/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha XJ 600 kørt over 100.000 er det vol~
Fra : Henry


Dato : 01-05-04 18:12

Jeg skal i morgen se på en Yamaha XJ 600, '89, som har kørt godt 100.000 km
og mangler lige lidt gode råd
Prisen er ca. 5-6 k under hvad de koster rundt omkring med ca 50.000

Motoren skulle efter sigende ikke ryge ret meget ved kold start, og gå godt
og starte kvikt
olie forbruget skulle være 1/2 l pr 5000 km
ejer har haft den i 3 år og motormæssigt kun fået stillet ventiler på
værksted i denne periode, og selvfølgelig olieskift

Men er der noget man skal tage sig specielt i akt for ved denne model.?
og kan man på nogen måder se hvor slidt motoren er uden en kompresions test,
Er et olieforbrug som ovenævnte helt normalt ved denne model. ?
Og hvor mange km. kan man mon forvente ved denne model før hovedrepration af
motor eller udskiftning
hvis vi forudsætter den er kørt pænt ?
--
Med venlig hilsen Henry




 
 
tb (01-05-2004)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 01-05-04 19:53

> Jeg skal i morgen se på en Yamaha XJ 600, '89, som har kørt godt 100.000
km
> og mangler lige lidt gode råd
> Prisen er ca. 5-6 k under hvad de koster rundt omkring med ca 50.000
>
> Motoren skulle efter sigende ikke ryge ret meget ved kold start, og gå
godt
> og starte kvikt
> olie forbruget skulle være 1/2 l pr 5000 km
> ejer har haft den i 3 år og motormæssigt kun fået stillet ventiler på
> værksted i denne periode, og selvfølgelig olieskift
>

det lyder af MEGET lidt af den kun bruger en ½l pr 5kkm. Jeg vil tro at
sælger smørger tykt på - så vær spektisk over for andre ting han siger... ex
: kan han dokumentere de service der er lavet på værksted?

Derudover. Jeg har haft en XJ der havde kørt 92k, og jeg har set en der
havde kørt 100k. Det ER mange km for en sådan maskine, men den skulle da
nok kunne køre en 20-30k uden probs, hvis den ellers går ok nu.

Meeeeeen. Den XJ jeg havde fik en ny motor. Jeg fandt en smadret XJ med
motor der kun havde kørt 28kkm. Det gav jeg 5.500 for... dengang.

Så hvis ellers cyklen er ok, og alle sliddele er tip-top (=kan synes uden
udgifter), så kan du jo altid købe en reserve cykel el.l for den besparelse
du har. Der er nogle i den blå og der er MASSER på ebay.


Mvh Albert
2½ x CBR1K SC21



Hald (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Hald


Dato : 01-05-04 20:19


Hej Henry

Når du får startet maskinen, så tjek om den ryger og oser ud af
udstødningen. Hvis den oser, er det et tegn på, at motoren bruger for meget
olie og er slidt. Lyt om motoren i det hele taget lyder sund (den skal gå
stille og roligt og regelmæssigt i tomgang, tage gassen kvikt og accellerere
jævnt og være let at starte) - og tag en god lang prøvetur. Teoretisk set
kan motoren sagtens holde til 100.000 km - men vel at mærke kun, hvis der er
blevet passet ordentligt på den.
Så vær på vagt!
Jeg har også prøvet at købe en gammel XJ 600 (jeg går ud fra, at det er den
gamle model du har kik på - og ikke den, der kaldes Diversion), og det var
jeg ikke specielt heldig med. Jeg gav 30.000 kr. for den, da den havde gået
omkring 55.000 km - og jeg havde meget bøvl med den. Det blev også ret dyrt
(omkring 20.000 kr. i mekanikerregninger). Så blev jeg træt af bøvlet og
købte derefter en spritny XJ 600 Diversion - som jeg havde i godt tre år og
som kørte 70.000 km fuldstændig uden problemer.
Derfor: Mit råd er: Lån lidt flere penge i banken og køb en ny eller næsten
ny maskine! Det er træls at købe noget skrammel - især hvis det er din
første maskine. Man er næsten sikker på at få bøvl med en gammel maskine, og
hvis man ikke gider/kan at skrue ret meget selv, er det ikke så sjovt.

