/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
øv vø min motor drikker olie
Fra : Lasse


Dato : 02-05-04 14:21

Hej
Min kære Honda Transalp er begyndt at drikke lidt olie. det er omkring ½
litter pr 1000 km. Er der nogle som har en iden om hvad det ville koste at
få renoveret motoren, eller skal man bare købe en ombytnings motor.
Men ellers så køre motoren fint og starter hver gang og tændrørerne er
også fine, så det kunne være at man bare skal leve med det.
jeg ved det ikke helt men jeg vil da mene at der er mere end 77000 km i
sådan en motor. eller hvad??
Hilsen Lasse


 
 
Michal (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 02-05-04 19:37

On Sun, 2 May 2004 13:20:49 +0000 (UTC), Lasse wrote:
> Min kære Honda Transalp er begyndt at drikke lidt olie. det er omkring ½
> litter pr 1000 km. Er der nogle som har en iden om hvad det ville koste at
> få renoveret motoren, eller skal man bare købe en ombytnings motor.

Er det ikke "bare" at få checket/skiftet stempelringene? Hvis det da er
hvad de hedder :)


> Men ellers så køre motoren fint og starter hver gang og tændrørerne er
> også fine, så det kunne være at man bare skal leve med det.

Tjaah... Den drikker da lidt mere end den 2T'er jeg kører på ;)


> jeg ved det ikke helt men jeg vil da mene at der er mere end 77000 km i
> sådan en motor. eller hvad??

Står det ikke på km-tælleren?

--
Venlig Hilsen
Michal
Den nysgerrige på DT175 '96

Hans Joergensen (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 02-05-04 23:29

Lasse wrote:
> Min kære Honda Transalp er begyndt at drikke lidt olie. det er omkring ½
> litter pr 1000 km. Er der nogle som har en iden om hvad det ville koste at
> få renoveret motoren, eller skal man bare købe en ombytnings motor.

Well, jeg ville nok bare fylde lidt ny olie på når den mangler..

Ellers er mit bud på hvad der foresager olieforbruget:
1) oliehætter ved ventilerne, det koster formodentlig ikke ret meget at lave,
ihvertfald ikke i dele.

2) stempelringe, koster nok lidt mere.

Ombytningsmotor bare pga. det er ihvertfald overkill.

> Men ellers så køre motoren fint og starter hver gang og tændrørerne er
> også fine, så det kunne være at man bare skal leve med det.

Ja, det bør du :)

Min gamle RD350 bruger meget mere ;)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

H. P. Holm (03-05-2004)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 03-05-04 07:40

Hans Joergensen skrev:

> Lasse wrote:
>> Min kære Honda Transalp er begyndt at drikke lidt olie. det er omkring ½
>> litter pr 1000 km. Er der nogle som har en iden om hvad det ville koste at
>> få renoveret motoren, eller skal man bare købe en ombytnings motor.
>
> Well, jeg ville nok bare fylde lidt ny olie på når den mangler..

Også mig. Med en rimelig olie og en literpris på 50 kr kan der købes
ekstra olie til 100.000 km for 2.500 kr med det nuværende forbrug.
De samme 2.500 kr rækker til en dags arbejde på et værksted, hvor man
kan nå at tage motoren ud af stellet og skille den ad. Derefter kommer
udgifterne til nye stumper (Honda!) + en dag til samling og montering.
Det ligner en regning på 10-15.000 kr for at reparere på noget der
virker fint i praksis.

Lad den køre indtil forbruget er over 1 liter pr 1.000 km eller indtil
det bliver vinter, og tid til at spekulere over den slags petitesser!

> Ellers er mit bud på hvad der foresager olieforbruget:
> 1) oliehætter ved ventilerne, det koster formodentlig ikke ret meget at lave,
> ihvertfald ikke i dele.
>
> 2) stempelringe, koster nok lidt mere.

Stemplerne er sikkert også slidt for små, cylindrene er måske slidt
for store, lejerne på krumtappen ser træls ud, knastkæden dingler lidt
rigeligt og ventilerne lukker ikke helt tæt. Der dukker altid en masse
andre ting op "nu hvor den alligevel er skilt ad".

--
Hans

anders majland (03-05-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 03-05-04 10:22

> Derefter kommer
> udgifterne til nye stumper (Honda!) + en dag til samling og montering.
> Det ligner en regning på 10-15.000 kr for at reparere på noget der
> virker fint i praksis.

Fisker har sat en ny motor i min xt for 16000kr incl moms. Måske det var
hver at undersøge hvad en ny motor til en transalp skal koste ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Ivan Bartholin Niels~ (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 03-05-04 22:04

> Min kære Honda Transalp er begyndt at drikke lidt olie. det er omkring ½
> litter pr 1000 km. Er der nogle som har en iden om hvad det ville koste at
> få renoveret motoren, eller skal man bare købe en ombytnings motor.
> Men ellers så køre motoren fint og starter hver gang og tændrørerne er
> også fine, så det kunne være at man bare skal leve med det.
> jeg ved det ikke helt men jeg vil da mene at der er mere end 77000 km i
> sådan en motor. eller hvad??
> Hilsen Lasse
>
Jeg ville da lige klappe hesten først. Kommer olien ud i form af sort røg i
udstødningen. Eller ligger den på dine fliser. Prøv en kompressionstest.
Biltema har en kompressionstester, som vist ikke koster mere end en
mekaniker skal have for en times arbejde. Jeg har indtil for en halv snes år
siden arbejdet som reservedelsekspedient i autobranchen. Der kom af og til
en kunde og spurgte til prisen på en ombyttermotor til sin Volvo, fordi nu
smed den bare olie ud af alle pakdåser. Her kunne problemet som regel løses
ved at skifte et filter i krumtaphusventilationssystemet (godt ord igen).
Jeg var ude for en gang sidste år at jeg selv havde fået lavet et knæk på
udluftningsslagen fra ventildækslet på min gamle Honda CB500Four. Dette
bevirkede at den straks osede meget sort bagud og begynde at presse olie ud
mellem topstykke og ventildæksel.


--
Med venlig hilsen
Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1975



Hans Joergensen (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 05-05-04 14:15

Ivan Bartholin Nielsen wrote:
> Jeg ville da lige klappe hesten først. Kommer olien ud i form af sort røg i
> udstødningen. Eller ligger den på dine fliser. Prøv en kompressionstest.

Olie ryger blåt, så det håber jeg da ikke

// Hans, med masser af blå røg
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Ivan Bartholin Niels~ (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 05-05-04 20:28


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnc9hq5o.af2.haj@enterprise-server.dk...
> Ivan Bartholin Nielsen wrote:
> > Jeg ville da lige klappe hesten først. Kommer olien ud i form af sort
røg i
> > udstødningen. Eller ligger den på dine fliser. Prøv en kompressionstest.
>
> Olie ryger blåt, så det håber jeg da ikke
>
> // Hans, med masser af blå røg
> --
> RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Jeg vil gerne på min families vegne takke dig for dit bidrag til vor smukke
blå sommerhimmel


--
Med venlig hilsen
Ivan Bartholin Nielsen
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1975 med 4 udstødningsrør der nogle gange kommer lidt sort
røg ud af - jeg ved ikke hvorfor :0)



Hans Joergensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-05-04 14:31

Ivan Bartholin Nielsen wrote:
> Jeg vil gerne på min families vegne takke dig for dit bidrag til vor smukke
> blå sommerhimmel

Velbekommen,

Angående sort røg, kommer det normalt fordi maskinen får for meget
brændstof.. måske en svømmer der ikke står helt korrekt, eller
chokeren der hænger ? ;)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste