A conto betaling fra kunde Summa Summarum
Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 02-05-04 14:29

Hej NG

Jeg har en kunde som ved bestilling af en ordre, lagde en a conto betaling.
Hvordan skal den registreres i Summa Summarum, konto udtoget på kunden skal
jo gerne komme til at passe i sidste ende.
Ved salg af klippekort må det jo være samme problematik.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-04 14:53

On Sun, 2 May 2004 15:29:18 +0200, "Thomas V. Nielsen"
<tvn@_remove_vandsted.net> wrote:

> [...]
>jo gerne komme til at passe i sidste ende.
>Ved salg af klippekort må det jo være samme problematik.

Lad os lege at det fulde beløb på fakturaen er 1000 kr. og a'conto
beløb er 200 kr.

- Du danner en ganske almindelig faktura på 1000,-
- Og bogfører bilaget (fakturaen) på normal vis (stadig med 1000,-)
- Nu indsætter du fakturaen i kassekladde (Sh-Ctrl-F).
- I kassekladden ændrer du fakturabeløbet fra 1000,- til 200,-
- Og bogfører kassekladden (med beløbet på 200,-)
- Summa vil komme med en advarsel at du er ved at delbogføre fakturaen
det er helt ok. Det er jo netop det du vil.
- Nu er fakturaen financielt bogført med 200,- kr. og saldoen på
faktura er nu 800,-
Kig engang på bilagsoversigten "beløb = 1000,-" "saldo = 800,-"

mvh
Karsten Madsen
www.alsit.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-05-04 17:36

"Karsten Madsen" <6 snabela drosselvej punktum dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> faktura er nu 800,-
> Kig engang på bilagsoversigten "beløb = 1000,-" "saldo = 800,-"

Den metode har en uheldighed mht. moms.

Idet der oprettes en faktura på 1000 kr. ryger der med det samme 250 Kr. på
salgs-moms, som skal afregnes ved næste moms-periode.
Kunden betaler kun 200 Kr. nu og afregner således kun 50 Kr. moms => Sælger
skal lægge 200 Kr. ud indtil det fulde faktura beløb er betalt.

Når mine kunder betaler et aconto-beløb for en opgave, udsteder jeg blot en
selvstændig faktura på det. Altså en faktura på 200 Kr. acconto og en ny på
800 Kr. når opgaven afsluttes i dette eksempel.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-04 17:58

On Sun, 2 May 2004 18:35:49 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Kunden betaler kun 200 Kr. nu og afregner således kun 50 Kr. moms => Sælger
>skal lægge 200 Kr. ud indtil det fulde faktura beløb er betalt.

Æh, moms afregnes da ud fra fakturadatoen - så ja, sælger afregner
moms på det fulde beløb fra dag 1.

Det gælder da også hvis køber ikke indbetaler en eneste krone. Så er
det op det sælger at dokumentere at køber rent faktisk aldrig betalt,
så han, måske, kan få momsbeløbet tilbage fra momsemor.

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-04 23:07

> [...]
> det op det sælger at dokumentere at køber rent faktisk aldrig betalt,
> så han, måske, kan få momsbeløbet tilbage fra momsemor.

Hej Karsten. Din metode er ikke gangbar. Jeg vil ikke en gang sige desværre.
Nico har ret, og jeg skal blot tilføje, at der naturligvis kun er tale om à
conto betalingen på de kr. 200,-

Der behøver på det tidspunkt slet ikke at være nogen faktura, hvis der kun
er tale om en ren financiel situation uden indkøb af råvarer eller lignende,
der skal betales et à conto beløb for.

I så tilfælde skrives der blot en ganske almidelig dags dato kvittering.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 09:37

On Mon, 3 May 2004 00:06:31 +0200, "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk>
wrote:

> [...]
>conto betalingen på de kr. 200,-
>I så tilfælde skrives der blot en ganske almidelig dags dato kvittering.

Hmm, så må jeg vist hellere revidere mine politikker Jeg har altid
benyttet mig af den af mig opridsede metode.

Momsproblematikken har jeg ikke været udsat for endnu, da jeg endnu
ikke har haft en sag som løber over flere momsperioder.

/karsten

Fra : Britt Malka

Dato : 03-05-04 20:09

On Mon, 03 May 2004 10:37:15 +0200, Karsten Madsen <6 snabela
drosselvej punktum dk> wrote:

>Hmm, så må jeg vist hellere revidere mine politikker Jeg har altid
>benyttet mig af den af mig opridsede metode.

Jeg har nu heller aldrig hørt andet, end at du har ret.

ToldSkat skriver:

"De skal normalt altid udstede en faktura, når De sælger momspligtige
varer og ydelser."

Man kan så vælge imellem at beregne moms af fakturaer og regninger
ifølge den dato, der er udstedt, eller i forhold til den dato, de er
betalt, men det skal være et generelt valg, ikke bare fra sag til sag:

"De skal enten føre regnskabet på grundlag af fakturakopier og
afregningsbilag eller på grundlag af modtagne betalinger
(kasseregnskabet)."
--
Britt Malka
Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-05-04 20:35

> Jeg har nu heller aldrig hørt andet, end at du har ret.
>
> ToldSkat skriver:
>
> "De skal normalt altid udstede en faktura, når De sælger momspligtige
> varer og ydelser."

Men ved aconto betalinger er det jo netop ikke tale om en faktura, men en
acontofakturering. Som du har citeret ovenfor, så skal der nok komme en
faktura, men først på et senere tidspunkt. Mange især i byggebranchen i
forbindelse med igangværende arbejder anvender acontofaktureringer og laver
først en egentlig salgsfaktura til sidst, men modtager stadig løbende
acontofaktureringe´r, pga. "varen" strækker sig over en så lang periode.