Mvh Peter Hald


"Henry" <henryjorgensen@hotmail.com> wrote in message
news:_TQkc.811$Mx2.643@news.get2net.dk...
> Jeg skal i morgen se på en Yamaha XJ 600, '89, som har kørt godt 100.000
km
> og mangler lige lidt gode råd
> Prisen er ca. 5-6 k under hvad de koster rundt omkring med ca 50.000
>
> Motoren skulle efter sigende ikke ryge ret meget ved kold start, og gå
godt
> og starte kvikt
> olie forbruget skulle være 1/2 l pr 5000 km
> ejer har haft den i 3 år og motormæssigt kun fået stillet ventiler på
> værksted i denne periode, og selvfølgelig olieskift
>
> Men er der noget man skal tage sig specielt i akt for ved denne model.?
> og kan man på nogen måder se hvor slidt motoren er uden en kompresions
test,
> Er et olieforbrug som ovenævnte helt normalt ved denne model. ?
> Og hvor mange km. kan man mon forvente ved denne model før hovedrepration
af
> motor eller udskiftning
> hvis vi forudsætter den er kørt pænt ?
> --
> Med venlig hilsen Henry
>
>
>



Henry (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 01-05-04 20:55


"Hald" <hald.hald@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4093f710$0$26414$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
>

> Jeg har også prøvet at købe en gammel XJ 600 (jeg går ud fra, at det er
den
> gamle model du har kik på - og ikke den, der kaldes Diversion), og det var
> jeg ikke specielt heldig med. Jeg gav 30.000 kr. for den, da den havde
gået
> omkring 55.000 km - og jeg havde meget bøvl med den. Det blev også ret
dyrt
> (omkring 20.000 kr. i mekanikerregninger). Så blev jeg træt af bøvlet og
> købte derefter en spritny XJ 600 Diversion - som jeg havde i godt tre år
og
> som kørte 70.000 km fuldstændig uden problemer.



Mange tak for svar

Jeg har nok max. 30-35k jeg vil ofre alt udstyr incl. så jeg satser altså på
en brugt i den prisklasse.
og så vil jeg nok heller lære at skille og samle mc. motorer igen.
jeg kunne da finde lidt ud af det for ca. 25 år siden, så kan jeg vel lære
det igen.
og XJ 600 er vel heller ikke alt for teknisk i forhold til ældre modeller.
Desuden det kunne jo være sjovt at skrue ved noget andet med motor end en
plæneklipper.
Og som din historie beskriver er jeg jo heller ikke sikret på nogen måder
ved at købe en der kun har kørt
ca. 50.000 og for de penge jeg sparer er der jo lidt til rep. eller måske en
ekstra cykel til reservedele.

Den skal også kun bruges til lidt hygge kørsel og ikke som sådan til
transport .


Mvh
Henry









Jens Arnfast (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens Arnfast


Dato : 01-05-04 22:17

Henry wrote:
> Men er der noget man skal tage sig specielt i akt for ved denne model.?
> og kan man på nogen måder se hvor slidt motoren er uden en kompresions test,
> Er et olieforbrug som ovenævnte helt normalt ved denne model. ?
> Og hvor mange km. kan man mon forvente ved denne model før hovedrepration af
> motor eller udskiftning
> hvis vi forudsætter den er kørt pænt ?

Olieforbruget lyder lidt optimistisk .. min gamle XJ600 fra '89 (med
omkring 85K km på klokken) brugte ca ½L olie pr 1000-1500 km (afhængig
af mængden af tæv ). Jeg har dog hørt rygter om at dette skulle kunne
afhjælpes ved at montere nye olieskraberringe(sp?) på stemplerne.

Motoren gik somend udemærket, men man bliver træt af at fylde olie på
hele tiden.

Ellers havde jeg ikke de store rep. udgifter igennem de 40K km jeg kørte
på den. Ensretteren strøg samt der var et "klonk" fra gearkassen
(udbedret mod at betale 3000,-). Men, gearkassen/kobling trængte seriøst
til en overhaling til sidst.

Alt i alt var jeg utrolig glad for den og når man først har lært den at
kende kan man snildt smide den rundt i svingene .. hvilket minder mig om
at mellemrør+underkåbe går i asfalten hvis du kommer langt nok ned

En god ide er også at tjekke gummistudserne mellem motor og
karburatorerne - det må ikke være (alt for) revnet, spray med startspray
på dem og se om motoren tager flere omdrejninger. Et nyt sæt koster
omkring 1000,-

Kronrørslejet trænger sikkert også til at bliver skiftet, ~500kr.

Bremseskiver? Skal de skiftes indenfor nærmeste fremtid koster det
~2000kr (forreste, uoriginal)

Såe.. der er mange ting man skal overveje - grunden til at prisen ligger
5-6K kr under andre er måske at sælger at klar over at der snart skal
skiftes dele.

