Chopper... or not Chopper
Fra : Familien

Dato : 02-05-04 09:12

Hej med jer

Jeg har lige købt min først maskine, en Yamaha Maxim XJ 700 S med en 4 cyl.
rækkemotor.

Den blev solgt af en forhandler som en chopper, men jeg bliver ofte mødt af
den modsatte påstand hos andre "Bikere".
Så hvad er en chopper?
Og hvad skal man foretrække, en rækkemotor eller en V-motor... eller nogte
andet?

Jeg vil da gerne køre lidt i Klub, men vil jo heller ikke gøre mig selv og
min cykel til grin ved at mænge med med HD'ere. Så hvem skal jeg mænge mig
med?

Er der nogle gode klubber i Københavnsområdet?

Hilsen "Not" Chopper

Fra : Carl Dragert

Dato : 02-05-04 09:39

Familien wrote:
> Hej med jer
>
> Jeg har lige købt min først maskine, en Yamaha Maxim XJ 700 S med en
> 4 cyl. rækkemotor.

Tillykke med den - lad os se nogle billeder.

> Den blev solgt af en forhandler som en chopper, men jeg bliver ofte
> mødt af den modsatte påstand hos andre "Bikere".
> Så hvad er en chopper?

Specielt begrebet chopper vil du kunne få mange meninger om, prøv at spørge
en kvinde som ikke aner at motorcykler eksisterer - så er en chopper noget
med at bruge penge i forretninger.

Behøver din mc at passe ind i en eller anden klassificering for at du er
glad for den? Nej vel

> Og hvad skal man foretrække, en rækkemotor eller en V-motor... eller
> nogte andet?

Du skal selvfølgelig foretrække noget helt andet. Dumt svar ja - men du har
jo lige foretrukket en 4R

> Jeg vil da gerne køre lidt i Klub, men vil jo heller ikke gøre mig
> selv og min cykel til grin ved at mænge med med HD'ere. Så hvem skal
> jeg mænge mig med?

Nu er HD'ere et vidt begreb, så her kan du hurtigt få en debat i gang. Nogle
tænker straks på masser af pudsemiddel, kørsel med ekstrem strakte arme,
strittende ben, og tørklæde som hovedbeskyttelse.

> Er der nogle gode klubber i Københavnsområdet?

Ja alle klubberne er gode, spørg blot medlemmerne

--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Hald

Dato : 02-05-04 10:42

Tillykke med din Maxim - det er en ret sjælden model. Og en god maskine.
Såvidt jeg husker var det en Maxim, som forfatteren Christoph Jensen kørte
på, da han for nogle år siden drog på motorcykel gennem Sydamerika - en
rejse, han har beskrevet i bogen "Trækfugl".
Med hensyn til begrebet "chopper", så betyder det oprindeligt en motorcykel,
hvor alle overflødige dele er fjernet for at få et enkelt og råt look - og
det er blevet synonymt med specialbyggede Harleyer. En Maxim er vel derfor
ikke en chopper i gængs forstand - nærmere en cruiser, der bruges til
afslappet kørsel i tilbagelænget stil.

mvh Peter Hald

Fra : Michal

Dato : 02-05-04 12:15

On Sun, 2 May 2004 11:41:42 +0200, Hald wrote:
> [...]
> det er blevet synonymt med specialbyggede Harleyer. En Maxim er vel derfor
> ikke en chopper i gængs forstand - nærmere en cruiser, der bruges til

Bliver det ikke også kaldet en softchopper? Hmm, mener jeg har hørt det
et sted :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-05-04 21:04

"Michal" <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver det ikke også kaldet en softchopper? Hmm, mener jeg har hørt det
> et sted :)

Jo det er meget rigtigt, begrebet softchopper blev vist faktisk introduceret
i 80'erne til at beskrive det de fleste idag kalder japanske cruisere.
Men det er jo bare ord, en motorcykel er det den er, og hvis man er glad for
den, er resten vel ligegyldigt?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 02-05-04 16:01

Hald <hald.hald@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> - og det er blevet synonymt med specialbyggede Harleyer. En Maxim er vel
> derfor ikke en chopper i gængs forstand - nærmere en cruiser, der bruges

"chop" er dét en amerikansk skovhugger gør når han svinger øksen, hvorved en
chopper er en model der er bygget op af (op)huggede stumper og "costum" er
specielt opbyggede modeller på bestilling af kunden (á: costumer)!
Så i bund og grund er det meget få herhjemme der kører på "ægte"
choppere/costums, hvorfor du ikke skal lægge megen vægt i kritikeres ord
blot fordi Maxim'en ikke har en stor V2-motor :-|
"Cruiser" er nok den bedste og mest neutrale betegnelse for mc-modeller á
US-style, hvoraf jeg forøvrigt regner Maxim'en for særdeles nydelig!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-05-04 19:32

"Familien" <SRS@OS_fjernes.dk> writes:

> Hej med jer
>
> Jeg har lige købt min først maskine, en Yamaha Maxim XJ 700 S med en 4 cyl.
> rækkemotor.

Tillykke, der er ikke noget så godt som en ny cykel, især ikke den
første

> Den blev solgt af en forhandler som en chopper, men jeg bliver ofte mødt af
> den modsatte påstand hos andre "Bikere".
> Så hvad er en chopper?

Hvilket jeg tror er rigtigt. Choppere er de der ombyggede (chop=hugge)
nogle med vildt lange forgafler, etc. De plejer nu også at have
V2-motorer, men der skulle vel ikke være noget i vejen for at lave en
R4 chopper.

Din Maxim må være en cruiser tror jeg.

> Og hvad skal man foretrække, en rækkemotor eller en V-motor... eller nogte
> andet?

Religionskrig Men det evigt gyldige svar er: Det man kan lide

> Jeg vil da gerne køre lidt i Klub, men vil jo heller ikke gøre mig selv og
> min cykel til grin ved at mænge med med HD'ere. Så hvem skal jeg mænge mig
> med?

Der er meget forskel på folk, men mange klubber består jo af et bredt
udsnit af mc-bestanden (og deres ejere , og der tror jeg de fleste
vil hygge sig.
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!