>Din hedder 175 Hk ved 5500 omdr/min. Og 273 Nm ved 3000 omdr/min. 0-100 km/t
>på 8,3 sek. og "Over 220 km/t" på toppen.

Jep, men jeg kunne ikke lige huske hvad din havde af moment, og ved
hvilke omdrejninger.
Så vidt jeg husker er du (på papiret) et halvt sekund hurtigere til
100 og "over 230" på toppen.
I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)

/Tommy

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-04 15:05

Tommy Eriksen wrote:
[...]

Min hedder 330 Nm ved 1900 omdr/min.

:: Så vidt jeg husker er du (på papiret) et halvt sekund hurtigere til
:: 100 og "over 230" på toppen.

7,5 på 100 km/t.

:: I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
:: 2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)

Tro mig, det samme gør jeg.

M.v.h.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-05-04 15:26

> [...]

> :: I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
> :: 2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)

Kyllinger ;)
--
Claus Fabritius
Fiat Uno Turbo I.E. Racing '93

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 15:52

On Mon, 3 May 2004 16:25:52 +0200, "Claus Fabritius"
<champ88@ofir.invalid> wrote:

>"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

>Kyllinger ;)

Hvis man godt ka' li' det man har, hvorfor så smadre det bare for at
komme hurtigst ud af et lyskryds? :)

/Tommy

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-05-04 15:37

On Mon, 3 May 2004 16:05:25 +0200, "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk>
wrote:

>:: I praksis vil du være langt hurtigere fra stilstand - jeg skifter til
>:: 2. gear som en kælling af hensyn til synkroniseringen ;)
>
>Tro mig, det samme gør jeg.

Eh, den fanger jeg ikke lige.
Flemming Jacobsen

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 15:50

On Mon, 03 May 2004 16:37:22 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Eh, den fanger jeg ikke lige.

Saab'er har notorisk svage gearkasser. Med "skifter til 2. gear som en
kælling" mener jeg "skifter langsomt" - for ikke at mase kassen i
gear, og derved slide unødigt på synkroniseringen (som jo skal kæmpe
for at få tandhjulene til at køre med samme hastighed inden tvinges i
hak).

/Tommy

Fra : Torben E

Dato : 03-05-04 16:10

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message

> Tro mig, det samme gør jeg.

Don´t we all

Torben E

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-05-04 16:12

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Don´t we all

Nope ..

Hr. Bjørn

Fra : Torben E

Dato : 03-05-04 16:30

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> Nope ..

Ha ha, det tænkte jeg ikke lige på, det ku være man skulle
anskaffe sig en aut kasse, bum bum, næææeh

Torben E

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 16:41

On Mon, 3 May 2004 17:29:30 +0200, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

>Ha ha, det tænkte jeg ikke lige på, det ku være man skulle
>anskaffe sig en aut kasse, bum bum, næææeh

Det blev jeg faktisk anbefalet af en Saab-mekker-lærling sidste
weekend. Jeg klagede lidt over min syncromesh - svaret var
-"Du skal da se at konverteret den til automatgear".
-"Jamen, de holder jo endnu kortere tid end de manuelle gearkasser -
især hvis jeg skruer lidt på kværnen"
-"Jaja, men de skifter lækkert... Så skal du bare skifte gearkasse
lidt oftere"

Hmm ... Nej tak :)

/Tommy

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-05-04 17:07

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> især hvis jeg skruer lidt på kværnen"
> -"Jaja, men de skifter lækkert... Så skal du bare skifte gearkasse

Han glemte måske lige at nævne at du ville få en sløv båd tilbage, hvis du
konverterede til automatkasse.

> Hmm ... Nej tak :)

Glæder mig. Jeg var lige ved at blive bange for at du helt havde mistet
forstanden :)
--
Claus Fabritius
Uno Turbo i.e. Racing

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 17:28

On Mon, 3 May 2004 18:06:39 +0200, "Claus Fabritius"
<champ88@ofir.invalid> wrote:

>"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

>Han glemte måske lige at nævne at du ville få en sløv båd tilbage, hvis du
>konverterede til automatkasse.

Biltorvet har ikke de præcise tal (altså for samme årgang som min),
men en '88 9000 T16 er opgivet til 8.3secs til 100 (samme som min),
mens en '88 9000 T16 aut er opgivet til 8.8 secs for samme disciplin.
Samtidig daler tophastigheden med 5km/t (til 215).

Selvfølgelig æder tomatkassen lidt kræfter, men en "sløv båd" vil jeg
da ikke ligefrem kalde det.
Det halve sekund til 100 spilder jeg alligevel på mit lidt svagelige
2. gear ;)

>Glæder mig. Jeg var lige ved at blive bange for at du helt havde mistet
>forstanden :)

Nånå, ro på :)
Bare fordi man er lidt mageligt anlagt til tider.

/Tommy

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-05-04 21:39

> [...]
> mens en '88 9000 T16 aut er opgivet til 8.8 secs for samme disciplin.
> Samtidig daler tophastigheden med 5km/t (til 215).