--
-jens
RSV1000

Armand (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-04 15:10


Henry <henryjorgensen@hotmail.com> skrev i en
news:_TQkc.811$Mx2.643@news.get2net.dk...
> Jeg skal i morgen se på en Yamaha XJ 600, '89, som har kørt godt 100.000
> km og mangler lige lidt gode råd
> Prisen er ca. 5-6 k under hvad de koster rundt omkring med ca 50.000
> Men er der noget man skal tage sig specielt i akt for ved denne model.?

Ingel regel uden undtagelse, men lige netop denne model af XJ600, synes jeg
at have vist at have svært ved at nå over 70.000 uden motor problemer, så
ligefrem at hoppe på én med 100.000 blot for at spare 5-6.000,- i indkøb(!)
vil jeg fraråde dig.
Det kan godt være at du ud fra din økonomiske mulighed synes at en ældre
model og egenskruning er en interessant mulighed, men der er også
reservedelspriserne at tage hensyn til, og en opboring koster som
tommelfingerregel 1.300,- kr pr cylinder (= hvad du mener at have sparet i
indkøb!) + 800 - 1.000,- til et pakningssæt
Dertil kommer utilfredsstilesen ved at have købt en mootorcykel man i
praksis ikke kører på alligevel p.g.a. skrueri-ophold.

> og kan man på nogen måder se hvor slidt motoren er uden en kompresions
> test

Ja!
På km-tælleren! Luftkølede motorer er generelt på vej mod enden når de har
100.000 på klokken :-|

> Er et olieforbrug som ovenævnte helt normalt ved denne model. ?

Nej!
Det er afgjort i underkanten :-|
Derfor tilslutter jeg mig udtalelsen om ikke(!) at æde dén opgivelse fra
sælger råt!

> Og hvor mange km. kan man mon forvente ved denne model før
> hovedrepration af motor eller udskiftning hvis vi forudsætter den er kørt
> pænt ?

Det er som at deltage i et lotteri med ~10.000,- i indsats at regne med "at
den er kørt pænt"!
Dels er det næppe samme mand der har haft den pågældende model gennem alle
100.000 km, hvorved chancen for et svin blandt de 5-8(?) andre ejere er
stor, ligesom muligheden for at den er tiltagende voldskruet af diverse
ejere også er stor!
Jeg vil ikke regne den for andet end at du højest kommer haltende igennem
sæsonen førend at du kommer til at bruge godt med penge på den :-|

Glem den og sigt i samme prisklasse f.eks. mod en XJ650, der trods større
alder er en helt anderledes solid konstruktion!

--
Armand.




Henry (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 02-05-04 19:48


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c732tl$1qar$4@news.cybercity.dk...
>

>
>
> Luftkølede motorer er generelt på vej mod enden når de har
> 100.000 på klokken :-|
>

> Glem den og sigt i samme prisklasse f.eks. mod en XJ650, der trods større
> alder er en helt anderledes solid konstruktion!
>
> --
> Armand.
>


Det er gode argumenter du ridser op Armand og hvis jeg aligevel er så dum,
skal jeg nok lade være
at sige jeg ikke var advaret.
Og jeg kan godt se at den som minium faktisk skal være så billig at man kan
få en reserve maskine med
og stadigvæk holde den en del under prisen for en mc med det halve km antal.

Men tak for advarslerne
Mvh
Henry






Armand (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-05-04 21:56


Henry <henryjorgensen@hotmail.com> skrev i en
news:Hnblc.2088$rf5.1839@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:c732tl$1qar$4@news.cybercity.dk...
> >
>
> > Glem den og sigt i samme prisklasse f.eks. mod en XJ650, der trods
> > større alder er en helt anderledes solid konstruktion!
>
> Det er gode argumenter du ridser op Armand og hvis jeg aligevel er så dum,
> skal jeg nok lade være at sige jeg ikke var advaret.

Og omvendt: Hvor meget vejledning og bistand vil du være bekendt at regne
med her fra gruppen? :-/

> Og jeg kan godt se at den som minium faktisk skal være så billig at man
kan
> få en reserve maskine med og stadigvæk holde den en del under prisen for
en
> mc med det halve km antal.

Jeg har en del stumper til en bestemt model liggende i kælderen, hvorfor jeg
er meget opmærksom på "håndværkertilbud" på lige dén model:
Det almene prisleje ligger fra lige under tyve tusind og 8-10.000,- derover,
og for nyligt blev én med udspecificeret overskuelig motorskade solgt for
10.000,- ligesom en anden med 100.000 km på speedometeret står til 12.000!
Jég turde godt købe dem begge, også selvom den kørende havde en grum lyd
eller højt olieforbrug; men til forskel for "din" XJ600, så er de begge også
nede på noget nær halv pris, og så har jeg stumperne liggende parat :-|

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste