En duft af benzin...
Fra : Zacho

Dato : 01-05-04 17:10

Jeg købte for nogen tid siden en gl. Honda cb500 fra '78.
Nu er der endelig er kommet liv i den. I dag var jeg ude og køre for første
gang på den i det dejlige vejr.. Den larmer som en kampvogn, men kører sgu
godt,
når man tænker på, at den har nogle år og kilometre bag sig.

Da jeg kommer hjem og stiller cykel, opdager jeg lige pludselig, at der
løber
noget væske ud nedenuder den. Troede først det var olie, da jeg lige havde
skiftet
og tænkte, at jeg måske havde glemt at spænde bundproppen ordenligt.
Finder ud af at det er benzin og at det kommer fra en gummislange der sidder
under
karburatoren. Der kommer meget ud og skynder mig at lukke for benzinhanen.

Hvorfor i alverden kom der benzin ud af den ? Der var ikke noget inden jeg
tog ud
og køre. Hvad er egentlig de der gummislanger til, som sidder under
karburatorerne?

Hvis jeg under acceleration giver fuldt gas, er det som den lige tøver lidt
de første
10 meter og så kommer der lige pludselig et ordenligt ryk.

På forhånd tak.

Fra : bem

Dato : 01-05-04 17:25

Zacho wrote:

> Hvorfor i alverden kom der benzin ud af den ? Der var ikke noget
> inden jeg tog ud
> og køre. Hvad er egentlig de der gummislanger til, som sidder under
> karburatorerne?

Det er overløb fra svømmerhuset. Mit gæt er, at svømmeren sidder fast i den
kaburator, som benzinen løber ud af.

> Hvis jeg under acceleration giver fuldt gas, er det som den lige
> tøver lidt de første
> 10 meter og så kommer der lige pludselig et ordenligt ryk.

Kan vel skyldes ovenstående.

/Bo

Fra : Michal

Dato : 01-05-04 18:04

On Sat, 1 May 2004 18:24:44 +0200, bem wrote:

> Det er overløb fra svømmerhuset. Mit gæt er, at svømmeren sidder fast i den
> kaburator, som benzinen løber ud af.

Jeg havde et næsten nøjagtigt samme problem.

Årsagen til spildet og motorhoppen (dog kun lidt motorhoppen) var at der
var kommet lidt rust ned til svømmerventilen, så svømmeren dermed ikke
kunne lukke for benzintilførslen!

Så meget lå der dernede!
<http://wodzinski.dk/gfx/karb/karb07.jpg>

Løsningen var så simpelt som at smide et benzinfilter på mellem
benzinhane og karburator :)

Du kan evt. skille karburatore(n|rne) og checke for snavs i
svømmerhuset/andre steder...

Der lå et fint lag ruststøv i bunden af svømmerhuset :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-05-04 17:47

Zacho skrev:

> Hvorfor i alverden kom der benzin ud af den ?

....som en anden skrev er det formentlig dine svømmere...

....havde samme problem med min CB 7½; en stor skruetrækker i baglommen
til at gi den pågældende kaburator et gok i svømmerhuset med hjalp
altid...

....nye ventiler i kaburatoren hjalp ikke en sk**... :-/

Har heldigvis kun oplevet det én gang på min nuværende cykel...

Havde et par bekendte med henholdsvis BMW 900S og BMW 1000; 2
forskellige kaburatortyper, hvoraf den éne (1000'eren) hele tiden
pis*ede - og den anden holdt sig tør...

Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 02-05-04 01:07

"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message

> [...]
>
> Havde et par bekendte med henholdsvis BMW 900S og BMW 1000; 2
> forskellige kaburatortyper, hvoraf den éne (1000'eren) hele tiden

Da jeg for 8 år siden fik min fars BMW R60 fra 1976 med en ny motor der kun
havde gået 19.000 Km, måtte jeg altid stille den på centralstøttebenet for
at benzinen ikke skulle løbe ud af den ene Bing karbuartor. Da jeg ombyggede
den til en R90S med Dell´ortoer, først 38 mm og i år R100S med 40 mm
Dellórtoer har jeg aldrig haft problemer med benzin overløb, og lukker
aldrig for benzinhanerne.

Da jeg i 1975 på andet år havde en Honda CB 750 købt året før, og så kørt
20.000 km fik jeg et par gange benzin overløb under bykørsel. Den slags
skyldes ofte at der kan komme friktion mellem plastsvømmeren og nålen hvori
den er ophængt, så prøv at dreje på nålen i svømmeren; dette fra Hondaen men
sikkert det samme i din.