På papiret er det jo ikke meget, men...

> Selvfølgelig æder tomatkassen lidt kræfter, men en "sløv båd" vil jeg
> da ikke ligefrem kalde det.

den føles godt nok som en sløv båd når man kører i den, med mindre den jeg
har prøvet med tomatkasse var direkte defekt.

> Det halve sekund til 100 spilder jeg alligevel på mit lidt svagelige
> 2. gear ;)

Du kører jo også som en kællings, så det gør ingen forskel for dig ;)

> Nånå, ro på :)
> Bare fordi man er lidt mageligt anlagt til tider.

Jeg synes skam også at SAAB'en er en fin bil, men autokassen - Aldrig. Så
hellere HT (Eller, næsten da :)
--
Claus Fabritius
Uno Turbo i.e. Racing

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 21:51

On Mon, 3 May 2004 22:38:41 +0200, "Claus Fabritius"
<champ88@ofir.invalid> wrote:

>den føles godt nok som en sløv båd når man kører i den, med mindre den jeg
>har prøvet med tomatkasse var direkte defekt.

Okay. Jeg har ikke prøvet en, derfor ku' jeg kun kigge på papiret.

>Du kører jo også som en kællings, så det gør ingen forskel for dig ;)

Så, knejt, kæft! :)
Må vi bede om noget respekt for alderdommen.

Hehe, nej, vel? :)

/Tommy

Fra : John Sahl

Dato : 04-05-04 11:49

Tommy Eriksen wrote:
> Okay. Jeg har ikke prøvet en, derfor ku' jeg kun kigge på papiret.

Hvis den Claus ontaler er den jeg var med ud at prøve kan jeg
godt forstå han var afskrækket, for det _var_ en sløv æske
uanset at motoren tilsyneladende gik som den skulle.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Claus Fabritius

Dato : 04-05-04 16:36

> Hvis den Claus ontaler er den jeg var med ud at prøve kan jeg
> godt forstå han var afskrækket, for det _var_ en sløv æske
> uanset at motoren tilsyneladende gik som den skulle.

Det er den jeg skriver om. Jeg var godt nok skuffet. Den kørte da meget
godt, men der var ikke noget sjovt over det. Føltes som om at gearkassen
lige havde snuppet 50 heste eller sådan noget.
--
Claus Fabritius
Uno Turbo i.e. Racing

Fra : Torben E

Dato : 03-05-04 17:10

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message
> [...]
> især hvis jeg skruer lidt på kværnen"
> -"Jaja, men de skifter lækkert... Så skal du bare skifte gearkasse

Havde den nu kunnet holde, ja så var der blevet monteret en lige
på stedet i min. Men desværre har den nok en levetid under 50km
efter min motor

Torben E

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 17:21

On Mon, 3 May 2004 18:10:17 +0200, "Torben E"
> [...]

>Havde den nu kunnet holde, ja så var der blevet monteret en lige
>på stedet i min. Men desværre har den nok en levetid under 50km

Hehe, det er jo lidt dét :)
Derudover er det vel et helvedes arbejde at konvertere den.

Hvis det nu var til at overkomme, og man kunne få en gearkasse der kan
holde til en rimelig penge kunne jeg også godt ha' fundet på det. Jeg
kører for meget bykørsel for tiden, tror jeg ;)

/Tommy

Fra : Torben E

Dato : 03-05-04 17:43

> Hvis det nu var til at overkomme, og man kunne få en gearkasse der kan
> holde til en rimelig penge kunne jeg også godt ha' fundet på det. Jeg
> kører for meget bykørsel for tiden, tror jeg ;)

Til din kan en aut nemt holde, de kører jo bag en standart 300nm´s
motor, så der burde ikke være noget problem.

Torben E

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-05-04 18:01

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Til din kan en aut nemt holde, de kører jo bag en standart 300nm´s
> motor, så der burde ikke være noget problem.

Ka´ du så ikke blot bygge 2 på din..?...)

Hr. Bjørn

Fra : Torben E

Dato : 03-05-04 20:36

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> Ka´ du så ikke blot bygge 2 på din..?...)

Du kender da heller ikke til mådehold

6 cylindre
2 turbo´er

Og nu 2 gearkasser

Torben E

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-05-04 21:47

> [...]

>blot turbine-siden der er mindre. Men med din turbotøven, er jeg jo kørt,
>inden du begynder at lade (vandet?). )))

Hehe, så er det altså heller ikke værre :)
http://www.fotoarkiv.com/albums/nordtyskland/aac.mpg
Man skal jo bare jokke et lille sekunds tid før man for alvor skal
bruge kræfterne ;)

/Tommy

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-04 22:00

Tommy Eriksen wrote:
[...]

Hmmm, jeg faldt næsten i søvn, inden der begyndte at ske noget. )

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-05-04 16:09

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Sammensætningen bliver brugt til bl.a. marinediesel.

Det giver en overall god ydelse.