Ved acontofakturering er der altså ingen faktura, som man kan bogføre ud
fra. Det er en forudbetaling fra kunde (passiv / en form for gæld indtil den
endelige faktura udstedes, hvorefter denne "gæld" / forudbetaling modregnes
i fakturaen)

Altså: som eksempel på bogføring af acontobetaling:

Debet: banken
Kredit: "forudbetalinger fra kunder" (eller en anden konto - fx i systemer,
der kan køre med sagssystemer osv. kan man kreditere forudbetalingen under
en given sag / kunde / opgave)

Bemærk at en acontoindbetaling, hvor der ikke er lavet faktura, og der fx på
bank udskriften står 100.000 kr. somindsat beløb, skal man heraf anse de
20.000 (20 %) som moms og kun de 80.000 som reel pris.

> Man kan så vælge imellem at beregne moms af fakturaer og regninger
> ifølge den dato, der er udstedt, eller i forhold til den dato, de er
> betalt, men det skal være et generelt valg, ikke bare fra sag til sag:

Både ja og nej. Momsen skal først og fremmest lægge sig til leveringsdatoen.
Det er oftest nemmere at forholde sig til fakturadatoen, der også oftest er
tæt på leveringsdatoen, hvorfor den kan bruges. Kun hvis ovenstående ikke
kan bruges - fx pga. acontoindbetalinger - må man beregne momsen efter
betalingsdatoen. Dvs. der ikke er "valgfrihed" men man skal kigge efter
ovenstående prioritering.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

---
"...Livet er kort og der er langt til Sverige..."

"...Den møller der kommer først til maler får først malet sin mølle..."

Fra : Britt Malka

Dato : 06-05-04 16:47

On Mon, 3 May 2004 21:35:17 +0200, "Michael Sørensen"
<webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> wrote:

>Men ved aconto betalinger er det jo netop ikke tale om en faktura, men en
>acontofakturering.

Ah, undskyld. Jeg havde forstået, at det var en situation, hvor kunden
fx ikke kunne betale det hele på én gang og så betalte nogle
acontoafdrag.

Jeg var da helt på vildspor, kan jeg godt se nu.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-04 00:35

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> Britt Malka
> Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.

For uddybning:

Hvis en kunde overskrider betalingsfristen på en faktura, så _er_ fakturaen
jo allerede skrevet og skal ikke skrives igen. Er kunden ikke i stand til at
betale iflg. givne betalingsbetingelser kan man lave en afdragsordning,
hvilket naturligvis også kan kaldes en à conto indbetaling, men hvor der for
hver enkelt indbetaling i realiteten kvitteres med, hvad vi i gamle dage
kaldte en dags-dato kvittering. Nu om dage er det jo kvittering nok, at à
contobeløbet er hævet på kundens konto og retmæssigt indgået på debitors
bankkonto.

En sådan afdragsordning kaldes ofte også et moratorium (hvis vi skal være
fine på den), men det er vist mere i forbindelse med retslig inkasso o.l.
Karsten H. Jensen

Fra : Britt Malka

Dato : 10-05-04 09:13

On Fri, 7 May 2004 01:35:03 +0200, "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk>
wrote:

>For uddybning:

Tak for uddybningen. Det var lærerigt

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-05-04 23:46

> [...]
> det op det sælger at dokumentere at køber rent faktisk aldrig betalt,
> så han, måske, kan få momsbeløbet tilbage fra momsemor.

Korrekt, men hvorfor fakturere hele beløbet, og dermed skulle lægge moms ud,
når leverancen ikke har fundet sted endnu?

Som sagt ville jeg lave en faktura på aconto-beløbet og en ny på restbeløbet
når varen leveres. Så slipper man for at skulle lægge penge ud.

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 09:16

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
restbeløbet
> når varen leveres. Så slipper man for at skulle lægge penge ud.

Se mit svar til Karsten Madsen.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-05-04 10:06

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> restbeløbet
> >

> Se mit svar til Karsten Madsen.

Jeg har set det
Min situation adskiller sig nok også lidt idet jeg fakturere kunden ved et
antal "mile stones" gennem projektforløbet. Det er nok mere korrekt at kalde
det deleleverancer.

Fra : Britt Malka

Dato : 03-05-04 20:10

On Mon, 3 May 2004 11:06:09 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>Min situation adskiller sig nok også lidt idet jeg fakturere kunden ved et
>antal "mile stones" gennem projektforløbet. Det er nok mere korrekt at kalde
>det deleleverancer.

Ja, og så kan du også nøjes med at lave delfakturaer.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 00:10

> [...]
> Min situation adskiller sig nok også lidt idet jeg fakturere kunden ved et
> antal "mile stones" gennem projektforløbet. Det er nok mere korrekt at

Det vil absolut da også være korrekt og i dit tilfælde det mest praktiske
uanset om det strækker sig ud over indeværende momsperiode (for mange er den
nu om dage ½ år).

Der er jo flere måder at delfakturere på. Er der tale om et løbende forhold
som f.eks. en revisor, sendes der gerne en periodiseret faktura på endten et
à conto beløb eller den faktiske omkostning for den fakturerede periode. Det
samme gælder vel for din virksomhed.
Karsten H. Jensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 02-05-04 17:47

Jeg ville gøre det sådan :
- <kundekonto> - statuskonto til selve kunden

(1) aconto indbetaling:
Kredit <kundekonto>, Debet <banken>
(Så længe varen ikke er leveret, har kunden et tilgodehavende hos dig)

(2) levering af varen
Kredit <varesalg>, debet <kundekonto>

(3) restbetaling fra kunden
kredit <kundekonto>, debet <banken>