For øvrigt når det er en lidt ældre motorcykel så check svømmerhøjden, evt.
forny dysestiften, da den får for fed blanding ved alle omdrejninger hvis
benzinhøjden er steget over det rigtige/oprindelige

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-05-04 05:59

Gert Bo thorgersen skrev:

> "Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message

snip

> Da jeg ombyggede den til en R90S med Dell´ortoer,
> først 38 mm og i år R100S med 40 mm Dellórtoer har jeg aldrig haft
> problemer med benzin overløb, og lukker aldrig for benzinhanerne.

....der har formentlig osse været tale om en R90S for min bekendts
vedkommende; det var den model, som i sin tid kun ku fåes i orange (i
øvrigt forsidebillede på - og testet i - 1975-nummeret af "Mc-revy"
)

> [...]
> nålen hvori den er ophængt, så prøv at dreje på nålen i svømmeren;
> dette fra Hondaen men sikkert det samme i din.

....jeg har som sagt kun oplevet det én gang i den tid (4-5 år) jeg har
haft cyklen, så jeg "gør, som om jeg ikke har set det" (tm)

Fra : Milo

Dato : 02-05-04 09:18

Zacho wrote:

> [...]

> de første
> 10 meter og så kommer der lige pludselig et ordenligt ryk.

Lader til vi er flere med samme problem Fik udskiftet min tank, da den
gamle var udsat for hærværk. Der er dog en smule snavs (rust) i den nye
som skaber problemer i svømmehuset.
Tror Michals råd om et benzinfilter mellem bezinhane og karburator er en
god ide!
Det kan dog også skyldes en anden mulighed hvis ikke det er snavs, nemlig
at du er kommet til at stille bezinhanen på "pri" - den har jeg nemlig
prøvet Og jo så lugter der lidt af benz efter turen og den har et
optræk som en bus. he he.

Mvh

Milo
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=580

Fra : Zacho

Dato : 02-05-04 14:43

"Milo" <henrik_milo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at du er kommet til at stille bezinhanen på "pri" - den har jeg nemlig
> prøvet Og jo så lugter der lidt af benz efter turen og den har et

Tak for alle de gode råd. Når jeg kigger på karburatorene, ser det ud som
om, at det
godt kunne gå hen og blive et heldags-projekt, at få afmonteret dem og
renset.
Der er ikke meget plads... :(

Savner sgu lidt de goe gamle dage med Puch-Maxi'en...

Jeg prøver tricket med hammeren og et benzinfilter i første omgang...

Hmm. Hvad betyder "pri"? -Er det når den står på klokken 12, 3, eller 6?
:)

-

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-05-04 15:03

Zacho skrev:

> Jeg prøver tricket med hammeren

....skaftet af skruebrækkeren!...

> og et benzinfilter i første omgang...

....et benzinfilter er et must...

> Hmm. Hvad betyder "pri"?

....på min (vacumstyrede) benzinhane betyder det at man kører uden om
vakumstyringen, så benzinen - efter fx. længere tids stilstand, hvor
svømmerhusene måske er blevet mere eller mindre tomme på grund af
benzinens fordampning - løber ned i svømmerhuset, inden man prøver at
starte motoren...

> -Er det når den står på klokken 12, 3,
> eller 6? :)

....på min skal hanen drejes om på "klokken 3"
Hans

Fra : Armand

Dato : 02-05-04 16:24

Hans Paulin <me@privacy.net> skrev i en

> ...skaftet af skruebrækkeren!...

- - - - - - støvlehælen!

> ...på min (vacumstyrede) benzinhane betyder det at man kører uden om
> vakumstyringen, så benzinen -

> ...på min skal hanen drejes om på "klokken 3"

På den aldrende CB500Four er der ikke vacuum-hane, men "kun" en traditionel
on/off/res -type!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-05-04 23:17

Armand skrev:

> Hans Paulin <me@privacy.net> skrev i en

> - - - - - - støvlehælen!

....det vil jeg godt se dig udføre i praksis, når den syge karburator er
én af de to, der sidder inde i midten

> På den aldrende CB500Four er der ikke vacuum-hane, men "kun" en
> traditionel on/off/res -type!

....dét er jeg godt klar over

....min ligeledes aldrende CB7½ fra -70 havde heller ikke vacumstyring,
hvilket senest blev til en kendsgerning for mig, da den smed al benzinen
ved siden af mit tændte oliefyr en gang jeg havde glemt at lukke for
benzinhanen...

Fra : Armand

Dato : 03-05-04 22:35

> ...det vil jeg godt se dig udføre i praksis, når den syge karburator er
> én af de to, der sidder inde i midten

Hele karbunade-batteriet ryster når den yderste får et fast gok, og dét er
som oftest nok til at få en hængende svømmernål til at sætte sig :-|

--
Armand.