Se evt.:
http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/powerforleisureboats/diesel_sterndrive/kad43pdp

Hr. Bjørn

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-05-04 17:41

On Sun, 2 May 2004 17:08:33 +0200, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>KLIP
>
>Sammensætningen bliver brugt til bl.a. marinediesel.

Undrer mig bare over blanding Kompressor og Turbo, hvorfor ikke bare
bruge bi turbo?.

Og den måde han hara gjort det på med at lave kompressoren blæse ind i
turboen kan jeg ikke få til at give mening, medmindre at turboen er
istand til klemme luften endnu mere sammen.
Flemming Jacobsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-05-04 17:47

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Undrer mig bare over blanding Kompressor og Turbo, hvorfor ikke bare
> bruge bi turbo?.

Prøv at downloade nogle af PDF-filerne på Volvo-siden.

Her er både grafer mv.

Det er tydeligt at se kombinationen kompressor / turbo giver en meget bedre
dynamik helt fra bunden.

Måske virkningsgraden på en turbo er ringere end en kompressor ved lave
omdrejninger.

Hr. Bjørn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-05-04 17:48

Bjørn Jørvad wrote:

> Sammensætningen bliver brugt til bl.a. marinediesel.

> [...]

Volvo har skam også brugt det på landevejen, i hvert fald i deres mindre
lastbiler for et par år siden, ved ikke lige om de stadig bliver lavet.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-05-04 17:52

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Volvo har skam også brugt det på landevejen, i hvert fald i deres mindre
> lastbiler for et par år siden, ved ikke lige om de stadig bliver lavet.

Jep.

Tanken er derfor ikke ny, men måske først nu moden til introduktion i
personbiler.

Det hele handler jo også om økonomi, dog er en bilmotor nok billigere at
fabrikere, da den jo mangler marinetoppen..

Hr. Bjørn

Fra : K

Dato : 02-05-04 16:33

> [...]

> Men hvis at man sætter dem op til at samarbejde så at kompressoren yder
> boost ved lave omdrrejninger og turboen så tager over ved de høje, kan

En udmærket ide i parallel kobling, overkill ? næeeh ...en overtryksventil
tager sig af at trykket ikke bliver for højt !

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-05-04 18:55

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Er det ikke overkill at kører med både kompressor og turbo. Her tænker
> jeg på at man da ikkekan få mere ud af motoren ved at kombinerer begge
> set i forhold til at bruge den ene eller den anden.

Jeg mener det var Lancia der prøvede det i Gruppe B. bilerne i de
glade firsere.. Frit fra "huskeren" havde Audi S1 og Pug 205 T16
en enkelt turbolader (hver forstås), MG Metro 6R4 havde V6
sugemotor og Lancia S4 en kombination af kompressor og
turbolader.. Ideen med at kombinere de to teknologier var vist at
lave et bredere effektområde..

Er der egentlig nogen der har eksperimenteret med to kompressorer,
en lille en til lave omdrejningstal og en stor til max. effekt??

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-05-04 19:15

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Er der egentlig nogen der har eksperimenteret med to kompressorer,
>en lille en til lave omdrejningstal og en stor til max. effekt??

Har aldrig hørt om det - og jeg har limet ørene fast et par gange
eller 3 ;)

Jeg kan ikke rigtigt se hva dman skulle opnå, da en kompressor jo qua
natur arbejder ved alle motorens omdrejningstal .

Fra : Lars G

Dato : 02-05-04 19:28

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan ikke rigtigt se hva dman skulle opnå, da en kompressor jo qua
> natur arbejder ved alle motorens omdrejningstal .

Uden at vide det men ....

En lille kompressor taget lidt effekt og en stor det modsatte !

eks den tager 25hk og de er ikke ledige i tomgang !

Altså den store skal kobles ind senere ?

I de gamle Mercedes racer bil skulle kobles ind manuelt. Om
det var derfor ved jeg ikke.

Mvh
Lars G

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-05-04 21:08

jan@stevns.net wrote:

> Jeg kan ikke rigtigt se hva dman skulle opnå, da en kompressor jo qua
> natur arbejder ved alle motorens omdrejningstal .

Selv om kompressorer arbejder "hele vejen op", så kan jeg da
sagtens forestille mig at en stor, tung kompressor ikke arbejde
lige så effektivt ved lave omdrejningstal som en mindre gør??
Effekten til at drive kompressorerne tages fra krumptappen, så det
er ikke noget problem at få den store til at snurre ved lave
omdrejningstal, men jeg vil da umiddelbart tro at der er en
sammenhæng mellem diameteren på skovlhjulene og den mængde luft
der mest effektiv kan skubbes igennem dyret. Enhver kompressor har
garanteret et ideelt omdrejningstal hvor den fungerer bedst, ved
øvrige omdrejningstal giver den måske et større varmetab i forhold
til det den yder og den slags. Der kan jo også være noget med det
effekttab en kompressor påfører krumptappen, der er jo ingen grund
til at bruge 25 hk på at trække en ordentlig kleppert af en
kompressor rundt sålænge motoren ikke har brug for mere luft end
en mindre kompressor kan levere..

--
Hygge..
Thomas